Nieuw artikel over het voorkomen van Pontische Meeuwen langs de kust

Gestart door Klaas van Dijk, september 14, 2015, 09:31:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Zie http://gull-research.org/papers/papers7/Larus%20cachinnans%20Dutch%20coastline%20SULA%2013%20Sept%202015.pdf voor de PDF van een nieuw artikel over het voorkomen van Pontische Meeuwen langs de Nederlandse kust en op de Noordzee.

Hierbij wilde ik iedereen bedanken die een bijdrage aan dit artikel heeft geleverd (waarnemers, fotografen, ringers, aflezers, etc.). Hierbij wilde ik ook mijn grote dank uitspreken aan waarneming.nl en aan het superieure zoeksysteem op waarneming.nl. Ik ben flink wat tijd aan het zoeken geweest naar waarnemingen van Pontische Meeuwen op waarneming.nl en steevast ging dat als een trein. Grote klasse dat het zoeksysteem zo goed werkt.

Helaas is er door omstandigheden een forse vertraging opgetreden voordat het artikel eindelijk naar buiten gebracht is. Mijn excuses dat het allemaal zo lang heeft geduurd. Zie hieronder voor wat uitleg (die uitleg staat ook in het nawoord van het artikel, op pagina 19 en 20).

Veel leesplezier en neem maar contact met me op als er iets niet duidelijk is.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

---------------------------------------------------


"Pontische Meeuwen Larus cachinnans langs de Nederlandse kust (Occurrence of Caspian Gulls along the Dutch coastline, in Dutch, with an English summary)", author, Klaas van Dijk, publication date, 13 September 2015, journal, Sula, issue ?, pages in press, publisher Nederlandse Zeevogelgroep.

In de tweede helft van 2012 ben ik een tijdlang druk bezig geweest een overzicht te maken van waarnemingen van Pontische Meeuwen langs de Nederlandse en Belgische kust en op de Noordzee.

Ik heb toen allerlei mensen om informatie gevraagd, inclusief foto's. Dat alles heeft geresulteerd tot een manuscript wat ik op 4 januari 2013 heb verzonden naar Sula, het tijdschrift van de Nederlandse Zeevogelgroep. Een aantal maanden later kreeg ik bericht van de redactie dat men het een erg leuk artikel vond en dat het prima geschikt was om op te nemen in een komend nummer van Sula. De redactie stelde een aantal verbeteringen voor. Op 11 juni 2013 heb ik een nieuwe versie naar de redactie gestuurd.
Vervolgens kreeg ik in oktober 2013 bericht dat er een nieuw nummer van Sula aan zat te komen met daarin een kort artikel van mij over een telling van een grote kolonie dakbroedende Kokmeeuwen in de Eemshaven. Helaas is er korte tijd daarna een kink in de kabel gekomen. Het nummer van Sula met daarin het artikel over de dakbroedende Kokmeeuwen in de Eemshaven is tot heden nog niet verschenen.

Met het manuscript over de Pontische Meeuwen zijn er ook geen vorderingen. Ik heb daarom, in overleg met de redactie van Sula, besloten van het manuscript een soort van 'in press' versie te maken en deze in omloop te brengen. De PDF graag zo breed mogelijk verspreiden. Nieuwe ontwikkelingen en inzichten en vervolgwaarnemingen van geringde vogels van na begin juni 2013 zijn niet verwerkt in deze versie. Een deel van de inzichten zijn daardoor wellicht verouderd.