Roodmus??

Gestart door Marc Bulte, augustus 22, 2007, 23:20:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Als iemand nog naar Lesbos gaat: meet even de rastermaat van dat hek op. Als het een standaard maat is dan zul je zien dat die vogel best wel groot is...  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#62
CiteerHahaha, volhouden Ben! De kracht van de herhaling moet je inderdaad niet onderschatten!

Dat klopt, maar dan moet je wel e.e.a. goed invullen :)

Palmtortels in Nederland.

dat ding is net zo wild als al die Bronskopeenden die iedereen op z'n lijstje heeft! PANIEK!

Ben Wielstra


http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...4&hl=Palmtortel

Je ne comprand pas   (11-7-2007 18:24)
Auteur Ben Wielstra  

Bericht  Ik snap er ook geen hout van. Die dingen zijn gewoon met een opmars naar het noorden bezig. Mag ik iedereen herinneren aan het hoofdarikel (en die niet alleen) in de laatste DB?! Waarom deze beesten dan niet?  


http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=20778&
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Damn, wat hou jij de boel toch goed in de gaten. Forumpolitie.

Edwin Russer

#64
CiteerDamn, wat hou jij de boel toch goed in de gaten. Forumpolitie.
Ja, pas maar op jij B) Ik heb een geheugen als een olifant :grin:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jos Welbedacht

CiteerZou een leuke voor de mysterybird-competitie   ;) 

Hadden we vroeger niet zo iets?
Is altijd leuk om weer eens te beginnen, een ideetje?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

Dus (on topic),
1) op basis van het verenkleed kunnen we niet zoveel zeggen; je kan een afwijking veronderstellen, je kan veronderstellen dat er sprake is van een pigmentafwijking of sleet, maar waar moet je met die veronderstellingen dan uitkomen!? Niet noodzakelijkerwijs of bewijsbaar bij Rietgors. Je kan dan m.i. beide kanten uit redeneren (eerder gesteld).
2) op basis van de snavelvorm en -kleur kunnen we niet zoveel zeggen; snijrand, culmen en kleur zijn variabel in beide soorten en op de foto's maar matig te beoordelen en je kan dus opnieuw twee kanten uit redeneren (eerder gesteld).
3) de herinnering aan een roepje is in mijn eigen ervaring bijzonder dubieus referentiemateriaal en het lijkt me goed om dat hier buiten beschouwing te laten.
4) plek en datum van waarneming zijn geen kenmerken die leiden tot soortherkenning.
5) jizz wordt door verschillende mensen anders opgevat.

Niet met consensus te determineren gorsachtige, zou ik concluderen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

CiteerAls iemand nog naar Lesbos gaat: meet even de rastermaat van dat hek op. Als het een standaard maat is dan zul je zien dat die vogel best wel groot is...  ;)
Dat ben ik wel met Jaap eens. Het houdt mij eigenlijk al een paar dagen bezig en kan mij dus niet aan de indruk onttrekken dat het best wel een fors beestje is. Als ik dan de Rietgors voor mijn geheugen haal zie ik veel meer een soort ielig en gedrongen vogeltje. Maar jizz zegt dus ook niet alles. Ik heb nog even de gids uit mijn hoofd geraadpleegd en las dat de Rietgors tussen 15 en 17 cm zit en Grauwe Gors tussen, meen ik, 17 en 19 cm. Dus die verschillen zijn ook niet erg groot.

Maar ik ben wel van mening dat het in ieder geval wel een heel vreemd beestje is. Die rare gesleten indruk en het opvallende verschil in kleur tussen mantel en vleugeldekveren. Ik heb geen plaatjes van zeer verse juveniele Grauwe Gorzen op het net kunnen vinden. Hoe zit het eigenlijk met dat kleed? Zijn die beestjes ook nog op de onderzijde zo ongestreept? Dat zou ook het warrige en op het oog gesleten lichaams/verenkleed kunnen verklaren. Ik denk even aan die rare pluizige 'phillo', een paar weken geleden, waar ook zo'n discussie over was. Maar die was wel zeer jong. Maar ja, dan zit je altijd nog met die relatief donkere mantel en de meer lichtere vleugeldekveren of hebben die verse juvenielen dat ook? Maar ik moet wel bekennen dat de kromming op de eerste foto minder fors overkomt dan bij de tweede foto. En bij die van een door mij gelinkte foto van een mannetje reiseri meen ik op de bovensnavel een soort klein uitstulpinkje te kunnen zien, waardoor de snavel als het ware wat meer kromming vertoont. Iets wat ik bij de bewuste vogel wel mis.

En het is al eerder aangehaald, fotografische effecten kunnen zo verraderlijk zijn. Maar bieden daar en tegen de huidige progammaatjes wel de mogelijkheid om e.e.a. te bewerken en meer van een foto te kunnen maken. Iets wat een aantal jaren bijna nog niet mogelijk was. Zo stuurde ik ooit, 1987, een matige foto van een Kleine Klapkster in en zag tot mijn stomme verbazing dat Rene Pop er toch een fraaie plaat voor DB uit had kunnen toveren.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Twee centimeter maakt op zo'n klein beestje best wel verschil.

snwja3

#69
CiteerZijn die beestjes ook nog op de onderzijde zo ongestreept?

Weet wel dat op dit soort vage foto's (vaak genomen op groter afstand en flink gecropt) fijne streping en contrast grotendeels/geheel kan wegvallen (zie o.a. eerdere discussies over vage foto's).
Je kunt je dus afvragen of de vogel in werkelijkheid ook zo ongestreept was als op de foto (lijkt).
Misschien dat de waarnemer hierover nog iets kan zeggen.
Wietze Janse

frankneijts

#70
Grauwe is een bonk van een gors die ca. 2x zo zwaar is als reiseri Rietgors (ca. 55 tegen ruim 26 gram). Die echter is weer ca. 30% zwaarder (ca. 26 tegen ca. 20 gram) dan nominaat Rietgors! De vleugellengte is wat minder opvallend: Grauwe ca. 10% langvleugeliger dan reiseri en die weer ca. 10% langer dan nominaat Rietgors. Dus qua lengte zal reiseri zo tussen nominaat en Grauwe in zitten maar die is duidelijk veel zwaarder gebouwd dan beide en reiseri relatief een flink stuk zwaarder dan nominaat.
Voor de snavelvorm zie deze link (linksonder op de foto = reiseri):
http://digitallibrary.amnh.org/dspace/bits...648/1/N1898.pdf. Daaruit blijkt dat er bij zuidelijke diksnavels nogal wat variatie is in de vorm en dikte al is het kromme, Goudvinkachtige steeds evident.
Grauwe in jeugdkleed wijkt weinig af van adult kleed, de grondkleur is alleen wat meer geelbeige dan grijsachtig. Belangrijk verschil in het veld is o.a. een groter contrast tussen zomen en kernen van tertials.
Overigens is ook bij uitvergroten en bewerken in PS maar weinig streping op de borst terug te vinden (bij Grauwe is die niet 'fijn' maar zeer scherp, duidelijk contrastrerend met de lichte ondergrond!). Ik blijf er echter bij dat kleuren bij deze vogel (ook de snavel) weinig zeggen, noch pro Grauwe noch pro Rietgors.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marc Bulte

CiteerDaarvoor zijn de foto's te slecht (sorry Marc)
:) geen probleem. Hij/zij zat zeer ver weg en dan schiet het met een 300mm en tegenlicht niet zo op ;)
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Jaap Denee

#72
CiteerVoor de snavelvorm zie deze link (linksonder op de foto = reiseri):
http://digitallibrary.amnh.org/dspace/bits...648/1/N1898.pdf. Daaruit blijkt dat er bij zuidelijke diksnavels nogal wat variatie is in de vorm en dikte al is het kromme, Goudvinkachtige steeds evident.
Dit illustreert heel fraai je verhaal over de diksnavels, Frank.

Wat mij direct al opviel nadat Edwin wat plaatjes had weten op te snorren van diksnavel Rietgorzen (zie hierboven) en wat mij nu weer opvalt, is dat de diksnaveligheid van deze Rietgorzen hem zit in een verdikking van de bovensnavel. Ook bij die balgen in jouw voorbeeld is duidelijk zichtbaar dat de dikte van de snavel veroorzaakt wordt door een zeer dikke/hoge bovensnavel en niet (of veel minder) door de ondersnavel. Met andere woorden: bij die diksnavel rietgorzen zit er meer dikte/massa boven de snijranden, dan eronder.

Neem nou eens een goed tekenprogramma en vergroot foto 1 van dit topic. Ik ben het niet met Bram eens dat je niet kunt zien waar de snijrand loopt. Dat kan in die plaat volgens mij namelijk wel. Je ziet daar dat de massa van de snavel bij 'onze gors' ónder de snijrand ligt (maw een dikke ondersnavel) en níet erboven (maw een dunnere bovensnavel).

Dit spreekt, op basis van de plaatjes die ik tot nu toe gezien heb van de diksnavels, vóór Grauwe gors en tegen diksnavelige Rietgors.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

#73
Wat een knoeperds!!

CiteerIk ben het niet met Bram eens
POTVERDRIE!!

Een kanttekening: het betreffen allemaal mannetjes...

De snijrand is steeds gebogen en het puntje steekt over de ondersnavel heen (een balg uitgezonderd). En ik bent het met Jaap eens dat de massa in de bovensnavel zit.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

#74
CiteerOverigens is ook bij uitvergroten en bewerken in PS maar weinig streping op de borst terug te vinden
Dat zeg ik, op grote afstand met een 300 mm (en redelijk wat back-light en/of fel zonlicht) vallen die details tijdens/op de opname weg en zijn dus ook bij uitvergroting op de foto! niet terug te vinden, maar op de vogel zelf (misschien) dus wel.

Citeernoch pro Grauwe noch pro Rietgors
Pro Rietgors zeker niet, maar weinig kenmerken in samenwerking met bovenstaand feit spreken juist (meer) pro Grauwe Gors.

En dan heb ik het nog niet over de kleur van de naakte delen en snavelvorm/dikte, die hoe verder de discussie loopt toch steeds meer (m.i.) pro Grauwe Gors (gaan) lijken te gaan spreken.......
Ik zeg 'lijken' want op deze (onduidelijke, sorry Marc) foto's kan je bij sterke uitvergroting inderdaad gaan discussieren waar die snijrand nu precies loopt.
Ikzelf zie een smallere bovensnavel en dikker ondersnavel, maar zeker op foto 2 is dat te bediscussieren. En dan zou Frank .......
Wietze Janse

frankneijts

Ik zeg het nog maar 's: foto 2 is de beste referentie vanwege de houding en de hoek waarin/-uit je ernaar kijkt. Maar nou beginnen we allemaal onszelf te herhalen (ik in elk geval) en dat voegt niet zo veel meer toe ben ik bang. Er is al meermalen geprobeerd een soort samenvatting te maken en dat maakt het makkelijk om effe snel de draad weer op te pakken als eventuele nieuwe inzichten/informatie e.d. daar aanleiding voor geven.
Tot zover iedereen bedankt voor de inspiratie, het kritisch meedenken (nou ja, mee....) en Marc in het bijzonder voor de opgooi.

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#76
Laten we er vanavond dan maar een lekker glaasje wijn op drinken.

Ook bedankt voor de inbreng (en het lachen)...  :duim:

... zo ver.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Het eerste buitenlandse commentaar van Lee Evans. Maar of we die helemaal serieus moeten nemen.....

Edwin

An obvious CORN BUNTING in my opinion

Best wishes

Lee G R Evans


http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=20312&

En nog iets anders, maar misschien niet helemaal thuis op dit topic. Wellicht een nieuw topic openen, even de reacties afwachten. Onderstaand komt ook van de Katwijkse club en ben het zeer zeker met de auteur eens. Ik heb in het voorjaar  een balletje bij een CDNA-lid opgegooid om b.v. Poelruiter weer tot beoordeelsoort te maken. Ik stoorde mij in die periode ook aan de claims die ik zo hier en daar voorbij zag komen. Maar als ik nu filter op Poelruiter zie ik vraagtekentjes-Poelruiters niet meer verschijnen. Het kan natuurlijk zo zijn dat die door de admins apart zijn geparkeerd of inmiddels met toestemming zijn verwijderd. Ook op de site van DB zie ik zo op het eerste gezicht geen 'verdachte' Poelruiters meer terug.

Ja, dan ben ik er óf heel snel uit, omdat ik geen medestanders kan vinden, óf jullie hebben heel snel een soort of acht minder ;-) Maar ik weet dat iedere grens grijs is, maar de huidige door de CDNA gehanteerde grens voelt voor mij zwart. Ik tel Bronskopeend, Ross Gans en Siberische Taling (de rest heb ik in het echt) ook niet voor mijn lifelist.

Ik bedacht me laatst nog iets: een A- en een B-commissie. De A-commissie beoordeelt alleen de hele zware jongens (laten we zeggen: minder dan 20 gevallen), de B-commissie, waar je dan meteeen allerlei talentvolle jonge honden in kunt stoppen, doet dat onder de vlag van de A-commissie voor de overige zeldzaamheden.

Dan is het werk verdeeld en kun je weer meer gaan beoordelen. Dan zeg ik: terug met die Dwerggorzen, Lachsterns, Roodkopklauwieren, Gestreepte Strandlopers enz. Dat zijn namelijk heel zeldzame vogels, al lijkt niemand zich dat meer te beseffen. En meteen ook de meest gestringde soorten van Nederland terug voor beoordeling: Roodpootvalk, Roodkeelpieper en Papegaaiduiker (minus de eilanden). Een hoop waarnemingen vallen nu ook tussen 't wal en 't schip, want wie doet braaf zijn Sovon BSP?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#78
En het volgende buitenlandse commentaar:

I think it's a Corn Bunting, based on size, structure
and Jizz, it has the bulk of one, and bill as you point
out fits that species,

regards
Hugh Delaney (Ireland)


"k Zou ook direct denken aan een leucistisceh Grauwe Gors.
Die onderste foto toont in elk geval een bouw die ermee overeen komt.
Die bovenste foto doet me dan weer twijfelen.
Die culmen lijkt me toch wel heel sterk gebogen voor andere gorzensoorten.
Kopje is verder klein, staart behoorlijk lang, gezet lichaam... krachtige poten.
Ik hou het op Grauwe.

Gerald Driessens via Belgian Birds

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

En nog een reactie via Belgian Birds:

Hallo,

Geen leucistische maar een gewone Grauwe Gors. De bleking van de vogel op de tweede foto is gewoon overbelichting. De eerste foto is wat beter alhoewel ook nog wat overbelicht .
Postuur zeker Grauwe Gors, dik lichaam met nogal lange staart. Rietgors zeker fijner. Koptekening zeer fijn en bijna niet zichtbaar, Rietgors zou ten allen tijde meer koptekening vertonen.
Snavel is zelfs voor een zuidelijke/oostelijke Rietgors vrij smal, E.s.caspia bv heeft mijn inziens een even zware maar kortere, dikkere snavel (gezien in Turkije) en E.s.reiseri zou een nog zwaardere snavel moeten hebben (nog geen ervaring mee). Het sterk gebogen culmen is welliswaar goed voor de zuidelijke Rietgorzen maar ook perfect mogelijk voor Grauwe Gors

Greetz Tom Goossens

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

Hoe kom je aan al dat buitenlandse commentaar, Edwin? Wordt dit forum gelezen door buitenlanders?  :mellow:

Die Lee Evans verhalen zijn trouwens prachtig, wat lijstgeile vent!


ps:
Leuke discussie! Ik heb nooit aan Rietgors gedacht en ik denk toch ook dat dit een Grauwe Gors is, maar het opent je ogen weer voor iets wat ik totaal vergeten was.  
groet,
Redmar

Edwin Russer

#81
CiteerHoe kom je aan al dat buitenlandse commentaar, Edwin? Wordt dit forum gelezen door buitenlanders?

Die Lee Evans verhalen zijn trouwens prachtig, wat lijstgeile vent!

Ha Redmar,

Ik heb even een mail gepost op Eurotwitchbirdline, vandaar. Die Belgische commentaren krijg ik sowieso binnen,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

En wederom zuiderlijk commentaar,

Dat lijkt me gewoon een sterk gesleten Grauw Gors, meer niet.  Geen kleurafwijking of verbleking.
Zou inderdaad wel een goeie mystery zijn -;)
Alweer een gemiste kans dus, Frank, in het vervolg eerst naar mij sturen he?!
Groeten Miguel


Mmmm, staart en handpennen zijn toch wel iets TE bleek melk-met-koffie om tot normale sleet gerekend te worden volgens mij...
Handpennen en staart mag je net iets donkerder verwachten omdat bleke zomern verdwijnen, en zo sterk afbleken...?

Gerald Driessens
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#83
CiteerIk heb even een mail gepost op Eurotwitchbirdline, vandaar. Die Belgische commentaren krijg ik sowieso binnen,
Ik zou natuurlijk zelf kunnen gaan kijken, maar hoe heb je de vraag gesteld, Edwin? Heb je alleen de vraag gesteld wat dit is of heb je ook gewezen op de discussie tussen Grauwe gors én een bleke/leucistische diksnavelige Rietgors?

Edit: En toch maar even zelf opgezocht, ik quote je even:

CiteerHello,

This bunting (see first link below/first page)was photographed in the
beginning of july 2007 on the island Lesbos (Greece). There is
discussion between Corn Bunting and (south)eastern Reed
Bunting ,subspecies reiseri. The majority from the opinion is for
Corn Bunting as there are also some people who thinks it is a (south)
eastern Reed Bunting, subspecies reseiri, off course by its heayy
bill from the bird.

Can you give your opinion?

Thanks for the comments,

Edwin Russer.
Netherlands.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#84
Citeer
CiteerIk heb even een mail gepost op Eurotwitchbirdline, vandaar. Die Belgische commentaren krijg ik sowieso binnen,
Ik zou natuurlijk zelf kunnen gaan kijken, maar hoe heb je de vraag gesteld, Edwin? Heb je alleen de vraag gesteld wat dit is of heb je ook gewezen op de discussie tussen Grauwe gors én een bleke/leucistische diksnavelige Rietgors?

Edit: En toch maar even zelf opgezocht, ik quote je even:

CiteerHello,

This bunting (see first link below/first page)was photographed in the
beginning of july 2007 on the island Lesbos (Greece). There is
discussion between Corn Bunting and (south)eastern Reed
Bunting ,subspecies reiseri. The majority from the opinion is for
Corn Bunting as there are also some people who thinks it is a (south)
eastern Reed Bunting, subspecies reseiri, off course by its heayy
bill from the bird.

Can you give your opinion?

Thanks for the comments,

Edwin Russer.
Netherlands.
Hoi Jaap,

Ik heb niet specifiek gewezen op de discussie tussen Grauwe Gors en diksnavelige Rietgors maar wel dat er een bepaalde discrepantie is tussen Grauwe Gors en Rietgors, ondersoort reisiri.

Oh, ik zie al dat je e.e.a. hebt gevonden ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2