Parasiet op Physcia dubia.

Gestart door evanlyn, september 24, 2015, 19:52:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

evanlyn

Hallo allemaal,

Ik probeer me de laatste tijd wat in korstmosparasieten te verdiepen.
Op een boom zat een heleboel thalli van Physcia dubia met daarop allemaal zwarte puntjes.
Onder de microscoop waren het grappige knoopjes om te zien en de sporen waren erg lang en dun.
Weet iemand binnen welk geslacht ik het moet zoeken ? (Ik zat een beetje te denken aan Buelliella, maar de sporen kloppen daar totaal niet mee)

Groetjes, Evanlyn
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

henkjanvdkolk

Hallo Evanlyn,

Zojuist heb ik even een poging gedaan om je vondst te determineren, maar ik kom er niet echt uit. Wat je ziet zijn picnidiën waaruit conidiosporen komen. Belangrijk is dan de grootte en de vorm van de conidiosporen te bekijken/meten. Zijn ze bijvoorbeeld ééncellig of meercellig? Met ééncellige staafvormige sporen (zoals de foto doet vermoeden) ga je in de richting van het genus Phoma, maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen.
Houdt er ook rekening mee dat Physcia's zelf ook picnidiën kunnen vormen, maar deze zien er voor zover ik weet niet zo uit als het beeld op de 1e foto, maar meer verspreid en ingezonken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

evanlyn

Bedankt voor al dat werk !
Mijn  :micro: kan geen sporen meten, maar de sporen leken inderdaad ééncellig.

Hoe pak je het determineren van zoiets aan, is het een kwestie van alles vergelijken of bestaan er determinatietabellen?
Of is er een boek over korstmosparasieten ?
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

henkjanvdkolk

Er bestaat helaas nog geen groot 'parasietenboek'. De informatie staat verspreid over (deels oudere) publicaties.
Enkele belangrijke werken zijn bijvoorbeeld 'The Lichenicolous Hyphomycetes' (Hawksworth, 1979), 'The Lichenicolous Coelomycetes' (Hawksworth, 1981) en 'An annotated key to the lichenicolous Ascomyceta of Sweden' (Ihlen & Wedin, 2008). Ook zijn er een paar wereldwijd bruikbare sleutels gepubliceerd voor de parasieten die op een bepaald korstmosgenus voorkomen, onder andere Peltigera en Cladonia.

Als je een parasiet gevonden hebt bepaal je (1) het 'waardkorstmos' en (2) het type parasiet (ascomyceet met echte apotheciën/peritheciën, coelomyceet met picnidiën, etc..). Vanuit daar ga je op zoek naar de in aanmerking komende soorten. Bij een parasiet op Cladonia of Peltigera kan je gewoon de daarvoor bestemde sleutels gebruiken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

evanlyn

Bedankt voor de beschrijving !
Een echt parasietenboek zou wel heel leuk zijn, hopelijk gaat iemand die ooit maken.  ;D

Vriendelijke groetjes, Evanlyn