Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2015, 11:32:07 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2015, 11:14:28 AM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2015, 11:00:26 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2015, 10:51:52 AM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2015, 09:21:27 AM
Het downloaden van de 'Belgische' favorietenlijsten loopt nu wel goed. Als ik erna een verzamelgroep samenstel bestaand uit de favorietenlijsten van de verschillende soortgroepen, loopt het fout wanneer ik een waarneming wens in te voeren op basis van een dergelijke verzamelgroep. De app sluit gewoon vanzelf.


Ik denk dat ik ook daarvan de oorzaak heb gevonden. Klopt het dat je niet de 'gewone' lijsten van België hebt gedownload, alleen de favorietenlijsten? Zo ja, zou je dan eens ook de gewone lijsten van de betreffende soortgroepen willen downloaden en kijken of het probleem dan is opgelost? Dan kan ik een structurele oplossing maken.

Neen, ik heb eerste de 'gewone' lijsten gedownload, erna de favorietenlijsten.

Wanneer sluit de app? Als je op 'selecteer soort' klikt op het invoerscherm?


Ja, als ik selecteer op soort.

Ik heb zojuist versie 6.1.1 in Google Play gezet die hopelijk dit probleem (dat ik niet kan reproduceren) oplost.
Zal rond 19:00 beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,
ik sla bij opstarten het overzicht over en ga direct naar het invoerscherm.
echter als ik bij het overzicht ben en het scherm roteert dan start het invoerscherm weer.
als ik dan met terug het scherm denk af te sluiten dan lijkt het als of er nog een invoer scherm is (of het wordt snel weer gestart).
het lijkt er dus op dat er bij rotatie van het scherm iets niet goed gaat.

ter info over het opstarten van applicaties:
ik heb ook een s5 (mini) en daarbij start obsmapp niet met andere applicatie mee op.
op een tab 4 zie ik sinds de laatste update van android (5.0.2) wel dat applicaties niet altijd te stoppen zijn. Als je deze wil stoppen dan starten ze automatisch weer op. Ik heb het vermoeden dat ze nog open stonden voor het wisselen van gebruikers, niet afgesloten kunnen worden door de nieuwe gebruiker.
mogelijk hebben deze zaken niets met elkaar te maken.

groeten Joost

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2015, 17:55:27 PM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2015, 11:32:07 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2015, 11:14:28 AM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2015, 11:00:26 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2015, 10:51:52 AM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2015, 09:21:27 AM
Het downloaden van de 'Belgische' favorietenlijsten loopt nu wel goed. Als ik erna een verzamelgroep samenstel bestaand uit de favorietenlijsten van de verschillende soortgroepen, loopt het fout wanneer ik een waarneming wens in te voeren op basis van een dergelijke verzamelgroep. De app sluit gewoon vanzelf.


Ik denk dat ik ook daarvan de oorzaak heb gevonden. Klopt het dat je niet de 'gewone' lijsten van België hebt gedownload, alleen de favorietenlijsten? Zo ja, zou je dan eens ook de gewone lijsten van de betreffende soortgroepen willen downloaden en kijken of het probleem dan is opgelost? Dan kan ik een structurele oplossing maken.

Neen, ik heb eerste de 'gewone' lijsten gedownload, erna de favorietenlijsten.

Wanneer sluit de app? Als je op 'selecteer soort' klikt op het invoerscherm?


Ja, als ik selecteer op soort.

Ik heb zojuist versie 6.1.1 in Google Play gezet die hopelijk dit probleem (dat ik niet kan reproduceren) oplost.
Zal rond 19:00 beschikbaar zijn.


Het probleem is opgelost bij alvast één testwaarneming.
Dirk

Arthur

Citaat van: Alex Kwak op oktober 12, 2015, 22:22:52 PM
Ik ben uiteraard ook erg benieuwd of het vanzelf opstarten op een S4 of S5 nu verholpen is. Ik heb het zelf met geen mogelijkheid kunnen reproduceren, ik heb dus alleen een kleine aanpassing kunnen doen die het misschien opgelost heeft.


Bij mij start Obsmapp nog steeds "spontaan"op. Het lijkt te gebeuren als een andere app gps-info aanvraagt als de gps uit staat.
Groeten, Arthur

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Bij mij start Obsmapp ook nog steeds ongevraagd op (S5)
Ik denk niet dat het te maken heeft met de Gps, want ik heb het vooral op het moment dat ik vanaf mijn externe SD-kaart een willekeurig mp3 bestand open (via Mijn bestanden). Telkens start Obsmapp precies na 2 sec. op.
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

rudi

Vandaag de nieuwste versie gebruikt.
Prachtig !!!!!!!!!!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

BWoets

Sinds de installatie van de blauwe variant 6.1, maar sinds vanavond ook 6.1.1 heeft Obsmapps de (bijzonder irritante) gewoonte om regelmatig ongewenst op te starten. Oa bij het openen van Google search of Buienradar wordt Obsmapps ook geopend. Andere apps hebben dit nooit en de voorlopers van de blauwe Obsmapps hebben het ook nooit gehad.

Toestel Samsung Galaxy S4.
Android 5.0.1

Groet,
Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Alex Kwak

Zoals je hier kunt lezen hebben meerdere mensen hier last van, maar alléén met een S4 of S5.
Ik ben bezig met ObsMapp 6.2 waarin het opstarten zal veranderen. En hopelijk is het probleem daarmee verholpen. Hopelijk, want ik kan het probleem (ook met een geleende S4) niet reproduceren...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

met een S6 geen last.
al lezende : kan het iets te maken hebben met het al of niet gebruiken van een sd kaart waar (een gedeelte van) obsmapp op staat ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Ik heb zojuist ObsMapp 6.1.2 in Google Play gezet waarbij in z'n algemeenheid het opstarten beter zou moeten zijn.
Ik ben erg benieuwd of het herhaaldelijk opstarten en het opstarten, en bij de Samsung S4 en S5 als je een andere app start nu verholpen is...
ObsMapp 6.1.2 zal rond 23:00 beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Bedankt Alex voor de acties....alleen het probleem is niet verholpen, sterker nog Obsmapp start nu nog vaker op! Ook bij het switchen naar app's die al eerder open stonden.
Wat ook opvalt: met de 'groene Obsmapp' opende ik andere app's en als ik dan terug ging naar het Obsmapp icoontje dan kwam ik direct weer bij het invoerscherm terecht. Nu opent de app telkens opnieuw.
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

Kan iemand bij wie dit probleem veel (en liefst reproduceerbaar) voorkomt per e-mail contact opnemen: info@alexkwak.nl
Ik heb een versie waarbij dit opstartprobleem écht verholpen zou moeten zijn...  :-\
Ik zoek dus iemand die dat wil testen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

IK weet niet zeker of het te maken heeft met de upgrade naar Obsmapp 6 ( ik vermoed van niet) maar eerder sinds ik mijn Nexus 5 heb upgegraded naar android 6.0.
Ik heb nu een probleemals ik openstreet map wil gebruiken deze niet meer beschikbaar is.
Ik kan ook niet meer in de locatie instellingen de map directory instellen (normaal is het path /storage/emulated/0/obsmapp/osm)
IK geraak tot /storage/emulated maar dan zie ik geen 0 directory om verder te selectereren.
Als ik "and explorer" gebruik staat daar nog wel degelijk de belgium.map kaart.
Als ik probeer om opnieuw de kaart te downloaden krijg ik volgende error open failed ENOENT (no such file of directory)

Alex Kwak

Citaat van: Gery op oktober 16, 2015, 11:13:41 AM
IK weet niet zeker of het te maken heeft met de upgrade naar Obsmapp 6 ( ik vermoed van niet) maar eerder sinds ik mijn Nexus 5 heb upgegraded naar android 6.0.
Ik heb nu een probleemals ik openstreet map wil gebruiken deze niet meer beschikbaar is.
Ik kan ook niet meer in de locatie instellingen de map directory instellen (normaal is het path /storage/emulated/0/obsmapp/osm)
IK geraak tot /storage/emulated maar dan zie ik geen 0 directory om verder te selectereren.
Als ik "and explorer" gebruik staat daar nog wel degelijk de belgium.map kaart.
Als ik probeer om opnieuw de kaart te downloaden krijg ik volgende error open failed ENOENT (no such file of directory)

Het zou kunnen dat Android 6 de boel nog verder heeft dicht gespijkerd  :angry:
Ik wacht nog steeds op m'n upgrade op m'n Moto G 2015. Dus nog even geduld.
Mocht je zelf nog iets vinden dan houd ik me aanbevolen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Gery op oktober 16, 2015, 11:13:41 AM
IK geraak tot /storage/emulated maar dan zie ik geen 0 directory om verder te selectereren.

Wat zie je nog wel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

#136
Ik zie verder geen folders meer staan (tenminste toch niet wanneer ik obsmapp gebruik om naar die folders te browsen)
Alleen .. om terug naar een hoger niveau te gaan
(Als dat is wat je bedoelt?)

Alex Kwak

Citaat van: Gery op oktober 16, 2015, 12:00:40 PM
Ik zie verder geen folders meer staan.
Alleen 2 .. om terug naar een hoger niveau te gaan
(Als dat is wat je bedoelt?)

dat bedoel ik inderdaad. En het bevestigd mijn vermoeden over een striktere bestandsbenadering.
Ik heb weer wat om over bij te lezen  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

Opgelost! (ik had al iets gelezen dat je bij android 6.0 per app rechten kon instellen)


- naar settings gegaan -> apps -> ObsMapp
-  machtigingen -> Opslagruimte -> aangezet (die stond daar wel maar vreemd genoeg niet aangezet)
- dan terug naar de settings van ObsMapp -> Map directory ipv /storage/emulated/o/obsmapp/osm heb ik /sdcard/obsmapp/osm geselecteerd.


en ik kan openstreetmaps terug gebruiken joepie!  :)

Alex Kwak

Citaat van: Gery op oktober 16, 2015, 12:18:57 PM
Opgelost! (ik had al iets gelezen dat je bij android 6.0 per app rechten kon instellen)


- naar settings gegaan -> apps -> ObsMapp
-  machtigingen -> Opslagruimte -> aangezet (die stond daar wel maar vreemd genoeg niet aangezet)
- dan terug naar de settings van ObsMapp -> Map directory ipv /storage/emulated/o/obsmapp/osm heb ik /sdcard/obsmapp/osm geselecteerd.


en ik kan openstreetmaps terug gebruiken joepie!  :)

Bedankt voor de terugkoppeling en dus de tip!!!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijn

Citaat van: Alex Kwak op oktober 15, 2015, 21:36:47 PM
Ik heb zojuist ObsMapp 6.1.2 in Google Play gezet waarbij in z'n algemeenheid het opstarten beter zou moeten zijn.

Bij mij op m'n Sony Z3c met Android 5.1.1 gaat het opstarten, of beter gezegd het opnieuw openen van de app wanneer deze al draait, absoluut beter nu! Geen vreemde dubbele openingen of verdwijnende schermen meer en geen dubbeltikken meer nodig.  :duim:
Marijn Prins

Alex Kwak

Citaat van: Ties op oktober 16, 2015, 07:59:33 AM
Bedankt Alex voor de acties....alleen het probleem is niet verholpen, sterker nog Obsmapp start nu nog vaker op! Ook bij het switchen naar app's die al eerder open stonden.
Wat ook opvalt: met de 'groene Obsmapp' opende ik andere app's en als ik dan terug ging naar het Obsmapp icoontje dan kwam ik direct weer bij het invoerscherm terecht. Nu opent de app telkens opnieuw.

Ik heb inmiddels versie 6.1.3 in Google Play gezet waarbij het probleem nu écht verholpen zou moeten zijn....
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Mag de app niet meer openen na de nieuwste update (van 19:00 vanavond).


HTC One X+

Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Alex Kwak

Opnieuw installeren? Hier op drie verschillende toestellen geen probleem, en de eerste waarnemingen met 6.1.3 komen ook al binnen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Pictogram verwijderd, nieuwe snelkoppeling gemaakt en alles was weer ok..
Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Sinds 6.1.2 heb ik problemen bij het opstarten van obsmapp. Ik krijg de melding "Applicatie niet geïnstalleerd". Ik kan dit probleem omzeilen door via de Play Store en Mijn apps obsmapp op te starten.

Het betreft een Galaxy S2, Android 4.1.2

Graag een oplossing voor dit probleem. B.V.D.

Jo Seegers

Alex Kwak

Citaat van: FrankR op oktober 17, 2015, 17:38:24 PM
Citaat van: Jo Seegers op oktober 17, 2015, 17:06:35 PM
Sinds 6.1.2 heb ik problemen bij het opstarten van obsmapp. Ik krijg de melding "Applicatie niet geïnstalleerd". Ik kan dit probleem omzeilen door via de Play Store en Mijn apps obsmapp op te starten.

Het betreft een Galaxy S2, Android 4.1.2

Graag een oplossing voor dit probleem. B.V.D.

Jo Seegers

Ik had dit probleem ook. Opgelost als volgt: widget (icoon) verwijderen en opnieuw aanmaken. Bij 6.1.3 werkte het weer wel meteen gek genoeg. Misschien updaten naar 6.1.3?

Blijkbaar 'begrijpt' je toestel niet dat ObsMapp op een iets andere manier moet worden aangeroepen.
Gebruik Frank's oplossing, of deïnstalleer en installeer ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!