Hoofdmenu

Mybi 223

Gestart door Wouter van Pelt, september 21, 2015, 22:15:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van Pelt

Lastig inschatten hoe moeilijk 'ie is. WP, mei.

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OlivierO

Ik ga voor Ménétries' Grasmus om iets anders te zeggen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Vincent Hart

Met zo'n snavel neig ik naar Orpheusgrasmus. Of er een Westelijke of Oostelijke van te maken is o.b.v. dit plaatje ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Lijkt mij ook een prima Rüppels

Orpheus heeft geen rode oogring en heeft donkere poten. Menetries heeft niet zo'n forse snavel.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Oenanthe

Tsja. Maar de oogkleur wijst volgens mij op een adulte vogel en een mannetje Ruppels is het in geen geval. Maar adulte vrouwtjes Ruppels hebben een gevlekte keel. Of zou de oogkleur in dit geval niets over de leeftijd zeggen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Wouter van Pelt

Inderdaad een vrouwtje Ruppels, met zo'n snavel vallen de meeste andere opties af. Wat ik zelf opvallend vond in vergelijking met de afbeelding in de Collins is dat 'ie wat warmer oogt, had 'm grijzer verwacht.


Maarten, ik ga er ook vanuit dat dit een adult is: een mannetje en dit vrouwtje vlogen luidruchtig rond toen ik kennelijk te dicht in de buurt van het nest was. Ik ga er ook vanuit dat half mei op ~1800m hoogte in het binnenland van Turkije nog geen jongen rondvliegen, maar dat weet ik niet zeker.

frankneijts

#8
Ik zou aan "met zo'n snavel" willen toevoegen "en met zo'n pootkleur". Immers zijn die duidelijk roodachtig en dat sluit bijv. Orpheus (en nog een paar sylvia's) meteen uit.
Het ontbreken van donkere tekening op de keel zou op een 1e zomer (2e kj) wijfje kunnen duiden trouwens..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'