wel Kaaszwammen?

Gestart door rietvanoosten, september 13, 2015, 18:55:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Hallo forum,

Deze houdt mij al een paar dagen bezig. Op 11-09-2015 gezien en aangemeld (waarneming inmiddels vervangen door waarneming van vandaag).
Heb de houtzwammentabel doorgenomen, PdS band 2, Roger Phillips, Gerhardt, kan niets anders bedenken dan dat deze vallen onder de kaaszwammen, maar dan .......
Op basis van de foto's gemaakt op 11-09-2015 dacht ik in eerste instantie aan Kleine kaaszwam, maar de sporenmaat klopt daar niet voor. Mic. foto's volgen later vandaag.

Is er al te zeggen of ik goed zit met kaaszwam? Zo ja, in de richting Tyromyces albellus (blz. 233 in Roger Phillips)??????

AANVULLING: correctie sporenmaat (had eerder het aantal mm op de meetlat vermenigvuldigd  :rolleye:) = 4.29-5.00 x ~1.43 um

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108630961
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-09-13 Twickel - Blokstegenweg / Golfbaan
Foto's:




















Toelichting:
Op 11-09-2015 eerste waarneming, nu vervangen door deze. Op dode tak (loofhout denk ik) in droge sloot. Gummi-achtige hoeden, geur moeilijk te omschrijven. Smaak: wat zurig. Geen verkleuring bij doorsnijden of drukken op poriƫn). Mic.foto's volgen. Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet