onbekende kortschildkkever (Gauropterus fulgidus?)

Gestart door joopverburg, september 20, 2015, 20:42:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

joopverburg

zie http://waarneming.nl/waarneming/view/108802183
Welke kortschildkever is dit? Veronderstelling misschien Gauropterus fulgidus ? (gesteund door Jan Cuppen.)

liptaster

Ik kan te weinig detail zien om lookalikes uit te sluiten.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

joopverburg

dank voor de reactie.
Ik zie eigenlijk in de boeken de sites weinig lookalikes. De volledig oranje vleugels en het glanzend zwarte lijf zonder verdere beharing kom ik nergens tegen. De foto's zijn jammer genoeg met teveel licht genomen en daardoor zijn wat details weggevallen.
Ik ben benieuwd wat er nog over gezegd kan worden.
groet Joop Verburg

liptaster

Kanshebbers die bij ons niet zeldzaam zijn Nudobius lentus, Gauropterus fulgidus en Megalinus glabratus. Soorten met oranje dekschilden en zwart achterlijf zijn er nog een pak meer.

Dergelijke beesten determineer je met een sleutel en bino, en niet aan de hand van enkele prentjes. Best ook referentiecollectie starten.

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

joopverburg

hartelijk dank voor de informatie. Voor een eenvoudig mens is zoeken naar de soort dan toch heel ingewikkeld. Megalinus glabratus is op waarneming slechts eenmaal (2010) gemeld zonder foto. Nudobius lentus is enkele keren gemeld waarbij 2x met foto van dezelfde waarnemer. De soort is niet goedgekeurd en Gauropterus fulgidus wordt op waarneming helemaal niet genoemd. Kennelijk een soortgroep waar door weinig mensen naar gekeken wordt. Megalinus en Nudobius zijn verder soorten die op "kerbtier.de" niet in het overzicht voorkomen. Ik laat het verder maar rusten. Nogmaals dank voor uw commentaar. Joop Verburg

Douwe van der Ploeg

Bij deze groep niet kijken naar wat is ingevoerd, zoals je merkt is de determinatie soms erg lastig (vooral als je niet verzamelt). Kerbtier is verre van compleet, en geldt natuurlijk vooral voor de Duitse soorten. Als je in de familie-overzichten daar kijkt zie je al hoeveel soorten er bekend zijn en hoeveel weergegeven, voor deze familie slechts zo'n 17%.

Als Tim en Jan er vanaf foto geen zekere naam aan durven te geven, dan houdt het daar wel mee op. Als iemand het weet, zijn het deze twee kenners wel!
Douwe van der Ploeg