Hoofdmenu

Gaten in het grasveld

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, september 13, 2015, 20:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Een of ander dier - moet wel een zoogdier zijn - heeft gaten in mijn grasveld gegraven en een doorgang onder het hek door gemaakt. Die laatste (eerste twee foto's) is ongeveer 12 cm hoog en 25 cm breed. Wat voor dier kan dat gedaan hebben? De katten zijn het niet (die gaan gewoon over het hek heen). Een vos of een loslopende hond? (Een das lijkt me minder waarschijnlijk.) Valt er iets over te zeggen aan de hand van deze foto's?
-

-

-

-
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

jeroenroelofsen

Dat stuk onder het gaas lijkt sterk op een wissel (een spoor wat vaak gebruikt wordt door meestal hetzelfde dier). Wat je zou kunnen doen is een soort van zandbed in die wissel maken om zo poot afdrukken te verzamelen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Moeilijk om hier een naam op te plakken. Zou kunnen gaan om vos, das of wild varken. Je kunt wat tweezijdig klevend plakband aanbrengen bij de doorgang en vervolgens kun je aan de haren zien wie de 'dader' is.

Alternatief: cameraval(len) plaatsen...
Met vriendelijke groet, Rob

Menko Vlaardingerbroek

Zand en plakband. Ga ik proberen. Wat ik vergeten ben te vermelden: het is in Bilthoven. Vossen en dassen komen hier in de omgeving voor, wilde zwijnen voor zover ik weet niet. Ik heb een keer een vos gezien in een tuin hier vlakbij.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

maurice.lahaye

Hallo Menko,

Stukje prikkeldraad onderaan het hek vastmaken kan ook. Dan blijven de haren hangen in de prikkel, iets minder diervriendelijk dan plakband, maar dat kan z'n kleefkracht snel kwijt raken in deze herfstige nazomer. Ik denk overigens het meest aan een das. Kan prima bij Bilthoven.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op september 13, 2015, 21:36:35 PMStukje prikkeldraad onderaan het hek vastmaken kan ook. Dan blijven de haren hangen in de prikkel, iets minder diervriendelijk dan plakband, maar dat kan z'n kleefkracht snel kwijt raken in deze herfstige nazomer.

Ai ai ai, prikkeldraad. Een klem werkt natuurlijk ook, zelfs beter wellicht... B)

Overigens is prikkeldraad inderdaad een zeer geschikt product om bij wissels te bepalen welke soort(en) er gebruikt van maakt (maken). Als een wildwissel ergens onder het prikkeldraad door gaat kun je in de 'stekels' vaak haren vinden en aan de hand daarvan bepalen welke soort(en) er onder door is (zijn) gegaan.
Met vriendelijke groet, Rob