Tropische(?) dagvlinder in Letland

Gestart door MC, augustus 22, 2007, 20:42:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

MC

Afgelopen juli zagen wij op JNM Zomerkamp in Letland deze merkwaardige vlinder. 10 juli bij Cesis, in Gauja National Parc om precies te zijn.
Niet te vinden in de Tolman, maar die is in Rusland niet geldig. Maar op Siberische dagvlindersites kon ik ook niks soortgelijks vinden. Iemand enig idee?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Albert Vliegenthart

Beste Matthijs,
Ik denk dat Letland nog niet zo tropisch is  ;). Maar de gekke soorten zoals je in Siberie vind komen nog niet in Letland voor. Heb je ook de onderkant gefotografeerd? Ik denk namelijk dat het een grote parelmoer is. Lijkt namelijk op een niet goed ontwikkelde vlinder. Op zich is het lijf nog wel wat groenig en de vlinder komt op mij nogal groot over. Varianten/bastaarden/"mutanten", je ziet dat wel vaker, soms is er nauwelijks meer een soort in te herkennen. Zo vond ik eens een bosparelmoer op de veluwe die je eerder voor een erebia zou uitmaken. Ben benieuwd wat anderen ervan denken.
Groeten, Albert

MC

#2
Ik heb zelf deze foto niet gemaakt. Ik ga even navragen, want het beest is aan de onderkant gefotografeerd. Daar was voor mij ook geen enkele hint van grote parelmoer kan ik me alvast herinneren.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

grunsven

lijkt me inderdaad een abberatie van grote parelmoer (of een van zijn verwanten)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bert van Rijsewijk

#4
Lijkt mij inderdaad een abberatie van een parelmoervlinder.
Door de knik in de voorvleugel-achterrand denk ik eerder aan de A. adippe of Argynnis laodice.

Bert

MC

Hoi!

Bedankt voor de reacties. Het duurde even voor ik de foto van de onderkant te pakken had, maar hier is er één:
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Bert van Rijsewijk

Door de onderkant zeer waarschijnlijk de Argynnis laodice, tsarenmantel.

Bert.

MC

Ja, dat was ook de enige parelmoer waar enig patroon van herkenbaar lijkt voor mij. Andere kenners die er iets over durven zeggen?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

grunsven

Een afwijkende laodice lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk met zo'n blauwe lijn op de onderkant.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Martin Scheper

#9
Knap werk Bert, en Roy !
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!