Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

basmandos

Heb sinds een week een probleem in Obsmapp. Bij het uploaden van 18 waarnemingen krijg ik de volgende melding:


Getest op verschillende wifi-netwerken. Ook heb ik alle bijgaande foto's verwijderd, misschien dat daar iets mis ging maar ook dat bleek niet het geval. Verder is er aan de waarnemingen niets bijzonders volgens mij.

Iemand misschien enig idee?

Groetjes,
Bas :blink:

Alex Kwak

Citaat van: basmandos op april 03, 2016, 11:24:32 AM
Heb sinds een week een probleem in Obsmapp. Bij het uploaden van 18 waarnemingen krijg ik de volgende melding:
Getest op verschillende wifi-netwerken. Ook heb ik alle bijgaande foto's verwijderd, misschien dat daar iets mis ging maar ook dat bleek niet het geval. Verder is er aan de waarnemingen niets bijzonders volgens mij.

Heb je op dat moment wel internetverbinding op je toestel. Kan je bijvoorbeeld op je toestel met de browser naar waarneming.nl?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

basmandos


Alex Kwak

Toestel een keer helemaal uit (eventueel batterij er even uit) en dan weer aanzetten en opnieuw proberen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

basmandos

Ook meerdere malen geprobeerd...

Enige optie zou dan zijn om Obsmapp te deinstalleren en weer opnieuw te installeren lijkt me. Nadeel is dat ik dan al m'n waarnemingen kwijt ben. Tenzij ik ze weer exporteer naar Excel, en alles handmatig invoer. Maar dat is de laatste optie voor na m'n toetsweek  ;)

Alex Kwak

Er wordt automatisch een backup gemaakt van je waarnemingen, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1432878#msg1432878
Dus herinstallatie is zeker wel een optie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

basmandos

In dat geval ga ik eens een poging wagen  :blink:

basmandos

Probleem is opgelost, net een nieuwe waarneming geüpload. Nu even bekijken hoe ik m'n backup teruggezet krijg, dat lijkt ie niet te accepteren namelijk.

Alex Kwak

Citaat van: basmandos op april 03, 2016, 12:07:13 PM
Probleem is opgelost, net een nieuwe waarneming geüpload. Nu even bekijken hoe ik m'n backup teruggezet krijg, dat lijkt ie niet te accepteren namelijk.

heb je het betreffende backup-bestand wel gevonden?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

basmandos

In het intern geheugen, niet op SD-kaart. Deze hernoemen naar wn_backup.zip heeft echter niets uitgehaald.

Alex Kwak

Citaat van: basmandos op april 03, 2016, 13:54:26 PM
In het intern geheugen, niet op SD-kaart. Deze hernoemen naar wn_backup.zip heeft echter niets uitgehaald.

Stuur dat bestand maar eens naar mij als je wilt: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

basmandos

Probeer ik vanavond nog even te doen, anders morgen als ik thuis kom meteen.  :blink:

OlivierO

#432
Ik heb een opmerking (mogelijk een bug):

Als je bij "tellen" handmatig een periode hebt geselecteerd geeft Obsmapp keurig de waarnemingen weer. Per dag, en per geselecteerde periode. Als je dan rechts boven op het vinkje klikt, voor de waarnemingen van alleen de huidige dag, dan verschijnt de lijst wel van die dag, maar blijft onderaan het overzicht van vorige periode staan. Dat is NIET het geval als je in de huidige dag géén waarneming hebt ingevoerd.
Ik heb de meest recente versie op een Samsung A3 met alle updates voor handen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op april 08, 2016, 20:05:20 PM
Ik heb een opmerking (mogelijk een bug):
Als je bij "tellen" handmatig een periode hebt geselecteerd geeft Obsmapp keurig de waarnemingen weer. Per dag, en per geselecteerde periode. Als je dan recht boven op het vinkje klikt, voor de waarnemingen van alleen de huidige dag, dan verschijnt de lijst wel van die dag, maar blijft onderaan het overzicht van vorige periode staan. Dat is NIET het geval als je in de huidige dag géén waarneming hebt ingevoerd.
Ik heb de meest recente versie op een Samsung A3 met alle updates voor handen.

Ja, inderdaad een bug. Ga ik repareren in ObsMapp 7.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

http://waarneming.nl/waarneming/view/116314560?_popup=1
Bij gebruik van een niet-default camera app (HDR-camera) lijkt  de foto van de vorige waarneming niet verwijderd te worden. Deze foto wordt dan geplakt bij de volgende waarneming.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op april 12, 2016, 12:04:12 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/116314560?_popup=1
Bij gebruik van een niet-default camera app (HDR-camera) lijkt  de foto van de vorige waarneming niet verwijderd te worden. Deze foto wordt dan geplakt bij de volgende waarneming.

Kan je aangeven hoe je dat kan reproduceren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#436
1. HDR camera installeren en als default foto app maken.
2. Waarneming1 invoeren en foto toevoegen.
3. Waarneming1 opslaan.
http://waarneming.nl/foto/view/10526704



4. Waarneming2 invoeren en foto2 toevoegen. Je ziet dat bij de eerste foto de foto van Waarneming1 al geselecteerd is.
5. Waarneming2 opslaan.
http://waarneming.nl/foto/view/10526706

Als je bij 4 de eerste foto opnieuw maakt denk ik dat de oude foto gewoon vervangen wordt, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Volgens mij treed het pas op nadat ik een andere app de default foto app gemaakt heb. Deze app maakt minder scherpe foto's, dus ik ga terug naar de oude app...

Alex Kwak

Citaat van: optilete op april 12, 2016, 12:25:26 PM
1. HDR camera installeren en als default foto app maken.
2. Waarneming1 invoeren en foto toevoegen.
3. Waarneming1 opslaan.
4. Waarneming2 invoeren en foto2 toevoegen. Je ziet dat bij de eerste foto de foto van Waarneming1 al geselecteerd is.
5. Waarneming2 opslaan.


Als je bij 4 de eerste foto opnieuw maakt denk ik dat de oude foto gewoon vervangen wordt, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Volgens mij treed het pas op nadat ik een andere app de default foto app gemaakt heb. Deze app maakt minder scherpe foto's, dus ik ga terug naar de oude app...

Ik heb dit exact zo nagespeeld, zonder problemen.
Weet je zeker dat je na het toevoegen van foto 1 wel de waarneming hebt opgeslagen? Oftewel, heb je waarneming1 wel? Al dan niet met foto?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Citaat van: optilete op april 12, 2016, 15:25:28 PM
foto1 en foto2 zijn volgens mij exact hetzelfde.

Dat begrijp ik wel, maar als ik het probleem niet kan reproduceren kan ik het ook niet repareren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Bart van Hoogstraten

Ik moet de laatste tijd na elke automatische update de OSM-kaarten opnieuw downloaden. Is dat een bug of zit ik weer te prutsen met instellingen oid? (Ik vermoed het laatste maar misschien krijg ik het hiermee opgelost).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2016, 19:24:02 PM
Ik moet de laatste tijd na elke automatische update de OSM-kaarten opnieuw downloaden. Is dat een bug of zit ik weer te prutsen met instellingen oid? (Ik vermoed het laatste maar misschien krijg ik het hiermee opgelost).

Bizar! Ga ik begin mei even naar kijken  ;)  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Kat-oele

Alex,

ergens heeft het al eens gestaan, alleen
kan ik zo het nergens terugvinden - maar
als ik een paartje grutto's invoer bijvoor-
beeld, voer ik dan als aantal 1 of 2 in???

:rolleye:
<<< Karin >>>

hiskodevries

Citaat van: Kat-oele op april 18, 2016, 15:24:44 PM
Alex,

ergens heeft het al eens gestaan, alleen
kan ik zo het nergens terugvinden - maar
als ik een paartje grutto's invoer bijvoor-
beeld, voer ik dan als aantal 1 of 2 in???

:rolleye:
dat hangt af wat je selecteert bij gedrag
als gedrag wordt 'paar in broedbiotoop' dan kun je volstaan met 1
als je alleen maar gebruik maakt van de default 'ter plaatse' dan wordt het 2 of via groepssamentelling 1 man ter plaatse + 1 vrouw 'ter plaatse'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kat-oele

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2016, 15:43:49 PM
Citaat van: Kat-oele op april 18, 2016, 15:24:44 PM
Alex,

ergens heeft het al eens gestaan, alleen
kan ik zo het nergens terugvinden - maar
als ik een paartje grutto's invoer bijvoor-
beeld, voer ik dan als aantal 1 of 2 in???

:rolleye:
dat hangt af wat je selecteert bij gedrag
als gedrag wordt 'paar in broedbiotoop' dan kun je volstaan met 1
als je alleen maar gebruik maakt van de default 'ter plaatse' dan wordt het 2 of via groepssamentelling 1 man ter plaatse + 1 vrouw 'ter plaatse'

ik bedoel inderdaad paar in broedbiotoop en vul daar tot nu toe ook steeds 1 in, alleen begon ik ineens weer te twijfelen... bedankt! :)
<<< Karin >>>

ellendebruin

#446
Ik heb last van exact hetzelfde euvel (op een Samsung). Ik heb de xml met mijn laatste waarnemingen bewaard en hernoemd naar wn_backup.zip. Ik zie geen menu-item "Restore" verschijnen bij het opnieuw opstarten van de app, niet als ik de zip-file in het intern geheugen zet (waar de back-up blijkbaar automatisch bewaard wordt, terwijl bij instellingen toch echt staat sd-kaart, maar maakt verder niet uit), noch op de sd-kaart.
Toch wel vreemd, uploaden zondagochtend ging prima en zondagavond werkte het opeens niet meer. Is er nog een mogelijkheid mijn waarnemingen alsnog automatisch verwerkt te krijgen? Heb niet veel tijd voor handmatig invoeren...

Vr.groet,
Ellen

NB ik gebruik versie 6.6.7

Citaat van: basmandos op april 03, 2016, 11:24:32 AM
Heb sinds een week een probleem in Obsmapp. Bij het uploaden van 18 waarnemingen krijg ik de volgende melding:


Getest op verschillende wifi-netwerken. Ook heb ik alle bijgaande foto's verwijderd, misschien dat daar iets mis ging maar ook dat bleek niet het geval. Verder is er aan de waarnemingen niets bijzonders volgens mij.

Iemand misschien enig idee?

Groetjes,
Bas :blink:

Alex Kwak

Je mag het laatste upload-bestand (in [sd-kaart]/obsmapp/backup) naar mij mailen. info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Ik slaag er maar niet in om een verzamelgroep samen te stellen (versie 6.6.8)
In vorige versies heb ik dit succesvol gebruikt.
Nu krijg ik telkens de popup 'geen soortgroep gevonden, graag melden in forum'
Concreet probeer ik het aan de praat te krijgen met 'favorieten vogels belgië' en 'favorieten vlinders België'. Maar alles wat ik ook probeer lukt niet :(

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op mei 18, 2016, 10:25:37 AM
Ik slaag er maar niet in om een verzamelgroep samen te stellen (versie 6.6.8)
In vorige versies heb ik dit succesvol gebruikt.
Nu krijg ik telkens de popup 'geen soortgroep gevonden, graag melden in forum'
Concreet probeer ik het aan de praat te krijgen met 'favorieten vogels belgië' en 'favorieten vlinders België'. Maar alles wat ik ook probeer lukt niet :(

Dé oplossing voor ObsMapp 6 is dan om de soorten te verwijderen (via de geavanceerde instellingen) en daarna opnieuw te downloaden en in te stellen.
In ObsMapp 7 is dit helemaal herschreven en zal dit hopelijk niet meer voorkomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!