juffer #3 - Noord Spanje -> Coenagrion mercuriale, vrouwtje

Gestart door bartvanhoof, september 22, 2015, 17:52:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/108728408
Mercury Bluet - Coenagrion mercuriale observed at 2015-09-18 Spain - Cantabria
Photos:

remarks:
Tramo 2; 30TVN09. EDIT: I think maybe also C. mercuriale, but then a female. My book has her as more greenish, will go through Forum if I've not had confirmation here.
thanks in advance Bart van Hoof

Dit is de laatste waar ik niet goed uit kom, het is lastig (voor mij) omdat ik niet de goede foto's heb want het beestje vloog weg net na deze twee foto's en ik kon het daarna niet meer terug vinden. En de foto's zijn niet echt van goede kwaliteit.
Het is echter eentje die ik niet eerder heb gezien, misschien de soort wel, maar de sex dan niet. Ik heb er C. mercuriale van gemaakt, vrouwtje (manntjes genoeg gezien, maar nog geen enkel vrouwtje) ... maar ... er is een copula foto op Observado waar het vrouwtje redelijk blauw is, echter de ogen en voorlichaam niet, dat is vaak wittig/groenig.
Ik ben nog niet experienced genoeg om uit de kleine details meer informatie te halen.

Is hier wat van te maken?
dank alvast,
bart.

bartvanhoof

Ik zal er zelf een begin naar doen ... alle kleine blauwe juffers die hier (Cantabria) mogelijk voorkomen passeren de revu:

Ischnura:
- I. elegans - nee.
- I. graellsii - nee.
- I. pumilo - man nee, vrouw lijkt mij niet ivm dikke zwarte strepen op voorlijf. Heel misschien.

Enallagma:
- E. cyathigerum - man nee, vrouw heeft niet genoeg zwart. Nee.

Coenagrion:
- C. pulchellum - man nee, vrouw kan al heeft de groene vorm in mijn boek (KD) de juiste hoeveelheid zwart, en de blauwe niet. Zou leuk zijn, maar denk het niet. Is ook op verspreidingskaart net buiten gebied dat aangegeven staat.
- C. puella - Man nee, ook hier heeft blauwe vorm vrouw te weinig zwart, maar groene vorm komt qua zwart wel overeen. Zie ook teveel blauw aan einde achterlijf op foto. Denk het niet.
- C. mercuriale - man nee, vrouw goede mogelijkheid, maar ook hier is ze op de foto blauw en in het boek groen.
- C. scitulum - nee. Niet genoeg zwart.
- C. caerulescens - man nee, vrouw goede mogelijkheid, al is het wel buiten vliegtijd zoals aangegeven in het boek en is deze soort hier zeldzaam (maar wel aanwezig).

Erythromma:
- E. viridulum - nee, geen rode ogen, maar vrouw lijkt wel enigsinds.
- E. lindenii - nee, niet genoeg zwart.

Ik heb in vet gezet welke dus over blijven ... heeft dit een voorzet gegeven of blijft het altijd een Coenagrion sp.?
gr,
bart.

Weia

Dit is wel ongeveer het lastigst, die  vrouwtjes waterjuffer die op de rug van het achterlijf helemaal zwart zijn. Eigenlijk kan je dan alleen nog maar op de halsschildjes afgaan. Dan blijft in dit geval volgens mij alleen mercuur over.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Aan de achterkant van het halsschildje zie je een blauwe licht gebogen lijn met een zwart lobje in het midden, dat past alleen bij C. mercuriale.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

bartvanhoof

Hallo Weia en Roy,

Bedankt! Helpt mijn gedachten ordenen als beginner en is dus ook handig voor de volgende keer ... weet ik namelijk wat ik op de foto moet zetten. :)  Het halsschildje dus - of pronotum als ik de officiele naam goed heb.

Tja, de uitslag verbaasd mij niet, heb namelijk genoeg mannetjes mercuurjuffer (C. mercuriale)in die buurt gezien en nog nooit een vrouwtje, vond dat al wat aan de vreemde kant ... ze moeten zich toch wel voort kunnen planten anders is het snel gedaan!  :)

Anyway, hartelijk dank voor jullie hulp,
bart.