Welk koraalzwammetje? Ivoorkoraaltje?= Bleke sikkelkoraalzwam

Gestart door klump.105, september 21, 2015, 23:57:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108834931
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-09-21 Zeevang - Kwadijk - Durkweg
Foto's:






Toelichting:
taai zwammetje, ca. 5cm hoog, 'takjes' gemiddeld 1 mm dik, onder gemaaid gras

bij voorbaat dank Adria Klumpers
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Arno van Stipdonk


Volgens mij Ramariopsis kunzei of tenuiramosa, werk voor de  :micro: .
Zonder mic. controle kun je deze wegzetten onder de verzamelsoort Ivoorkoraaltje sl.


wimperzwam

Zeker werk voor de  :micro: maar er komen ook nog soorten uit het geslacht Clavulinopsis in aanmerki

Mvgr.,
Henk Huijser.

klump.105

Bedankt Arno en Henk.
Ik heb een stukje van het zwammetje. Wil iemand dat onder de mic bekijken?
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

wimperzwam

Je mag het naar mij opsturen, maar dat moet dan voor zaterdag binnen zijn aangezien ik volgende week weg ben.

Mvgr.,
Henk Huijser
Frederikstraat 6,
5671 XH Nuenen.

klump.105

Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

wimperzwam

Heb net jouw koraaltje onder de microscoop gehad en kan je melden dat het om Clavulinopsis subtilis (Bleke sikkelkoraalzwam) gaat. Wel opgemerkt moet worden dat onder deze naam vermoedelijk een paar nauw verwante soorten schuil gaan. Mogelijk zal dit geheel in de toekomst bij het geslacht Ramariopsis gevoegd worden. Of de mogelijkheid bestaat weet ik niet maar ik zou de soort opgeven als Clavulinopsis subtilis s.l.

Mvgr.,
Henk Huijser.

klump.105

Hallo Henk,
Bedankt voor het determineren. Leuk, een tweede vindplaats van dit zwammetje hier in de regio. Deze ziet er wel anders uit dan de Bleke sikkelkoraalzwammetjes die ik hier ieder jaar in de tuin heb, maar de omstandigheden zijn ook anders. Ik moet 'm wel als Cl. subtilis invoeren; s.l. kan niet.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

wimperzwam

Mogelijk wil je dat ding uit de tuin ook nog eens opsturen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

klump.105

Ik wil 'm je nog wel een keer toesturen. Twee jaar terug heb je 'm ook voor mij bekeken.
Ze zijn nu nog erg klein. Beter nog even wachten?
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

wimperzwam

Ja graag, goed laten doorgroeien volgende week ben ik er niet dus heeft opsturen geen zin. Ik wil graag de variatie zowel macroscopisch als microscopisch goed leren kennen bij deze soort, want ik kan er in ieder geval al twee soorten in zien. Hoe meer ik onder ogen krijg ook al is het van de zelfde plaats hoe beter. Dus als je nog een keer mooi en goed rijp materiaal wilt sturen dan kan mij dat zeker helpen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

klump.105

Met vriendelijke groet, Adria Klumpers