Kokerjuffers kunnen beekherstel afmaken >> succesvolle vestiging 2015

Gestart door John Bouwmans, maart 21, 2014, 13:54:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Las vanmorgen het artikel "Kokerjuffers kunnen beekherstel afmaken" in het Natuurbericht. Opmerkelijk bericht  en zeker het lezen waard. Ben benieuwd wanneer ik daar de eerste imago's tegenkom. Moet ik 'm dan invoeren als ESCAPE ?

Eén van de functioneel belangrijke soorten die in Heelsumse beek bij Heelsum (Gelderland) ontbreekt, is de kokerjuffer Lepidostoma basale. In Nederland komt deze soort nu alleen nog voor in Limburg, waar hij plaatselijk zeer talrijk is. Op woensdag 12 maart 2400 larven uitgezet in de beek. De komende jaren zal onderzocht worden hoe deze populatie zich verder ontwikkelt.

Nieuwsgierig naar de kokerjuffers? Het televisieprogramma Vroege vogels van de VARA besteedt op dinsdag 25 maart aandacht aan dit project. Dit wordt uitgezonden om 19:20 op Nederland 2.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

David Tempelman

interessant, dankjewel John voor het opmerkzaam maken.
tja 'escape' . eerst maar eens vangen, het zou natuurlijk erg leuk zijn als je dat lukt! vliegt in de zomer. succes  ;)
met vriendelijke groet,
David

Arp

Ha John,

ook van mij bedankt voor de link  :duim:

Met het "beheren" of aansturen van de totale complexiteit van ecosystemen heeft de mens natuurlijk geen al te best track record, dus je vraagt je onwillekeurig af hoe zinvol het is om één zo'n soort terug te zetten in een aangetast/incompleet systeem maar desondanks de moeite waard om te proberen en grondig te besturen lijkt me. Nog verder kapotmaken/verstoren dan het ooit was (vóór de poging tot beekherstel) zal 't niet ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

...ik ga eerst eens uitzoeken, of deze soort vroeger wel in die beek zat. ik hoop het maar, dat lijkt me toch wel een voorwaarde. overigens durf ik wel te beweren, dat de kokerjuffers in de lift zitten, misschien minder spectaculair dan de libellen, maar sinds 2005 zijn toch alweer 5 van de 19 uitgestorven gewaande soorten in ons land herontdekt !
met vriendelijke groet,
David

John Bouwmans

Ben benieuwd of deze soort daar van oorsprong inderdaad voorkwam. Zou wel moeten eigenlijk, anders ga je in feite "exoten" importeren. Maar heb wel eens meegemaakt dat men voor een natuurontwikkelingsproject in Noord-Holland kruiwagens zout in het oppervlakte water wilde gooien om brakwatermilieu's terug te halen. Had daar indertijd wel veel vraagtekens bij en volgens mij is het uiteindelijk ook niet doorgezet (maar dat weet ik niet meer zeker).
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

David Tempelman

ik heb inmiddels in de EIS-Nederland database gekeken, en kon geen waarnemingen vinden van deze soort op de Veluwe.
alleen op de Nijmeegse stuwwal zijn (historische) waarnemingen. vooralsnog kan ik dus niet bevestigen, dat het hier om een soort gaat, die in het gebied aanwezig was. laat staan dat die door een bepaalde negatieve menselijke activiteit is verdwenen.
dit maakt mij vooralsnog niet extra enthousiast over het project. maar misschien zijn er toch redenen, zo'n project uit te voeren? ik laat me graag overtuigen  ::)
met vriendelijke groet,
David

John Bouwmans

Kijk dan zeker naar
Nieuwsgierig naar de kokerjuffers? Het televisieprogramma Vroege vogels van de VARA besteedt op dinsdag 25 maart aandacht aan dit project. Dit wordt uitgezonden om 19:20 op Nederland 2.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

#7
Uitzending Vara Vroege Vogels "Kokerjuffer ruimt beek op".

Uitzending zojuist gezien. Benieuwd wat het gaat worden.
Voor wie de uitzending gemist heeft, zie: "Vroege vogels"  (laatste 8 minuten; start 19:07)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans


Vorig jaar zijn in de Heelsumse beek 2400 larven van Lepidostoma basale uitgezet in het kader van een beekherstelproject. Nu blijkt dat "Uitgezette kokerjuffers breiden zich uit over de Heelsumse beek". Zie dit artikel in NatuurberichtIn dit artikel staat ook link naar rapport "Herstel van laaglandbeken door het herintroduceren van macrofauna".

Zolang het gaat om herintroductie, is het iets waar mee te leven is lijkt me. Bij introductie ligt dat in elk geval in mijn beleving anders.
Benieuwd of ik daar zelf ook nog imago's van Lepidostoma basale tegenkom in de toekomst. Kom ik weer terug bij mijn beginvraag:

Citaat van: john.bouwmans op maart 21, 2014, 13:54:46 PM
Las vanmorgen het artikel "Kokerjuffers kunnen beekherstel afmaken" in het Natuurbericht. Opmerkelijk bericht  en zeker het lezen waard. Ben benieuwd wanneer ik daar de eerste imago's tegenkom. Moet ik 'm dan invoeren als ESCAPE ?

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

David Tempelman

als eerder door mij gesteld; ik heb geen historische data kunnen vinden van deze beek. noch van de hele Veluwe. het zou best kunnen, dat de soort hier voorkwam, zonder dat die ooit is waargenomen. maar dat is slechts een aanname. een andere aanname kan zijn, dat deze soort hier nooit voorkwam, waarvoor wel enig ondersteunend bewijs is: de soort is waar hij voorkomt talrijk, is vrij groot en is makkelijk te determineren. bovendien is er wel enig onderzoek gedaan op de Veluwe in de 20e eeuw; je zou zeggen, dat de soort wel zou zijn gespot toen. maar dat is dus niet het geval.
d.w.z., ik kan niet beoordelen of hier sprake is van herintroductie of introductie.
spannend is het natuurlijk wel hoor, en ik hoop zeker op waarnemingen; tja die zullen op escape moeten  ;D
met vriendelijke groet,
David

paulhoekstra

Ik heb even het artikel gescand, Lepidostoma basale kwam er volgens het artikel inderdaad nooit voor, maar wel Lepidostoma hirtum. Met het uitsterven van Lepidostoma hirtum was de enige houtafbrekende kokerjuffer van de beek uitgestorven. De enige soort die ze konden invoeren die dezelfde ecologische functie heeft is Lepidostoma basale en daarom hebben ze die ingevoerd. Als ik het goed begrijp hebben ze de Lepidostoma basale verzameld in de Rode beek bij de Meinweg. [/size]Mij had het beter geleken als ze Lepidostoma hirtum hadden gezocht om in te voeren, maar dat zat er blijkbaar niet in?
groeten,
Paul

henkvanwoerden


Als ik het goed begrijp hebben ze de Lepidostoma basale verzameld in de Rode beek bij de Meinweg. Mij had het beter geleken als ze Lepidostoma hirtum hadden gezocht om in te voeren, maar dat zat er

blijkbaar niet in?



Dit is de vergrote tekst in het laatste deel in de vorige bijdrage.
Met vriendelijke groet,

Henk.