Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas de Maat

Probleem opgelost, waarneming kwam in België terecht doordat de coördinaten van de foto werden gebruikt. En die wijken blijkbaar nogal af. Op .be staat de waarneming nu keurig 3 X ingevoerd  ;D
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Alex Kwak

Citaat van: Bas de Maat op november 27, 2015, 19:54:09 PM
Probleem opgelost, waarneming kwam in België terecht doordat de coördinaten van de foto werden gebruikt. En die wijken blijkbaar nogal af. Op .be staat de waarneming nu keurig 3 X ingevoerd  ;D

:duim:

Ik neem aan dat je bij het invoeren van de waarneming daar ook expliciet voor gekozen had?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas de Maat

Ja dat was een bewuste keuze, ik was in de veronderstelling dat dat nauwkeuriger zou zijn als dat ik (achteraf) de locatie zou schatten... Blijkt dus tegen te vallen.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Alex Kwak

Citaat van: Bas de Maat op november 27, 2015, 20:01:14 PM
Ja dat was een bewuste keuze, ik was in de veronderstelling dat dat nauwkeuriger zou zijn als dat ik (achteraf) de locatie zou schatten... Blijkt dus tegen te vallen.

Welke camera was dat? Misschien handig om te weten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas de Maat

HTC Desire 820 maar de gps stond niet aan volgens mij op het moment van de foto's maken. Anders is die behoorlijk nauwkeurig.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Alex Kwak

Citaat van: Bas de Maat op november 27, 2015, 20:11:08 PM
HTC Desire 820 maar de gps stond niet aan volgens mij op het moment van de foto's maken. Anders is die behoorlijk nauwkeurig.

Aha, en toen waarschijnlijk op basis van netwerkgegevens een positie proberen te bepalen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guus Peterse

Ik krijg al twee dagen regelmatig een Mobile Upload-melding van dezelfde waarneming van een herfstspanner op 26 oktober in de Gagelpolder. Nou heb ik geen idee wat een herfstspanner is en heb die ook nooit ingevoerd (heb het voor de zekerheid nog even nagezocht en is inderdaad niet terug te vinden). Dus hier gaat iets fout.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

#277
Guus, even negeren. daarmee ben ik de groepssamenstelling aan het testen in de testomgeving
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#285
De bug met de Quiz. Download multimedia heeft Xeno-Canto + beelden (conform mijn instelling) op de externe SD-card geparkeerd. Multimedia weet ze te vinden maar de Quiz niet.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2015, 17:44:10 PM
De bug met de Quiz. Download multimedia heeft ze (conform mijn instelling) op de externe SD-card geparkeerd. Multimedia weet ze te vinden maar de Quiz niet.

Goed dat je het meldt Bart, probeer ik in deze komende versie wat aan te doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op december 08, 2015, 17:44:49 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2015, 17:44:10 PM
De bug met de Quiz. Download multimedia heeft ze (conform mijn instelling) op de externe SD-card geparkeerd. Multimedia weet ze te vinden maar de Quiz niet.

Goed dat je het meldt Bart, probeer ik in deze komende versie wat aan te doen.

Heeft geen haast Alex, ben nu even totaal de weg kwijt waar ik mijn geluiden van Gambia vanaf mijn computerbureablad op mijn telefoon moet slepen (hogere prioriteit).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rienk Slings

#288
Samsung Galaxy S5 Android 5: Bij soort geselecteerd doet mijn aantalsknop het niet. De andere invoervelden wel. Dus krijg ik alle waarnemingen met aantal 1 en moet ik op de site het juiste aantal veranderen (als ik dat nog weet).
Oh, Hi Hi dat heb ik weer: dit blijkt voor te komen bij alle vogelsoorten die met een "k"beginnen. Huuh..? Bij planten met een k is er niets aan de hand.

Alex Kwak

Citaat van: Rienk Slings op december 08, 2015, 19:51:59 PM
Samsung Galaxy S5 Android 5: Bij soort geselecteerd doet mijn aantalsknop het niet. De andere invoervelden wel. Dus krijg ik alle waarnemingen met aantal 1 en moet ik op de site het juiste aantal veranderen (als ik dat nog weet).
Oh, Hi Hi dat heb ik weer: dit blijkt voor te komen bij alle vogelsoorten die met een "k"beginnen. Huuh..? Bij planten met een k is er niets aan de hand.

En alleen op oneven dagen met westenwind?  :rolleye:  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2015, 17:48:12 PM
Heeft geen haast Alex, ben nu even totaal de weg kwijt waar ik mijn geluiden van Gambia vanaf mijn computerbureablad op mijn telefoon moet slepen (hogere prioriteit).

Je hebt mail  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rienk Slings

Nou voel ik me een beetje gepiepeld, Alex. Wat moet ik doen om je te overtuigen van de echtheid van het probleem?

Thijs Fijen

Citaat van: Rienk Slings op december 09, 2015, 13:02:14 PM
Nou voel ik me een beetje gepiepeld, Alex. Wat moet ik doen om je te overtuigen van de echtheid van het probleem?
Dat je alleen bij een vogel waarvan de naam met een K begint het aantalsknopje niet kan gebruiken is natuurlijk een raar probleem wat eigenlijk niet kan. Wel tussen groepen, exoten of andere groepen. En daar ligt dan ook het probleem (denk ik), je kan vogels die niet in groepen broeden niet met meerdere aantallen invoeren als je BMP-methode hebt aanstaan. Dus: Je hebt hoogstwaarschijnlijk BMP methode aanstaan.. (instellingen --> geavanceerde instellingen --> BMP gebruiken uitvinken)
Thijs Fijen

Rienk Slings

Kijk, daar heb ik wat an. Dawazzed. Hartelijk dank, Thijs.

Alex Kwak

Citaat van: Rienk Slings op december 09, 2015, 13:02:14 PM
Nou voel ik me een beetje gepiepeld, Alex. Wat moet ik doen om je te overtuigen van de echtheid van het probleem?

Dat was zeker niet de bedoeling Rienk! Mijn eerste emoticon gaf wel aardig weer dat ik bedoelde te zeggen dat het inderdaad een absurde situatie was, en ik werkelijk geen idee had waar dit te zoeken. Mooi dat Thijs het heeft opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

De versie met groepssamenstelling is gisteravond op Google Play gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


SlechtValk

#297
Citaat van: Alex Kwak op december 10, 2015, 10:48:40 AM
De versie met groepssamenstelling is gisteravond op Google Play gezet.

Nice dat dit inmiddels ook via de app kan... echter wel wat bugs en suggesties:

bug 1:

Je kunt nu zowel groepssamenstelling als geslacht opgeven en raarder nog: deze kunnen elkaar ook tegenspreken (aantal verdubbelt dan en samenstelling zie ik niet op de site verschijnen!!!)!

(Kon ik later gek genoeg niet reproduceren... maar de controle wel waard, want je wilt de aantallen in geen geval laten verdubbelen!)

Suggestie 1:

Misschien is het verstandig om, zodra het aantal groter is dan 1, de optie geslacht automatisch om groepssamenstelling te vragen. Dus: indien aantal = 1 geeft geslacht de opties: onbekend(default)/man/vrouw; indien aantal > 1 geeft geslacht de opties onbekend(default)/man/vrouw/groepssamenstelling


Werkwijze voor dit voorbeeld:

       
  • invoeren soort (knobbelzwaan)
  • opgeven aantal 2
  • opgeven groepssamenstelling 1vrouw+1vrouw
  • opgeven geslacht man
  • opslaan
  • uploaden
Er verscheen nu op de site een waarneming met aantal=4 die verwijderde ik omdat ik dacht dat het over was... vervolgens probeerde ik het opnieuw... toen verschenen er 2 waarnemingen waarvan 1 ten tijde van de eerste waarneming.
3de keer dat ik het probeerde duurde het erg lang voor het op de site verscheen maar leek het goed te gaan.

Overweging:


In groepssamenstelling wordt geslacht, kleed en gedrag gevraagd, terwijl dit bij het hoofdscherm voor het invoeren van waarnemingen ook gebeurt... dit lijkt me dubbel... maar kan elkaar ook tegenspreken... dit zou mijns inziens voorkomen moeten worden... hoe kan ik niet helemaal overzien, maar ik zou zeggen dat als het via groepssamenstelling opgegeven is, dat de optie binnen het hoofdscherm gewoon niet meer aanwezig is... aangezien groepssamenstelling gedetailleerder is zou dat de algemene instelling moeten overrulen volgens mij...
bug 2:

ik probeerde zojuist een oude waarneming te verwijderen (de test die ik deed) en hierbij crashte ObsMapp

Suggestie 2:

Bij het toevoegen van groepssamenstellingen.
Als je een nieuw "samenstellingsitem" toevoegd (je klikt op het plus-teken) is het standaardaantal 0 (nul). Dit zou naar mijn mening 1 moeten zijn aangezien het anders zinloos is op de plus te drukken.

Suggestie 3:

Wanneer je bij de groepssamenstelling een groter aantal opgeeft dan bij het aantal-veld (vorige pagina) kun je het niet opslaan.
Ergens logisch... maar het zou naar mijn mening netter zijn om dan een waarschuwing te geven dat het aantal groter is en vragen of je het zeker weet en vervolgens (indien ja) het aantal daarop aanpassen.
Het kan immers gebeuren dat gedurende de tijd dat je het aan het invoeren bent, je nieuwe exemplaren waarneemt... het zou zonde zijn dan terug te moeten om het aantal te wijzigen en dan weer de groepssamenstelling opnieuw moet instellen.

Bug 3: (ja ik probeerde maar ff wat)

Wanneer bij groepssamenstelling het opgegeven aantal bereikt is, wordt het +-teken donker (wat aangeeft dat het niet meer zou moeten kunnen), maar als je erop drukt wordt doodleuk een nieuw item aangemaakt om nog meer groepssamenstelling op te geven. (wat vervolgens, indien er iets is ingevuld, wel het OK-knopje donker maakt, waardoor opslaan weer niet mogelijk is.)

EDIT:
Yeah mijn 1500ste bericht :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Bedankt Stefan voor de uitgebreide feedback. Ik ga er eens rustig naar kijken!

PS 1500 berichten, pfff, een beginner  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik heb het een en ander op de volgende manier aangepast:

Het samenstelscherm neemt het geslacht, de activiteit en het kleed over van het hoofdscherm. Bij de eerste regel is het aantal initieel 1, bij volgende regels is het aantal het op het hoofdscherm ingevulde aantal minus het reeds toebedeelde aantal. Als de uitsplitsing groter wordt dan het eerder ingegeven aantal krijg je een waarschuwing, maar kan je gewoon doorgaan. Sluit je het scherm af met een totaal aantal groter dan het eerder ingevoerde aantal wordt op het hoofdscherm dat aantal aangepast naar het totaal van de samenstelling. Ook daar krijg je een waarschuwing van.
Heb je bij de samenstelling een kleiner aantal opgegeven dan op het hoofdscherm krijg je geen melding, maar krijgt het 'restant' de eigenschappen zoals op het hoofdscherm ingevuld.

Dit komt dus in de eerstvolgende versie van ObsMapp, die niet lang op zich zal laten wachten  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!