en velen van hun lopen zelfs zonder verrekijker rond
tsss, het zou verboden moeten worden, wat een onzin argument.
Aanspreken heeft niet zoveel zin bij sommigen heb ik afgelopen zaterdag bij de Pestvogels gemerkt, een grote mond kan je krijgen en dat is precies het groepje dat het voor de rest verpest en waardoor alle fotografen hier elke keer worden neergezet als malloten en asiocialen.
Tja, afgelopen zaterdag sprak ik daar in IJmuiden ook een fotograaf aan. De man stond gewoon in/tegen het bosje aan waar de vogels steeds terugkwamen. Beleefd werd er (niet alleen door mij) gevraagd een stapje terug te doen zodat de vogels wat meer rust zouden krijgen. Geen krimp gaf de man, wel het commentaar dat de vogels toch steeds terugkwamen, dus wat zeurden wij nou, wie had er nou verstand van vogels!? Werd bijgevallen door zijn vriend, die wel wat verder naar achter stond, dat hijzelf (over de Pestvogels ging het niet) er geen last van had. Uitleggen dat met wat meer terughoudendheid de Pestvogels regelmatiger, rustiger en meer aan de buitenkant zouden terugkeren, hielp niet. Pestvogels aten maar 5 besjes en zaten dan weer een uur in de boom, was hun antwoord, wij (niet zij) waren de malloten als we dat niet wisten. Uitleggen dat hun houding wel eens tot discussies op fora konden leiden en fotografen een slechte naam konden geven werden schouderophalend genegeerd, het interresseert hen geen eens! Eigen plaat eerst!
En nu ben ikzelf ook niet altijd de braafste, hier is men regelmatig ook te principieel, maar sommige fotografen tarten wel ......