Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andre321

#210
Tot mijn verbazing staan ook nu de vinkjes dwars door de down te loaden soorten..maar werkt verder wel. Blijkbaar was daar al eerder sprake van..ben daar maar een paar keer per jaar, dus kan verder geen kwaad.
Wel is gehoord van HR+ en HR++++++++++++++++ glas en alle variateiten en typen daarin of van viaducten waar je onder gaat staan als het regent, echt dicht en vet onweer, een kloof, een grot of een dicht sparrenbos. OF je zit gewoon een cafe en wilt fotos toevoegen of waarnemingen toevoegen van anderen waar je nog niet aan toegekomen bent.

Bij welke versie /vanaf welke versie werkt het toevoegen van een foto waarbij tijd en plaats overgenomen wordt van de foto ?
Het blijft hardstikke onhandig dat juist bij die momenten dat je geen GPS nodig hebt de hele app pas werkt als je wel GPSfix hebt.

Overigens zag Obsmap 6.3 er wel mooi(er) uit, maar werkt 5.3 toch zeker zo goed en voor mij zelfs beter denk ik. 

marcel123

Er zijn bijvoorbeeld in het scherm advanced veel teksten afgebroken:
'-show plus one sign  with
-download locations of bird
-number of observations on the
-warn in case of rare species
-give warning for some
-warn in case of out


De terugtoets (een hardware knop op mijn telefoon) lijkt niet te werken op 6.2.1

Andre321

#212
Toch apart, Obsmap 5.3 geeft zonder GPS en zonder wifi nu heel snel een locatiefix.
Hoe kan dat ? Het werkt overigens prima, maar ik had niet verwacht dat het zo snel kon. Misschien dat het voor sommige mensen handig is om een melding te geven dat de GPS niet aanstaat, maar zonder GPS is het zo snel, dan heb je idd geen GPS meer nodig :-)
Aan die optie had ik nooit gedacht.
Bedankt Hisko !!!
ik wist nooit dat Obsmap zonder GPS veel sneller werkte.

Naschrift
Toch apart, Obsmap 5.3 geeft zonder GPS en met wifi nu heel snel een nauwkeurige locatiefix.


Maarten Hotting

Ik kwam er vanmorgen achter dat ik de functie 'Tellen' in Obsmapp niet meer kon vinden.
Kijk ik verkeerd of is dit scherm bij de laatste update verdwenen?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op november 07, 2015, 21:40:07 PM
Ik kwam er vanmorgen achter dat ik de functie 'Tellen' in Obsmapp niet meer kon vinden.
Kijk ik verkeerd of is dit scherm bij de laatste update verdwenen?

Klopt, is per ongeluk verdwenen en komt met 6.3 gewoon weer terug.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op november 07, 2015, 19:37:20 PM
Er zijn bijvoorbeeld in het scherm advanced veel teksten afgebroken:
'-show plus one sign  with
-download locations of bird
-number of observations on the
-warn in case of rare species
-give warning for some
-warn in case of out

Dat komt omdat je scherm een erg lage resolutie heeft, dan past er dom weg niet meer tekst.
Kantel het scherm naar landscape en je zal in ieder geval langere regels kunnen zien.

Citaat van: optilete op november 07, 2015, 19:37:20 PM
De terugtoets (een hardware knop op mijn telefoon) lijkt niet te werken op 6.2.1

Op welk scherm?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op november 07, 2015, 21:54:24 PM
Op welk scherm?
De terugtoets werkt niet in een aantal schermen, maaar dat is niet zo belangrijk. Zlal een keertje een lijstje maken. Bij het kantelen van het scherm raak je de gps fix kwijt in oudere versies, dus ik heb heb het scherm gelocked in portrait-mode.

hiskodevries

Andre en Marcel, kunnen jullie geen eigen topic beginnen? Het wordt wel heel verwarrend voor de gemiddelde gebruiker. Die volgt dit echt niet meer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankhaan

Hoe kan ik een willekeurig gebied aanklikken met de poi en dan direct zien welke soorten er gespot zijn de afgelopen dagen. Ik krijg alleen info bij mijn eigen GPS locatie

Alex Kwak

Citaat van: frankhaan op november 14, 2015, 19:13:52 PM
Hoe kan ik een willekeurig gebied aanklikken met de poi en dan direct zien welke soorten er gespot zijn de afgelopen dagen. Ik krijg alleen info bij mijn eigen GPS locatie

Ga naar de waarnemingen in de omgeving, klik in het menu schuifmenu op Locatie en selecteer de gewenste locatie waarvan je de waarnemingen wilt zien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timo Roeke

Al enige tijd kan ik geen ObsMapp gebruiken. Ik heb Android 6.0 en elke keer als ik opstart blijft hij vragen welke groepen ik wil downloaden, of ik de maps wil downloaden van 500mb. En waarnemingen kan ik niet invoeren omdat ik de melding 'soortgroep nog niet aanwezig' voor de kiezen krijg. Inmiddels heb ik naar mijn idee alles al geprobeerd maar ik kan het niet oplossen. Graag een helpende hand.

OlivierO

Citaat van: Timo Roeke op november 15, 2015, 18:54:13 PM
Al enige tijd kan ik geen ObsMapp gebruiken. Ik heb Android 6.0 en elke keer als ik opstart blijft hij vragen welke groepen ik wil downloaden, of ik de maps wil downloaden van 500mb. En waarnemingen kan ik niet invoeren omdat ik de melding 'soortgroep nog niet aanwezig' voor de kiezen krijg. Inmiddels heb ik naar mijn idee alles al geprobeerd maar ik kan het niet oplossen. Graag een helpende hand.

Deïnstalleren en opnieuw installeren. Heb je dat al geprobeerd?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: Timo Roeke op november 15, 2015, 18:54:13 PM
Al enige tijd kan ik geen ObsMapp gebruiken. Ik heb Android 6.0 en elke keer als ik opstart blijft hij vragen welke groepen ik wil downloaden, of ik de maps wil downloaden van 500mb. En waarnemingen kan ik niet invoeren omdat ik de melding 'soortgroep nog niet aanwezig' voor de kiezen krijg. Inmiddels heb ik naar mijn idee alles al geprobeerd maar ik kan het niet oplossen. Graag een helpende hand.

Android 6, probeer dan eerst dit eens:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1890026#msg1890026
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timo Roeke

Citaat van: Alex Kwak op november 15, 2015, 19:59:29 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 15, 2015, 18:54:13 PM
Al enige tijd kan ik geen ObsMapp gebruiken. Ik heb Android 6.0 en elke keer als ik opstart blijft hij vragen welke groepen ik wil downloaden, of ik de maps wil downloaden van 500mb. En waarnemingen kan ik niet invoeren omdat ik de melding 'soortgroep nog niet aanwezig' voor de kiezen krijg. Inmiddels heb ik naar mijn idee alles al geprobeerd maar ik kan het niet oplossen. Graag een helpende hand.

Android 6, probeer dan eerst dit eens:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1890026#msg1890026


Hartelijk dank. Dat was het.

jjbrinkman

Sinds augustus ben ik enthousiast obsmapp gaan gebruiken. Eindelijk de App waar ik al vele jaren op zat te wachten prachtig, dank daarvoor!!

Alles werkte prima. Echter direct na de (automatische) upgrade naar Andoid 6.0 (ik gebruik een nexus5) bleken er plots wat fouten op te treden. Via report heb ik die al getracht te melden, maar weet niet of dat aan komt. De permissies Na de installatie van de nieuwe obsmapp interface zijn er problemen bijgekomen. Er is nu nog net een probleem bijgekomen:

- de nieuwe versie 6.3 wil niet installeren: 'Can't install app. "ObsMapp" can't be installed. Try again and if the problem continues, get help troubleshooting. (error code: -504)'

De volgende rechten zijn geactiveerd: Locatie, Camera, SD-kaart schrijven en Internet

De fout direct na de installatie van Andoid 6.0 optrad is:
•         bij het wisselen van groep (van bijvoorbeeld birds naar mammals) crashed obsmapp ("unfortunately ObsMapp has stopped") en blijft op birds staan, daarna nog 2x mammals selecteren gaat zonder fouten en inderdaad wordt dan naar mammals overgeschakeld. Als je weer terug naar birds wil gebeurd hetzelfde. Kortom dit is hinderlijk, maar het lukt in ieder geval te switchen. Ik heb een aantal keer tijdens de crash message via "report" deze fout gemeld, maar ik heb geen idee of dat jullie bereikt. Ook nu in versie 6.2.1 treedt deze fout nog net zo op. Ik weet dus dat er een nieuwe versie 6.3 is, maar die wil dus onder android 6.0 niet installeren.

Met de introductie van de nieuwe interface (ik dacht 6.2) zijn er hinderlijke fouten ontstaan:
•         de track wordt niet meer geregistreerd (er wordt bij een nieuwe dag geen *.kml file meer geschreven). Dit is wel heel erg vervelend en zonde
•         proberen op de "tracks" button te drukken, dan crashed obsmapp er geheel zonder melding uit, blijft hangen in het geheugen. Dient dus manueel gecancelled te worden en weer opnieuw opgestart.
•         de quiz doet niets, maar dat maakt me ook niet zoveel uit, ookal ben ik wel nieuwsgierig

Ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat ik dit op een juiste manier bericht. Ik blijf natuurlijk een enthousiaste ObsMapp gebruiker. Groet JanJaap
 

Alex Kwak

JanJaap, heb je deze instructies al gevolgd:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1890026#msg1890026

Installeer wél versie 6.3, behalve nieuwe functionaliteit zitten daar ook altijd de laatste bugfixes in.
Foutenrapporten van oude versies worden niet gelezen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman

Jazeker: "De volgende rechten zijn geactiveerd: Locatie, Camera, SD-kaart schrijven en Internet" of zoals dat in android 6.0 op een nexus5 heet "permissions camera, location, storage", internet staat altijd aan. Het lukt me ook gewoon prima om data te uploaden en settings enzo te veranderen, soortenlijsten te uploaden (prachtig hoor).

Maar wat ik ook probeer, het lukt niet om versie 6.3 geinstalleerd te krijgen. De versie wordt gedownload, installatie wordt uitgevoerd en eindigt dus met  'Can't install app. "ObsMapp" can't be installed. Try again and if the problem continues, get help troubleshooting. (error code: -504)'.
In de appstore blijft ObsMapp daarna op "Update" staan.

Alex Kwak

#227
Citaat van: jjbrinkman op november 18, 2015, 18:22:03 PM
Jazeker: "De volgende rechten zijn geactiveerd: Locatie, Camera, SD-kaart schrijven en Internet" of zoals dat in android 6.0 op een nexus5 heet "permissions camera, location, storage", internet staat altijd aan. Het lukt me ook gewoon prima om data te uploaden en settings enzo te veranderen, soortenlijsten te uploaden (prachtig hoor).

Maar wat ik ook probeer, het lukt niet om versie 6.3 geinstalleerd te krijgen. De versie wordt gedownload, installatie wordt uitgevoerd en eindigt dus met  'Can't install app. "ObsMapp" can't be installed. Try again and if the problem continues, get help troubleshooting. (error code: -504)'.
In de appstore blijft ObsMapp daarna op "Update" staan.

Welk toestel heb je?

Edit: ik lees het al Nexus 5
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman


jjbrinkman

nog even ter aanvulling, alle versies hiervoor installeerden automatisch zodra een nieuwe versie in de appstore kwam zonder enig probleem. Ik heb dus nu versie 6.2.1

Alex Kwak

Klinkt flauw, maar zou echt kunnen helpen: het toestel even helemaal uitzetten (dus niet alleen even kort de aan/uit-knop), even wachten en het toestel weer aanzetten.
En dan opnieuw proberen 6.3 te installeren. Het blijven computers...

Werkt dat ook niet, dan 6.2.1 deïnstallleren en daarna 6.3 installeren.

Ik heb inmiddels een aantal foutrapporten gezien op ObsMapp 6.2.1, gedaan vanaf een Nexus 5, en die hebben betrekking op een probleem dat met 6.3 verholpen is...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman

Ik had mijn toestel el een aantal keren gereboot. Dat helpt niet 6.3 te installeren. Het deinstalleren van 6.2.1 heb ik ook even overwogen, maar ik ben bang dat ik dat al mijn eerdere observations op mijn smart phone kwijt raak. Dat wil ik liever niet, wat met Count is dat de enige plek waar je overzicht kan maken van al je verschillende tripdagen. Of raak ik de oude waarnemingen niet kwijt?

Alex Kwak

Citaat van: jjbrinkman op november 18, 2015, 18:39:40 PM
Ik had mijn toestel el een aantal keren gereboot. Dat helpt niet 6.3 te installeren. Het deinstalleren van 6.2.1 heb ik ook even overwogen, maar ik ben bang dat ik dat al mijn eerdere observations op mijn smart phone kwijt raak. Dat wil ik liever niet, wat met Count is dat de enige plek waar je overzicht kan maken van al je verschillende tripdagen. Of raak ik de oude waarnemingen niet kwijt?

Ja, bij deïnstallatie raak je al je oude data kwijt  :'(

Wat je wel kunt doen is na een verse installatie deze instructies volgen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1432878#msg1432878
Je hebt dan al je oude waarnemingen terug.

Het enige probleem zou kunnen zijn dat ook na deïnstallatie de nieuwe versie niet installeert. Ik kan het me niet echt voorstellen, maar de huidige situatie is ook 'bijzonder'.


PS> Ik ben zo off-line, en ben pas laat in de avond of morgenochtend weer on-line.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman

Mmm, zeer bedankt in ieder geval. Ik moet ook nodig gaan slapen het is hier bijna 01:00 uur en ik moet morgen vroeg op. Ik zal morgen eens even kijken wat ik ga doen. Ik neem aan dat ik ook de data wel even kan saven en weer terugkopieren? Maar geen onverstandige dingen nu, eerst slapen en morgen verder. Gr JJ

Johan op den Dries

Ik had gisteren dezelfde fout als jjbrinkman bij het updaten van 6.2.1 naar 6.3. Dit was echter op een Oneplus one met een custom CM13 ROM (wel Android 6.0).
Omdat deze rom nog niet stabiel genoeg was ben ik nu weer (tijdelijk) terug op 5.1.1 (CM12.1)
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Net even gezocht op die "-504" foutmelding. De redenen en oplossingen variëren nogal:
1) Slechte netwerkverbinding: zet je toestel in vliegtuigmodus en weer terug
2) Te weinig ruimte op het toestel: verwijder niet-gebruikte app's
3) Corrupte data van Google Play: Ga naar instellingen - apps - Google Play Store - Gegevens wissen - Vraag bevestigen , en download ObsMapp opnieuw

Zelf heb ik het meeste vertrouwen in optie 3. Zelf overigens uitgeprobeerd: je raakt niets kwijt behalve dat je de voorwaarden opnieuw moet accepteren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: jjbrinkman op november 18, 2015, 18:57:36 PM
Ik moet ook nodig gaan slapen het is hier bijna 01:00

Ben ik toch nieuwsgierig: Rusland, Pakistan, ... ??  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jjbrinkman

Vanochtend stonden er 3 apps voor een update: google play music, hangouts en ObsMapp. Eerst optie 3 uitgevoerd (clean the app store data and cache) en vervlogens autoupdate. google play music, hangouts installeerden zonder probleem, maar helaas ObsMapp, nog steeds zelfde probleem. Wat me opvalt is dat download prima maar, maar wel heel snel in het installatie proces al crashed. Kan er iets in de initialisatie zijn aangepast dat niet conform 6.0 is? Ik ben toch een beetje bevreesd v6.2.1 eraf te gooien en dat vervolgens v6.3 niet geinstalleerd te krijgen en heen ObsMapp meer te hebben. Ik ga de komende 3 dagen naar een remote area waar al in geen 20 jaar meer een serieuze vogelaar is geweest. Ik wil toch graag bij houden wat ik zie. Ik denk dat ik na het weekend verder ga. Misschien heb je tegen die tijd ook een oplossing ;) Ik heb in ieder geval mijn data alvast gesaved ;)

Johan op den Dries

Heb toch even snel een backup van android 6.0 teruggezet en een paar testjes uitgevoerd.
Alle 3 opties die je aangeeft werken niet.
Misschien een wild idee:
Na het "kaal" installeren van 6.2.1 op android 6.0 moest ik zelf achteraf de machtigingen goed zetten voor Obsmapp (waaronder de opslagruimte).
ObsMapp is voor mij nu de enige app geweest waarbij ik dit achteraf moest doen. Alle overige apps kregen de juiste machtingen bij de installatie.
Kan het zijn dat de nieuwe apk voor 6.3 zoekt naar de machtigingen zoals deze initieel meegegeven worden met de installatie? Dat zou betekenen dat hij geen rechten voor de opslagruimte heeft en dat zou weer een oorzaak voor optie 2 kunnen zijn (te weinig opslagruimte).
Ik heb nog wel getest of het aan en uit zetten van de machtigingen van de geïnstalleerde 6.2.1 enig effect had maar dat is niet het geval.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Bedankt voor het meedenken Johan. Er is tussen 6.2.x en 6.3 allen het een en ander functioneel gewijzigd, niets wat betreft configuratie etc.
Wat mij wel triggert in jouw bericht is dat je obsMapp kunt installeren op de sd-kaart. En dat zo maar eens niet meer mogen. Een kip-ei probleem.
Dus de vraag: is dat bij jou het geval?

PS. In tussentijd ben ik me ook aan het inlezen over de wijzigingen tussen Android 5 en 6, en daar komt tzt ook een nieuwe versie van ObsMapp uit. Maar vooralsnog heb ik alleen zaken kunnen vinden voor tijdens het gebruik, niets voor de installatie. En daarbij komt dat ook al een redelijk aantal gebruikers wél probleemloos op Android 6 werken...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!