Heksenboter?

Gestart door carpediem, september 17, 2015, 13:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

carpediem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108702431
Slijmzwam spec. - Myxomyceet spec. gezien op 2015-09-16 Marum - Bos aan Kloosterweg
Foto's:

bij voorbaat dank Henk D

Willy

Is in dit stadium niet te zeggen,een vervolgfoto geeft meer zekerheid over wat dit is.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

carpediem

Bedankt voor je reactie Willy,

Dat lag in de planning voor vandaag maar het weer zit niet mee.
Misschien morgen als dat nog kan.

Henk.

Gert Kremer

Glanzend druivenpitje begingd ook zo. dus...... 8)
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

carpediem

Bedankt voor je reactie Gert,

Zet het eerst wel op onzeker met glanzend druivenpitje.
Dat lijkt me wel leuk om op de foto te zetten, kan niet wachten.

Henk.

Willy

Rechtsonder ligt een Dennennaaldspleetlip.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Citaat van: carpediem op september 17, 2015, 15:57:58 PM
Hoe onderscheid je een fotograaf van een echte waarnemer?
Als er maar een naam bij staat, nietwaar!
Groeten Marian

carpediem

Hallo Willy,

Inderdaad, thuis op de pc ook ontdekt. Ik ben er terug geweest voor de slijmzwam maar kon het niet terug vinden. Ach er zijn wel meer.

Henk.

carpediem

Hallo Marian,

Wat een betreurenswaardige opmerking van jou, dat ik deze twee bezigheden combineer is vast niet bij je opgekomen en dat geeft direct het beknopte denken van je aan. Ik vat dit op als een belediging, mensen verwijten en in een hokje plaatsen vind ik een erg onprofessioneel gedrag! Zeker voor waarneming.nl. Ga liever opbouwend te werk en laat mensen in hun waarde.

Henk.   

Aafke

Beste Henk,

Even nadenken voordat je zoiets zegt.
Als je de commentaren van Marian op dit forum erop naleest, zul je tot de conclusie komen dat zij mensen wel degelijk in hun waarde laat en veel moeite doet om de deelnemers op dit forum iets mee te geven, om zodoende beter beslagen ten ijs te komen bij nieuwe vondsten.
Ik verbaas me vaak over haar geduld bij het beantwoorden van - soms steeds dezelfde - vragen. Ik zou 't niet kunnen.

Verder is niemand perfect, ieder maakt wel eens een slipper.

Groeten, Aafke
Groeten, Aafke

Marian Jagers

Citaat van: carpediem op september 17, 2015, 15:57:58 PM

Dag Henk,

Gezien slijmzwammen zich niet kunnen aanpassen aan de grillen en wensen van de mens, zit er toch echt niets anders op dan dat de mens zich aanpast aan de grillen (de leefwijze) van slijmzwammen.

Groeten Marian

Marian Jagers

Dag Aafke,

Dank je voor je reactie.
Groeten Marian

carpediem

Hallo Aafke,

Dat nadenken is mijn inziens niet van toepassing op mij maar duidelijk op Marian, lezen is ook een kunst. Wie agressief en negatief reageert kan een terechtwijzing verwachten en natuurlijk maakt iedereen fouten maar toegeven kan niet iedereen. Misschien heeft ze een groot ego maar laten we wel op een normale manier reageren en zeker geen verwijten maken. Verwacht wel een excuus, die er waarschijnlijk niet komt.

Henk.

Melchior van Tweel

Citaat van: carpediem op september 22, 2015, 15:12:09 PM
Hallo Aafke,

Dat nadenken is mijn inziens niet van toepassing op mij maar duidelijk op Marian, lezen is ook een kunst. Wie agressief en negatief reageert kan een terechtwijzing verwachten en natuurlijk maakt iedereen fouten maar toegeven kan niet iedereen. Misschien heeft ze een groot ego maar laten we wel op een normale manier reageren en zeker geen verwijten maken. Verwacht wel een excuus, die er waarschijnlijk niet komt.

Henk.
Beste Henk,

Probeer het bericht van Marian eens te lezen met een cynische bril. Dan zal je zien dat ze het zo kwaad niet bedoelt. Marian is bovendien geen professional (al heeft ze zeker wel professionele kennis!). De waarde van Marian voor dit onderdeel van het forum moet je niet onderschatten. We kunnen echt niet zonder haar. Misschien is het beter als je Marian gewoon vraagt wat ze met haar opmerking bedoelt in plaats van in de verdediging te schieten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Marian Jagers

Bedankt ook Melchior maar eigenlijk was m'n opmerking "Gezien slijmzwammen zich niet kunnen aanpassen aan de grillen en wensen van de mens, zit er toch echt niets anders op dan dat de mens zich aanpast aan de grillen (de leefwijze) van slijmzwammen" serieus bedoeld, maar niet krenkend bedoeld of op de persoon gespeeld.

En voor Henk. Slijmzwammen doorlopen nu eenmaal meer fasen van ontwikkeling. In het onrijpe stadium zoals op jouw foto worden ze het meest gevonden. Ze vallen dan namelijk veel meer op dan in het rijpe stadium. Echter met uitzondering van enkele soorten heb je het rijpe stadium nodig om ze te kunnen determineren. Bovendien zijn veel slijmzwammen (onderhand toch wel bekend bij vaker invoerende waarnemers) niet zonder microscoop op naam te brengen.

Of je sprinkhanen, wantsen, spinnen enz. invoert of slijmzwammen. Elke van deze diergroepen heeft zo z'n spelregels waar je aan dient te houden bij het op naam brengen. Sprinkhanen bijvoorbeeld zijn meestal niet te determineren met alleen een foto van de bovenkant of bij wantsen zit je met het herkennen van het stadium van ontwikkeling. En zo zijn verreweg de meeste slijmzwammen niet te determineren van onrijp materiaal (daar zijn al heel wat topics aan gewijd).

Er zijn maar 2 redenen waardoor je een beroerde reactie van me kunt verwachten. Dat zijn topics met wazige foto's waarbij men de verwachting heeft dat er een naam bij opgehoest kan worden en weinig serieuze antwoorden zoals bijvoorbeeld "Dat lijkt me wel leuk om op de foto te zetten, kan niet wachten.". Slijmzwammen zijn te uniek, te wonderlijk, te bijzonder enz. .. Ze verdienen juist veel tijd en aandacht om ze te leren kennen. Ongetwijfeld vind je er dan steeds meer en steeds wonderlijkere.

Wat mij betreft, komen er geen reacties meer op deze topic.

Groeten Marian

tjerk

Citaat van: Marian Jagers op september 23, 2015, 17:38:57 PM

Wat mij betreft, komen er geen reacties meer op deze topic.

Door reacties en aanwijzingen van Marian ben ik me in myxomyceten gaan verdiepen. Daar ben ik haar dankbaar voor. Dus toch nog een reactie!
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

dan doe ik ook mee. Marian  :duim:   :duim:   :duim:   3X.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Ik doe ook mee van mij ook 3 :duim: :duim: :duim:
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks