hartvilt?

Gestart door dmsoes, september 14, 2015, 20:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

dmsoes


Rense Haveman

Zou voor het eerst zijn dat ik bramen zie vliegen!

Volgens mij allemaal R. armeniacus. Toch is Wageningen wel de plek om R. nelliae te zien, en bijna de enige ook.
Wil je het verschil tussen armeniacus en nelliae goed zien: beiden staan op de hoek van de Holleweg en de Veerdam. Een andere plek waar je nelliae goed kunt zien is bij de ingang van Alterra, op de campus. Bij de deur aan de rechter kant....

Groet!
Groet! Rense

havikskruiden!

dmsoes

Daar was ik al bang voor. Maar toch best wel hartvormig? Heb in een ander topic gelezen dat je dijkvilt zo'n beetje uit   de sneltrein kan herkennen. Waar zit dat duidelijke verschil dan in?

Groet, Menno

Rense Haveman

Hartviltbraam heeft een anders gevormd topblaadje, bijvoorbeeld  (ronder, breder, nog veel dieper hartvormig), de houding van het blad is anders (er zitten nooit van die 'gladde' bolle bladeren in, hartviltbraam is gekreukelder en 'hangend', maar niet bol) en de kleur is anders, minder geel. En dijkviltbraam is veel forser.

Ja, dijkviltbraam kun je uit de trein herkennen, maar dat komt ook doordat de soort erg veel langs het spoor staat, en hartviltbraam niet. Als ze door elkaar staan is het absoluut opletten, zie onderaan de Wageningseberg!
Groet! Rense

havikskruiden!