Moerasmuur met gesteelde bladen

Gestart door ajdees, september 17, 2015, 21:10:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Hoi,

Gisteren op de bodem van een bossloot met kwel Moerasmuur gevonden met duidelijk gesteelde bladeren, zoals bij
http://waarneming.nl/fotonew/7/1479507.jpg
-Ik ga nog een fotootje van mijn materiaal toevoegen-

Heeft iemand een idee of dit vaak voorkomt en onder welke omstandigheden dan?

Met vriendelijke groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

ajdees

Citaat van: Rense Haveman op september 17, 2015, 22:57:07 PM
Is het niet gewoon Vogelmuur?
Dat dacht ik vanaf anderhalve meter hoogte ook. Maar de stengel is vierkant en er zitten geen haren op de stengel. Laat staan in een rij.

Ik zal eens even werk maken van die foto's van mij...

groeten,
Albert
Albert Dees

M.V.S

Zo aan het einde van het plantenseizoen kan beharing er afgesleten zijn. Nooit op een kenmerk afgaan voor een determinatie.

Welke andere kenmerken wijzen dan nog meer op moerasmuur en niet op vogelmuur? Ik zie het niet.
Groetjes, Marc

ajdees

Citaat van: M.V.S op september 17, 2015, 23:09:07 PM
Zo aan het einde van het plantenseizoen kan beharing er afgesleten zijn. Nooit op een kenmerk afgaan voor een determinatie.

Welke andere kenmerken wijzen dan nog meer op moerasmuur en niet op vogelmuur? Ik zie het niet.

De haarrij afgesleten van Vogelmuur? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Zeker bij de verder ongeschonden plantjes die ik aantrof.
Ik heb een vierkante stengel en een ontbrekende haarrij voor Moerasmuur en de bladvorm voor Vogelmuur. Da's 2-1.

- edit-
Dit is misschien wat eigenwijs van me. Goed, stel dat het Vogelmuur is. Dan verandert de vraag naar hoe vaak het voorkomt dat Vogelmuur een vierkante stengel heeft en geen haarrij.

groeten,
Albert

Albert Dees

ajdees

nu de rest...
Albert Dees

ajdees

Inderdaad, ik ben erin getrapt  :-[ .
Ik voelde mij gesterkt door deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/49530571?_popup=1
Bij nadere beschouwing lijkt mij echter dat op de foto's bij genoemde waarneming twee soorten staan; de bloem van Moerasmuur en het blad van (schijnbaar kale) Vogelmuur. Op de overzichtsfoto zijn ze beide te zien.

Ik zal mijn plantjes dus toch op Vogelmuur houden.

Blijft echter de vraag naar het hoe vaak van de kale en vierkante stengel...

Rense en Marc, bedankt!

groeten,
Albert

Albert Dees

Willemien Troelstra

Kan het zijn dat je plantjes nogal nat waren (gezien het weer van de afgelopen tijd zou dat niet zo gek zijn)? Ik vind de stengel namelijk nogal glimmen. Beharing is vaak slecht te zien op nat materiaal.
groet, Willemien Troelstra

ajdees

Citaat van: Willemien Troelstra op september 20, 2015, 23:11:08 PM
Kan het zijn dat je plantjes nogal nat waren (gezien het weer van de afgelopen tijd zou dat niet zo gek zijn)? Ik vind de stengel namelijk nogal glimmen. Beharing is vaak slecht te zien op nat materiaal.

Hoi Willemien,

Dat de plantjes destijds wat nat waren kan ik niet uitsluiten. Ik heb daarom wat nieuwe foto's gemaakt van zeker (van buiten) droog materiaal. Ik dacht al dat het een goed idee zou zijn om ze nog even ik de koelkast te houden  :) .
Op de foto's twee tegenoverliggende zijden van het zelfde stengeldeel en een doorsnede van een stengeldeel van dezelfde plant.

Overigens heb ik eens geprobeerd de haarrij van een stengel van Vogelmuur af te wrijven; dat lukt dus niet.

Met vriendelijke groeten,
Albert

Albert Dees

Datura

Hoi Albert,

Het blijft mysterieus, en tot nu toe idd geen bevredigende oplossing, ook na wat blanco determinatiepogingen met mijn literatuur kom ik op de opties
- Moerasmuur met (lang) gesteelde bladeren
- Vogelmuur met vierkante stengel en zonder haarrij
Andere opties waar ik even voorbijkwam (Myosoton, Moehringia, Anagallis) zijn m.i. nog minder waarschijnlijk omdat nog meer kenmerken niet kloppen.

Van de eerste 2 opties heb ik toch een lichte voorkeur voor Moerasmuur (standplaats pleit ook licht voor Moerasmuur), maar voor zekerheid heb je denk ik toch een bloeiend exemplaar nodig: opkweken dus  :angel:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gertjanvannoord

nog een vogelmuur met kantige stengel: https://waarneming.nl/waarneming/view/101554967

voor mij onzeker, maar als Erik Slootweg het zegt...
Gertjan van Noord

wim van wijngaarden

maar daar meen ik wel een rij haren te zien!?

qua habitus ga ik overigens voor Vogelmuur
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Windekind

De laatste is wat mij betreft een prima en zekere vogelmuur !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

De eerste is mi een afwijkende vogelmuur of een hybride, maar in ieder geval geen strikte moerasmuur.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins