Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: optilete op januari 31, 2016, 21:35:07 PM
Citaat van: OlivierO op januari 31, 2016, 20:41:18 PM
(ik weet niet hoe ik een foto van mijn scherm kan nemen via mijn gsm)
met een andere gsm of fototoestel..

Ja, duh. Maar dat vond ik te omslachtig omdat ik weet dat het ook anders kan (maar het opzoeken, daar was ik dan weer te lui voor). Soit, het is opgelost. En met het rammen op het scherm heb ik allicht elke keer gewoon op die knop geduwd zeker?

Edit: Ondertussen toch maar even opgezocht ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op januari 31, 2016, 20:41:18 PM
Ondertussen heb ik ontdekt dat de tekst "Let op, fouten! Zie hierboven." een knop is. Daar op klikken helpt dus ...  :-X :huh: :-\

Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd duidelijk is. Ik zal het aanpassen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2016, 22:08:24 PM
Citaat van: OlivierO op januari 31, 2016, 20:41:18 PM
Ondertussen heb ik ontdekt dat de tekst "Let op, fouten! Zie hierboven." een knop is. Daar op klikken helpt dus ...  :-X :huh: :-\

Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd duidelijk is. Ik zal het aanpassen.

Neem mij vooral niet als referentie. Allicht was het voor de rest wel duidelijk ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op januari 31, 2016, 22:27:49 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2016, 22:08:24 PM
Citaat van: OlivierO op januari 31, 2016, 20:41:18 PM
Ondertussen heb ik ontdekt dat de tekst "Let op, fouten! Zie hierboven." een knop is. Daar op klikken helpt dus ...  :-X :huh: :-\

Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd duidelijk is. Ik zal het aanpassen.

Neem mij vooral niet als referentie. Allicht was het voor de rest wel duidelijk ...

Jij bent de eerste die het meldt, hoeveel het ook niet begrepen zal nooit duidelijk worden  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2016, 22:29:30 PM
Jij bent de eerste die het meldt, hoeveel het ook niet begrepen zal nooit duidelijk worden  ;)
Iedereen gebruikt de  terugtoets neem ik aan..


OlivierO

Citaat van: optilete op januari 31, 2016, 23:09:34 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2016, 22:29:30 PM
Jij bent de eerste die het meldt, hoeveel het ook niet begrepen zal nooit duidelijk worden  ;)
Iedereen gebruikt de  terugtoets neem ik aan..

Dat werkt dus niet bij mij. Uiteraard heb ik dat geprobeerd ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Thijs Fijen

Het bijwerken van landenlijsten werkt niet. Als een lijst al beschikbaar is en ik ga via download naar de lijst die ik wil bijwerken, verschijnt er zeer kort een downloadscherm en die floept meteen weer weg. Resultaat: lijst niet geupdated.
Zowel als de lijst actief is als niet actief.

Tijdelijke remedie is lijst verwijderen en opnieuw downloaden. Maar laat er nou ontzettend veel veranderd zijn in Engelse vogelnamen de afgelopen weken (paar 1000 namen veranderd!).
Thijs Fijen

Alex Kwak

Kan je aangeven welke lijst niet werkt? Mijn Gambia-lijst van vogels kan ik probleemloos bijwerken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Thailand birds (ENG)

Maar ik heb nu meer problemen: kan Europa en Thailand ook niet meer downloaden. Beide eerst verwijderd en geprobeerd opnieuw te downloaden.

Ik heb dit probleem al vaker gehad, ben bang dat het gewoon een harde installatie moet worden...
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Verwijderen, ObsMapp opnieuw starten, downloaden is de work-around
Thijs Fijen

Alex Kwak

Ja, er zitjes wat hikjes in de huidige database-opzet. Ik ben al bezig met ObsMapp 7 waarin die database vereenvoudigd wordt.
Tot dan is dit inderdaad de oplossing
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#372
Helaas heb ik in het buitenland vaak time outs..en dan lijkt onderstaande me indeaal om alles dan maar per waarneming of een aantal per keer te kunnen uploaden ipv dealle waarnemingen in een batch aan te bieden.. Is dan misschien een paar uur werk, maar dan weet je ten minte ook dat na een paar uur alles is geupload

CiteerToegevoegd aan de todo-lijst. Niet met de hoogste prio zoals je begrijpt, maar het lijkt me inderdaad een handige feature.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.msg1144179#msg1144179

RutgerB

In de soortenlijst van waarnemingen.be in Obsmapp krijg ik 3 keer Berberis x wagneri te zien. Ook bij andere soorten zag ik al 'dubbele'. Mogelijk komt dit doordat er aan die soort is gewijzigd?

Ik heb als admin aan de naam gewijzigd en mogelijk ook een samenvoeging met een ander taxon gedaan. Ik denk dan; als ik een nieuwe soortenlijst download, hoef ik niet de oude opties meer te zien of te kunnen kiezen. In theorie zouden daar dan anders in de keuzelijst oneindig keer Berberis x wagneri in kunnen komen te staan..

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op februari 11, 2016, 11:27:01 AM
In de soortenlijst van waarnemingen.be in Obsmapp krijg ik 3 keer Berberis x wagneri te zien. Ook bij andere soorten zag ik al 'dubbele'. Mogelijk komt dit doordat er aan die soort is gewijzigd?

Ik heb als admin aan de naam gewijzigd en mogelijk ook een samenvoeging met een ander taxon gedaan. Ik denk dan; als ik een nieuwe soortenlijst download, hoef ik niet de oude opties meer te zien of te kunnen kiezen. In theorie zouden daar dan anders in de keuzelijst oneindig keer Berberis x wagneri in kunnen komen te staan..

Als je via het menu van ObsMapp de soorten helemaal verwijderd en dan opnieuw download. Is het probleem dan verholpen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#375
Ja, dat werkte!  Koste me 10 pogingen, want ik miste (omdat ik wegkeek vanwege de melding; 'dit kan enkele minuten duren') steeds de kort verschijnende melding 'je kunt niet de actieve soortgroep verwijderen'.

Mijn wens zou zijn dat een update gewoon de oude lijst vervangt en niet 'aanvult'.

Net de Belgische plantenlijst (Planten BE (nl)) weer gedownload en het blijken nu nog 4130 taxa te zijn ipv de 6513; http://waarnemingen.be/soortenlijst.php?q=&g=10&f=0&type=0&z=0&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0 . Dat ligt niet aan de weergave van exoten, hybriden etc. , zeldzaamheid.  Ik mis soorten als Quercus frainetto, Carex appropinquata, Carex binercis etc.  De NL-lijst is het ook niet want bijv. die Berberis x wangeri staat niet in de NL-lijst en die zeer zeldzame exoot staat er wel tussen..

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op februari 11, 2016, 22:28:49 PM
Ja, dat werkte!  Koste me 10 pogingen, want ik miste (omdat ik wegkeek vanwege de melding; 'dit kan enkele minuten duren') steeds de kort verschijnende melding 'je kunt niet de actieve soortgroep verwijderen'.

In de genoemde instellingen kan je de hele database in 1 keer weggooien, dat duurt een seconde ipv minuten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ok. Net in de 5e poging met weer weggooien en downloaden was de Planten BE (nl) - lijst opeens weer 6445 soorten lang. Ik ben dus geholpen, maar ik kan me voorstellen dat dit probleem zich wel eens vaker voordoet. 

marcel123

Citaat van: Rutger Barendse op februari 11, 2016, 22:40:49 PM
Ik ben dus geholpen, maar ik kan me voorstellen dat dit probleem zich wel eens vaker voordoet.
Ik kreeg niets meer gedownload in het begin.  Dus van Obsmapp zonder soortenlijsten naar Obsmapp met een soortenlijst leverde een probleem op, maar dat kan hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=348690.0 aan gerelateerd zijn.

robertnijhuis

Vraagje is er een bug dat je geen aantallen kunt invoeren ?
Ik ben van een Iphone naar android over gegaan en nu wou ik vandaag waarnemingen invoeren maar ik kan geen aantallen invoeren.
Als je op een blanco veld zonder soort de aantallen wilt invoeren dan lukt het wel maar kies je een soort zet hij hem op 1 en kun je hem niet wijzigingen. Kies je gelijk een soort en wilt dan een aantal in voeren lukt het al helemaal niet zowel via toetsenbord als + en - button.

Alex Kwak

Citaat van: robertnijhuis op februari 13, 2016, 14:45:52 PM
Vraagje is er een bug dat je geen aantallen kunt invoeren ?
Ik ben van een Iphone naar android over gegaan en nu wou ik vandaag waarnemingen invoeren maar ik kan geen aantallen invoeren.
Als je op een blanco veld zonder soort de aantallen wilt invoeren dan lukt het wel maar kies je een soort zet hij hem op 1 en kun je hem niet wijzigingen. Kies je gelijk een soort en wilt dan een aantal in voeren lukt het al helemaal niet zowel via toetsenbord als + en - button.

Dan heb je waarschijnlijk bij de instellingen de BMP-modus (per ongeluk?) aangezet. Dan is bij een groot aantal soorten het aantal niet aanpasbaar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Guus Peterse

Is het mogelijk dat ik wel deze post kan plaatsen maar geen waarnemingen van Obsmap kan uploaden?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Alex Kwak

Citaat van: guusp op februari 28, 2016, 13:57:06 PM
Is het mogelijk dat ik wel deze post kan plaatsen maar geen waarnemingen van Obsmap kan uploaden?

Wat voor (fout)melding krijg je?

PS. De site gaf een uurtje problemen. Misschien ligt het daar aan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Cox

#384
Ik krijg bij het uploaden de foutmelding 'Upload mislukt: http://waarneming.nl/pda/obsmapp/upload_obsmapp.php'
Deze ochtend werkte het nog wel.

Obsmapp 6.6.4.
Huawei p8 lite
Android 5.0.1.

Vriendelijke groet,
Pieter Cox

Guus Peterse

Zojuist nog even geprobeerd en hetzelfde resultaat : rode blokletters upload mislukt enzovoort.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Citaat van: guusp op februari 28, 2016, 14:22:11 PM
Zojuist nog even geprobeerd en hetzelfde resultaat : rode blokletters upload mislukt enzovoort.
Yup, hier ook.
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Houston, we've got a problem...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Exact. Bovendien is ie daarna vastgelopen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Thijs Fijen