Nachtvlinder onderzoek Den Haag

Gestart door wouterbol, september 22, 2015, 09:23:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbol

Hallo,

Ik weet niet zo goed bij welk topic ik moet zijn voor deze vraag, daarom zal ik deze hier plaatsen.
Sinds kort ben ik fanatiek aan het nachtvlinderen en zou ook op onderzoeksgebied (structureel inventariseren) mijn steentje bij willen dragen. Daarvoor ben ik op zoek naar nachtvlinderaars met veel ervaring in omgeving Den Haag om er achter te komen in welke gebieden er onder-geinventariseerd is. Ik zag in de uurhokken die via Vlindernet zijn vrijgegeven dat bijvoorbeeld uit het zuidelijk gedeelte van Meijendel relatief weinig bekend is. Zijn er hier nachtvlinderaars die mensen met expertise en ervaring kennen in Den Haag?

Groeten,
Wouter Bol

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbol

Zeker een mooie tool!
Ik kwam er alleen achter dat er een flinke groep nachtvlinderaars moet zijn die buiten waarneming.nl om veel heeft gedaan aangezien er in het westduinpark en bijvoorbeeld het subgebied 'de Klip' in Meijendel erg veel soorten zijn gezien. Die info kwam o.a. ik tegen in de bestanden van Vlindernet waar gegevens per uurhok van beschikbaar zijn.

Grtn

HPM

Ik weet niet wat je onder het zuidelijk gedeelte van Meijendel verstaat, maar Meijendel ligt in drie uurhokken. Het zuidelijke hok (30-45) bevat maar een klein stukje duin en dat is voor een groot deel niet vrij toegankelijk (Dunea en Defensie). 30-45 bestaat voor het grootste deel uit stedelijke bebouwing, villaparken en landgoederen. Die laatste zijn deels ook niet vrij toegankelijk of helemaal niet. Maar het lijkt me dat er toch wel mogelijkheden zijn om Meijendel of het uurhok op te krikken.  Buiten het duin zou je kunnen denken aan gebieden als Clingendaal, Oosterbeek, Haagse Bos, Reigersbergen, Marlot, Hubertuspark, Klein Zwitserland, Nieuwe Scheveningse Bosjes.
Herman van der Meer

Jurrien van Deijk

Beste Wouter,

Kijk ook eens op deze site: http://vlindernet.nl/vlindersalgemeen.php?id=389
Hier staan de soorten van alle uurhokken en hier kan je dus ook zien in welke hokken relatief weinig is genachtvlinderd en je dus een extra bijdrage kan leveren.

Succes!
Vriendelijke groeten,
Jurrien
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

wouterbol

Ha Herman en Jurriën,
Bedankt voor jullie reacties.

Herman: Ik bedoel inderdaad het laatste uurhok waar je het over had. Ik inventariseer broedvogels voor vogelwerkgroep Meijendel en heb dus toegang tot het terrein. Ik wilde proberen om via Dunea een vaste plek te gaan regelen om te gaan inventariseren qua nachtvlinders. Maar misschien is er al wel een contact wat betreft nachtvlinders tussen Dunea en een fanatieke nachtvlinderaar. Vandaar mijn vraag of iemand wat fanatiekelingen uit deze de Haagse contreien kent die geen gebruik maken van waarneming.nl. Van een contact bij vlindernet kreeg ik te horen dat ik via het forum van waarneming.nl een goede kans had wat mensen te vinden.

Jurriën: De site die je poste heb ik inderdaad gebruikt en kwam er dus achter dat het uurhok waar ik wil gaan nachtvlinderen relatief weinig bezocht is voor een tochwel erg potentie-rijk gebied.

Grtn,
Wouter