Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jo Seegers

Icoon wissen en opnieuw aanmaken loste inderdaad probleem op. Veel dank.

Groeten,

Jo

Alex Kwak

Is een vervelende Android-bug waar we binnenkort nog een keer tegen aan zullen lopen vrees ik.  :(
Maar ja, we weten nu de oplossing.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#152
Het opstarten van versie Obsmaps 6.0 gaat hier prima op Huwaei Y300 . Als ik echter naar Download->Soort->(Bijwerken) Nederlands(Dutch) ga Dan staan de vierkantjes en de tekst Planten/vierkantje , VOgels / Vierkantje door elkaar heen.
Ik neem aan dat dit niet hoort.
Huwaei Y300 met versie 6.1.2 Obsmap.


De Tekst  OK in de onderste knop is slecht te lezen (die is bij mijn donker grijs met zwart 'OK' er in).

Heb ik nu een verkeerd kleurenschema ?Ik heb een grijs blauw kleurenschema dat er op het allereerste gezicht best mooi uit ziet maar ik hoop dat je ook nog wat kunt zien in de felle zon.

De aller eerste optie (Stuur email notificatie) zou ik juist ergens verweg stoppen. ik zou denken dat bijna niemand dat aanpast.

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op oktober 21, 2015, 22:44:24 PM
Het opstarten van versie Obsmaps 6.0 gaat hier prima op Huwaei Y300 . Als ik echter naar Download->Soort->(Bijwerken) Nederlands(Dutch) ga Dan staan de vierkantjes en de tekst Planten/vierkantje , VOgels / Vierkantje door elkaar heen.
Ik neem aan dat dit niet hoort.
Huwaei Y300 met versie 6.1.2 Obsmap.

Kan je daarvan een screenshot maken? Dat hoort uiteraard zeker niet zo.

Citaat van: andre123 op oktober 21, 2015, 22:44:24 PM
De Tekst  OK in de onderste knop is slecht te lezen (die is bij mijn donker grijs met zwart 'OK' er in).
Heb ik nu een verkeerd kleurenschema ?Ik heb een grijs blauw kleurenschema dat er op het allereerste gezicht best mooi uit ziet maar ik hoop dat je ook nog wat kunt zien in de felle zon.

Die knop wordt goed leesbaar op het moment dat je iets hebt geselecteerd en je 'm ook daadwerkelijk kan gebruiken. Probeer maar eens.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Frank Oling

hallo,
ik kan geen foto's bij een waarneming plaatsen. er verschijnt geen miniatuur. is op nexus 5 met android 6.

Alex Kwak

Citaat van: Frank Oling op oktober 22, 2015, 22:20:30 PM
hallo,
ik kan geen foto's bij een waarneming plaatsen. er verschijnt geen miniatuur. is op nexus 5 met android 6.

Ik heb helaas nog steeds geen Android 6, dus ik kan het niet naspelen/oplossen  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op oktober 22, 2015, 22:48:44 PM
Vroeger ging een netwerkfix heel snel..maar nu gebeurt er niets. Staat er een instelling anders in obsmap6

Nee, niets aan gewijzigd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frank Oling

Ok, had al zo'n vermoeden. Heb trouwens verder ook best veel crashes. Had je al gemaild. Kan ook al geen crash reports meer sturen de app herstart dan razendsnel..

ellendebruin

Versie 6.1.3 geinstalleerd op Android toestel. Tot nu toe 2 bevindingen:
- via Overzicht ->Omgeving selecteer ik een soort. Als ik dan de locatie wil vinden via het menu dan gebeurt er niets, de knop reageert niet.
- wantsen: de soort Bladpootrandwants (vrij algemeen) staat niet in de lijst (maar misschien was dat al zo?).

Groet
Ellen

Alex Kwak

Citaat van: ellendebruin op oktober 23, 2015, 20:21:05 PM
1) via Overzicht ->Omgeving selecteer ik een soort. Als ik dan de locatie wil vinden via het menu dan gebeurt er niets, de knop reageert niet.
2) wantsen: de soort Bladpootrandwants (vrij algemeen) staat niet in de lijst (maar misschien was dat al zo?).

1) Is al gemeld, swipen werkt wel!
2) Is een exoot, even exoten aan zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Citaat van: Alex Kwak op oktober 23, 2015, 20:26:45 PM
Citaat van: ellendebruin op oktober 23, 2015, 20:21:05 PM
1) via Overzicht ->Omgeving selecteer ik een soort. Als ik dan de locatie wil vinden via het menu dan gebeurt er niets, de knop reageert niet.
2) wantsen: de soort Bladpootrandwants (vrij algemeen) staat niet in de lijst (maar misschien was dat al zo?).

1) Is al gemeld, swipen werkt wel!
2) Is een exoot, even exoten aan zetten.

vwb 1) Ik kan de eerdere melding niet vinden, en weet niet wat ik waar (welk scherm?) kan swipen om de locatie in GoogleMaps te kunnen vinden. Geen bloedspoed, want er is een work-around natuurlijk.

Succes nog!
Ellen

mgieskens

Citaat van: Alex Kwak op oktober 23, 2015, 20:26:45 PM
Citaat van: ellendebruin op oktober 23, 2015, 20:21:05 PM
1) via Overzicht ->Omgeving selecteer ik een soort. Als ik dan de locatie wil vinden via het menu dan gebeurt er niets, de knop reageert niet.


1) Is al gemeld, swipen werkt wel!

...maar helaas niet al te best.
Ik moet daarvoor precies op de rand van het scherm starten, niet op maar net onder de menu knop en ook niet lager dan het menu lang is.
Kennelijk zit het menu precies op dat stukje in de schermrand "verstopt".
Vooral nu met de koude dagen en verkleumde vingers in aantocht, kon dat wel eens een uitdaging worden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Peter Hoppenbrouwers

#163
Laatste week twee updates en vervolgens hierna geeft m'n telefoon, S3 mini, aan 'applicatie niet geïnstalleerd'... :'(  Maar weer opnieuw installeren...
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Alex Kwak

Citaat van: Peter Hoppenbrouwers op oktober 25, 2015, 15:47:49 PM
Laatste week twee updates en vervolgens hierna geeft m'n telefoon, S3 mini, aan 'applicatie niet geïnstalleerd'... :'(  Maar weer opnieuw installeren...

Is een Android-bug. Icoontje van de hoofdpagina verwijderen en opnieuw toevoegen: opgelost!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Hallo Alex,


Inmiddels al ruime tijd geen last meer van het "random" opstarten van Obsmapp bij het openen van andere apps op mijn S5 :duim:
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

M. Hoogteijling

Niks dan lof over het meeste praktische gebruik en de ik besef feedback geven makkelijk is, echter:
- de nieuwe tegels zijn overzichtelijk maar zelfs op een 5-inch scherm past niet alle tekst, graag de tiles kleiner zodat ik zo min mogelijk hoef te scrollen
- probeer niet te veel in de app te proppen: de quiz vind ik totaal overbodig, multimedia is bijna leeg. Doe zoiets apart of laat mij kiezen of ik die functionaliteit wil want het kost ook onnodig geheugen.(edit: ik zie nu dat ik dat handmatig moet aanvinken :-). Ik heb altijd gedacht dat obsmap een app is om waarnemingen makkelijk vast te leggen, nu wordt hij te complex.
- als ik per ongeluk op uploaden druk terwijl ik niets heb staan dan duurde het bij even eer ik de rode melding kon verwijderen (dat lukt alleen als je weet je dat je op ".. fouten..." drukt): onhandig en niet logisch
- ik ontvang zo vaak updates. Kan dat niet wat geconcentreerder?
- na elke update duurt het weer even eer alles is bijgewerkt en dat maakt het onpraktisch.

Ik besef dat er technische, functionele en gebruikerskanten zitten aan mijn verbetersuggesties en voor beide zie ik grote verbetermogelijkheden. Wellicht wat meer tijd nemen voor testen alvorens (iuit enthousiasme) nieuwe versies uit te brengen?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

hiskodevries

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 26, 2015, 13:09:57 PM
Niks dan lof over het meeste praktische gebruik en de ik besef feedback geven makkelijk is, echter:
- de nieuwe tegels zijn overzichtelijk maar zelfs op een 5-inch scherm past niet alle tekst, graag de tiles kleiner zodat ik zo min mogelijk hoef te scrollen
op mijn 5 inch passen ze perfect
Citeer
- probeer niet te veel in de app te proppen: de quiz vind ik totaal overbodig, multimedia is bijna leeg. Doe zoiets apart of laat mij kiezen of ik die functionaliteit wil want het kost ook onnodig geheugen.(edit: ik zie nu dat ik dat handmatig moet aanvinken :-). Ik heb altijd gedacht dat obsmap een app is om waarnemingen makkelijk vast te leggen, nu wordt hij te complex.
Zoveel gebruikers zoveel wensen. Multimedia kan je zelf zoveel/ zo weinig vullen als je zelf wilt. Met name de XC geluiden geven mij een enorme kennis uitbreiding.
Citeer
- als ik per ongeluk op uploaden druk terwijl ik niets heb staan dan duurde het bij even eer ik de rode melding kon verwijderen (dat lukt alleen als je weet je dat je op ".. fouten..." drukt): onhandig en niet logisch
dat kan in het menu net zo goed gebeuren
Citeer
- ik ontvang zo vaak updates. Kan dat niet wat geconcentreerder?
dan zet je automatisch updaten uit
Citeer
- na elke update duurt het weer even eer alles is bijgewerkt en dat maakt het onpraktisch.
Wat jij beschrijft gebeurt alleen bij zeer grote updates. tot nu toe een keer of 4 gebeurt.
Citeer
Ik besef dat er technische, functionele en gebruikerskanten zitten aan mijn verbetersuggesties en voor beide zie ik grote verbetermogelijkheden. Wellicht wat meer tijd nemen voor testen alvorens (iuit enthousiasme) nieuwe versies uit te brengen?
Je realiseert je wel dat Alex dit in zijn vrije tijd doet ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

#168
Doe ik  voor mijn gevoel zo mn  best om begripvol over te komen en behulpzaam te zijn , krijg ik toch het gevoel dat ik wat ondankbaar en onnadenkend wordt ervaren.

1) bij mij past het ècht niet
2) klopt maar daar is feedback voor hè,  doe er mee wat je wil
3) het gaat om de onhandige niet-intuitieve handeling die ik moet doen, dat moet toch makkelijker kunnen.  Bv "u heeft geen waarnemingen om te uploaden",  en ik hoef alleen op ok te drukken
4) updates zijn er toch niet voor niets?  Ik zal het eens proberen
5) nee hoor,  afgelopen 2 weken alleen al een keer of 7 en al eerder getipt)
6) ja hoor En ik zal mn tips doseren

Ben je al weer een beetje opgeknapt vd rugpijn?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Alex Kwak

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 26, 2015, 19:32:20 PM
Doe ik  voor mijn gevoel zo mn  best om begripvol over te komen en behulpzaam te zijn , krijg ik toch het gevoel dat ik wat ondankbaar en onnadenkend wordt ervaren.
1) bij mij past het ècht niet

Ja, op mij kwam het ook negatief over, en dat blijkt niet de bedoeling.
Even als voorbeeld punt1 :Het zou helpen als je gewoon meldt dat het scherm bij jou niet mooi past, even meldt welk toestel je hebt (er zijn echt tientallen verschillende schermresoluties), en een schermprintje bijvoegd.
Maar ja, oplossen kan ik niet doen, want volgens punt 4 mag ik om dat probleem op te lossen geen update maken...  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

M. Hoogteijling

#170
Heb me niet gerealiseerd dat dat handige info is:,  zal er rekening mee houden: een motorola moto g 4g (2014), schermresolutie 720x 1280 pixels. Fijn als je het een keer mee kan nemen,  heeft geen haast,  en idd liever geen aparte update alleen hiervoor :-)

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Alex Kwak

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 26, 2015, 20:06:58 PM
Heb me niet gerealiseerd dat dat handige info is:,  zal er rekening mee houden: een motorola moto g 4g (2014), schermresolutie 720x 1280 pixels. Fijn als je het een keer mee kan nemen,  heeft geen haast,  en idd liever geen aparte update alleen hiervoor :-)

Ik heb ook een Moto G 4G 2014 liggen. Je bedoeld dat dat de tekst van de onderste tiles niet wordt getoond zonder even naar beneden te scrollen? Het is dat of de tiles heel veel lege ruimte geven of de tiles aan de bovenkant strakker tegen de tekst zetten. Geloof me, de gekozen oplossing is het mooiste. En ik vermoed dat je na 1 keer gescrold te hebben wel weet wat de onderste tiles doen...  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Sinds de update naar 6.2.1 kan ik de funtie 'tellen' niet meer vinden.
Vond deze vaak wel handig om aantal soorten op een dag of aantal van een soort te weten te komen zonder alles te moeten uploaden en dan uit waarnemingen/observation te peuteren.

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op oktober 27, 2015, 16:23:48 PM
Sinds de update naar 6.2.1 kan ik de funtie 'tellen' niet meer vinden.

Oeps! Komt zsm terug!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op oktober 27, 2015, 16:29:19 PM
Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op oktober 27, 2015, 16:23:48 PM
Sinds de update naar 6.2.1 kan ik de funtie 'tellen' niet meer vinden.

Oeps! Komt zsm terug!

Wilde ik net hier ook gaan posten (ik miste hem al op Texel  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 28, 2015, 17:50:58 PM
Wilde ik net hier ook gaan posten (ik miste hem al op Texel  ;) ).

En ik moest aan je denken toen het gemeld werd. Ouwe lijster  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op oktober 28, 2015, 19:49:01 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 28, 2015, 17:50:58 PM
Wilde ik net hier ook gaan posten (ik miste hem al op Texel  ;) ).

En ik moest aan je denken toen het gemeld werd. Ouwe lijster  ;)

Ik was helemaal geen lijster... totdat ik ObsMapp op mijn telefoon kreeg! Lucifer!!!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 28, 2015, 20:48:47 PM
Ik was helemaal geen lijster... totdat ik ObsMapp op mijn telefoon kreeg! Lucifer!!!  ;)

;D   :wacko:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op oktober 29, 2015, 18:57:55 PM
http://androidworld.nl/nieuws/snelle-app-updates/
Hoeven wij iets minder lang te wachten op weer zo'n mooie update!

Grappig, dit is ook nieuw voor mij. Ik ben benieuwd de volgende keer  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!