Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Mijn telefoon heeft geen losse SD kaart maar alleen intern geheugen. Ook de Nexus 5 heeft alleen intern geheugen.
De bestanden op het intern geheugen staan wel in een aparte map /sdcard.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

De vraag is of ObsMapp zelf op de 'sd-kaart' geïnstalleerd is. Die sd-kaart heeft GEEN fysieke sd-kaart te zijn. Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313 . Een superslechte Android-beslissing, helaas...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

#242
Ja obsmapp staat met android 6.0 op de 'sdkaart'....
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op november 19, 2015, 14:37:00 PM
Ja obsmapp staat met android 6.0 op de 'sdkaart'....

Aha! Bij jou ook JanJaap?
En Johan, kan de de app even verplaatsen naar het 'gewone' geheugen en kijken of het probleem dan verholpen is?

Helaas wacht ik nog steeds op m'n Android 6-update op m'n Moto G 2015  :angry:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

WIE GEEFT ALEX een android 6 toestel !!!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

In 5.1.1 heb ik de map /mnt/sdcard0
in 6.0 heb ik de map /mnt/sdcard
ik zou niet weten naar welke map ik hem dan moet verplaatsen.
Alle apps worden op de /mnt/sdcard geinstalleerd.
Zonder root heb ik ook niet voldoende rechten om de map obsmapp te kopieren.

n.b ik heb ook nog een map /mnt/sdcard/android/data/org.obsmapp op android 6.0. staat die goed?
Johan op den Dries
Sneek

Timo Roeke

Kun je geen 6.0 image installeren Alex?
Staan er genoeg van op internet maar weet niet of je telefoon daar blij van wordt.

Alex Kwak

Citaat van: Timo Roeke op november 19, 2015, 15:35:27 PM
Kun je geen 6.0 image installeren Alex?

Nee, ik wacht op de officiële update. Anders introduceer ik alleen maar een extra onzekerheid: namelijk of bij eventuele problemen die image de oorzaak is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

Ter info zelfde foutmelding als andere -504
Nexus 5 met standaard installatie

René Bult

Citaat van: Gery op november 20, 2015, 09:09:57 AM
Ter info zelfde foutmelding als andere -504
Nexus 5 met standaard installatie
Even je huidige ObsMapp helemaal verwijderen en versie 6.3 opnieuw installeren werkt op de Nexus met Android 6.0.
met vriendelijke groet,
René

Gery

Citaat van: René Bult op november 22, 2015, 00:42:08 AM
Citaat van: Gery op november 20, 2015, 09:09:57 AM
Ter info zelfde foutmelding als andere -504
Nexus 5 met standaard installatie
Even je huidige ObsMapp helemaal verwijderen en versie 6.3 opnieuw installeren werkt op de Nexus met Android 6.0.
Dat loste inderdaad het probleem op. Dank!

Alex Kwak

Citaat van: René Bult op november 22, 2015, 00:42:08 AM
Citaat van: Gery op november 20, 2015, 09:09:57 AM
Ter info zelfde foutmelding als andere -504
Nexus 5 met standaard installatie
Even je huidige ObsMapp helemaal verwijderen en versie 6.3 opnieuw installeren werkt op de Nexus met Android 6.0.

Bedankt René!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik heb zojuist ObsMapp 6.4 in Google Play gezet. In deze versie zit onder andere een betere ondersteuning voor Android 6. Bij het eerste gebruik zal toestemming worden gevraagd voor de zaken die ObsMapp nodig heeft.
Voor de update-moeilijkheden met een Nexus 5 is vooralsnog geen andere oplossing dan deïnstalleren en opnieuw installeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman

Alex zeer bedankt. Kwam terug van mijn lange weekend birding en turtles (de vogels vielen helaas tegen, want bos enorm gekapt) weer in de buurt van wifi. Uiteraard begonnen een paar apps met een automatic update, waaronder ObsMapp. De nieuwe versie 6.4 installeerde zonder problemen. Hartelijk dank. Ben een beetje druk, maar alvast even snel andere zaken gecheched:

- Dus ook op een nexus5 hoef je niet eerst 6.2.1 te deinstalleren. Versie 6.4 installeert prima. Het valt ook af te raden te deinstalleren, want dan ben je wel weer even bezig je oude waarnemingen te herstellen
- Het wisselen tussen Species groups werkt nu weer prima en zonder fouten
- Tracks ook prima, veel beter nog dan eerder, want google earth wordt keurig opgestart (wel heeft google net haar eigen interpretatie verandert, je ziet nu alleen nog maar de vector en niet meer de punten. Ik zal eens uitzoeken waarom dat is. Er moet vast in de kml een extra "point visibility" parameter worden gezet)
- Count is weer terug en werkt ook als vanouds
- ObsMapp zet niet zelf 'location' aan, daarom blijft de save knop (bij add observation) disabled. Dat kan je oplossen door zelf de gps / 'location' te activeren, maar misschien goed om dat te melden, want niet iedereen heeft dat door misschien. Location wordt natuurlijk vaak uitgezet om accuduur te verlengen.

Goed alles lijkt perfect te werken. Erg fijn hoor. Ik ben zeer bereid om in de toekomst te testen. Laat maar weten als ik ergens mee kan helpen.
Gr JanJaap 

Alex Kwak

#254
Citaat van: jjbrinkman op november 23, 2015, 05:49:59 AM
De nieuwe versie 6.4 installeerde zonder problemen. Hartelijk dank.

Dat had ik niet durven hopen. Ik heb wel 'iets' veranderd, maar had niet verwacht dat dat het was. Ik ben blij.  ;D
Edit: Ik weet al wat de wijziging was die dit heeft 'veroorzaakt'. Een hele kleine instelling met grote gevolgen  :P

Citaat van: jjbrinkman op november 23, 2015, 05:49:59 AM
ObsMapp zet niet zelf 'location' aan, daarom blijft de save knop (bij add observation) disabled. Dat kan je oplossen door zelf de gps / 'location' te activeren, maar misschien goed om dat te melden, want niet iedereen heeft dat door misschien. Location wordt natuurlijk vaak uitgezet om accuduur te verlengen.

Bedoel je het aanzetten van de GPS terwijl deze bij de instellingen van het toestel uit staat? Dat zie ik niet gebeuren, is immers de keus van de gebruiker.

PS En uiteraard bedankt voor je terugkoppeling!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman

Citaat van: Alex Kwak op november 23, 2015, 09:14:07 AM
Bedoel je het aanzetten van de GPS terwijl deze bij de instellingen van het toestel uit staat? Dat zie ik niet gebeuren, is immers de keus van de gebruiker.

Hoi Alex, nee dat bedoel ik niet. Als de gebruiker heeft gekozen geen toestemming te geven voor het gebruik van de locatie, dan kan ObsMapp dat niet overrulen. Ik denk zelfs dat je dan niets aan ObsMapp hebt want dan staat de "save button" van "new observation" en kan je dus geen observations toevoegen.

Wat ik bedoel is:
- ObsMapp heeft permissie om location (GPS) te gebruiken
- De gebruiker heeft echter de GPS uitgezet. Je krijgt dan bij "new location" even de melding voorbij "GPS not found" (als je 2x op het gps symbool klikt dan krijg je deze melding ook), vervolgens blijft de melding naast het GPS symbool bovenaan op "Waiting for location-fix.." staan en het allervervelendste, de "save button" onderaan is disabled, dus je je observation niet saven.
- Je kan dit als gebruiker oplossen door zelf in settings de GPS/Location aan te zetten. Na een tijdje weet ObsMapp dan de locatie te pakken te krijgen, dan wordt de save button enabled en kan je een observation saven

Kortom in de meeste gevallen kom je er wel uit, maar misschien goed om het in ieder geval als faq te melden, dat op dit moment een gebruiker zelf moet zorgen dat de GPS/Location op "on" staat, vooral als in new observation op "Waiting for location-fix.." blijft staan.

Google maps lost dit anders op:
- op het moment dat in google maps de GPS informatie nodig is (bijvoorbeeld voor navigatie van je huidige positie), en je GPS staat uit, dan zet Google Maps die zelf aan en krijg je een scherm met de vraag: "Use Location? No/Yes". Ben even vergeten of dit ingewikkeld te programmeren is, maar ik kan me herinneren dat dat wel meevalt.

Maar het belangrijkste waarom ik dit zo uitvoerig beschrijf, is het geval dat het NIET mogelijk is om een "gps location-fix" te krijgen, terwijl toch je GPS aanstaat, bijvoorbeeld als je in een gebouw of grot ofzo bent, of dat op de een of andere manier het niet goed lukt meerdere satelieten te localiseren in een ravijn ofzo.
Dan kan je GPS/location wel aanstaan, maar je hebt geen fix, dan blijft de "save button" disabled en is ObsMapp dus onbruikbaar geworden. Ik zou willen suggereren het mogelijk te maken altijd te kunnen saven, bijvoorbeeld met de "laatst bekende locatie", of een "default locatie". Het lijkt me beter om in ieder geval observations te kunnen blijven invoeren naar een verkeerde locatie (die je later nog kan herstellen), dan om helemaal geen observations te kunnen invoeren.

Wel erg blij trouwens dat ObsMapp 6.4 weer toppie werkt op mijn nexus5. Prachtig ;)


jjbrinkman

Sorry in de eerste zin een belangrijk woordje vergeten. Er had moeten staan:

Hoi Alex, nee dat bedoel ik niet. Als de gebruiker heeft gekozen geen toestemming te geven voor het gebruik van de locatie, dan kan ObsMapp dat niet overrulen. Ik denk zelfs dat je dan niets aan ObsMapp hebt want dan staat de "save button" van "new observation" UIT en kan je dus geen observations toevoegen.

jeroenroelofsen

Weet niet of het een instelling is, maar het volgende:
Gisteren een Witkopstaartmees gezien. Deze wilde ik invoeren met ObsMapp, echter hij komt niet in de lijst  voor. Andere zeldzaamheden als Sperweruil etc zie ik wel. Heb al opnieuw de soorten lijst opgehaald echter zonder resultaat.
Waar gaat dit mis?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johan op den Dries

Citaat van: jeroenroelofsen op november 26, 2015, 17:46:19 PM
Weet niet of het een instelling is, maar het volgende:
Gisteren een Witkopstaartmees gezien. Deze wilde ik invoeren met ObsMapp, echter hij komt niet in de lijst  voor. Andere zeldzaamheden als Sperweruil etc zie ik wel. Heb al opnieuw de soorten lijst opgehaald echter zonder resultaat.
Waar gaat dit mis?
De witkopstaartmees is een ondersoort. Waarschijnlijk heb je deze niet aanstaan?
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

Citaat van: Johan op den Dries op november 26, 2015, 18:00:24 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 26, 2015, 17:46:19 PM
Weet niet of het een instelling is, maar het volgende:
Gisteren een Witkopstaartmees gezien. Deze wilde ik invoeren met ObsMapp, echter hij komt niet in de lijst  voor. Andere zeldzaamheden als Sperweruil etc zie ik wel. Heb al opnieuw de soorten lijst opgehaald echter zonder resultaat.
Waar gaat dit mis?
De witkopstaartmees is een ondersoort. Waarschijnlijk heb je deze niet aanstaan?
Bij mij staat ie ook nog onder staartmees ssp caudatus, niet als witkopstaartmees
Thijs Fijen

hiskodevries

Zelfde euvel geldt voor de roodbuikwaterspreeuw. Even je soortenlijst van vogels bijwerken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Al gedaan. Ook nog de oude lijst weg gehaald en dan opnieuw downloaden, maar zie hem nog steeds niet verschijnen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Citaat van: jeroenroelofsen op november 26, 2015, 19:40:26 PM
Al gedaan. Ook nog de oude lijst weg gehaald en dan opnieuw downloaden, maar zie hem nog steeds niet verschijnen.

Is een zeldzame soort: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenroelofsen

 :right: dat is inderdaad de oplossing. Dank je voor de snelle oplossing
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bas de Maat

Heb vanmiddag twee waarnemingen geüpload, de ene (zonder foto's) komt wel op waarneming.nl de andere (met foto's) verschijnt er niet op. Nog een keer ingevoerd via ObsMapp en weer zonder resultaat... Wat gaat er mis  :huh: (De andere waarneming was van Moederkoren, met als waardplant Engels Slijkgras.)
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Alex Kwak

Citaat van: Bas de Maat op november 27, 2015, 18:20:42 PM
Heb vanmiddag twee waarnemingen geüpload, de ene (zonder foto's) komt wel op waarneming.nl de andere (met foto's) verschijnt er niet op. Nog een keer ingevoerd via ObsMapp en weer zonder resultaat... Wat gaat er mis  :huh: (De andere waarneming was van Moederkoren, met als waardplant Engels Slijkgras.)

Heb je toevallig de bevestigingsmail uitgezet?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas de Maat

Ja toevallig wel, heeft het daar mee te maken dan?
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Alex Kwak

Citaat van: Bas de Maat op november 27, 2015, 19:38:36 PM
Ja toevallig wel, heeft het daar mee te maken dan?

Nee, maar nou kan ik niks controleren  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!