Steenmarter/Huiskat???

Gestart door Rudmer Zwerver, augustus 21, 2007, 16:37:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudmer Zwerver

Zeg het maar....

gevonden op de N381 in zuidoost Friesland.

Het betreft een oversteekplaats waar in ieder geval Vos en Bunzing gebruik van maken.

Het is niet een erg veilige oversteekplaats zoals wel blijkt....
Rudmer

tekenaar

wit oortje zichtbaar? ik maak er een huiskat van...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

michel.wissink

De vacht lijkt me te donker voor steenmarter; ik zie er zelf het meest een bunzing in.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Aaldrik pot

#3
In de oren herken ik ook een huiskat. Vacht is inderdaad veel te donker voor steenmarter.

Omdat er in diverse gebieden rond de N381 waarschijnlijk boommarters voorkomen, ben ik zeer geïnteresseerd in doodgereden marters langs dit traject. Voor de duidelijkheid, ik zie ze natuurlijk liever in levende lijve...
Aaldrik Pot

mlahaye

De vlekken sluiten bunzing uit, kleur is te donker voor steenmarter. Van boommarter zie ik ook geen kenmerken. Ik denk ook aan huiskat.

Maurice La Haye
admin zoogdieren

Rudmer Zwerver

#5
CiteerOmdat er in diverse gebieden rond de N381 waarschijnlijk boommarters voorkomen, ben ik zeer geïnteresseerd in doodgereden marters langs dit traject. Voor de duidelijkheid, ik zie ze natuurlijk liever in levende lijve...

Bedankt voor de reacties.

Boommarters leven in het gedeelte waar de N381 het drents friese wold doorsnijdt, dit was een stuk noordelijker, thv Ureterp. Bij Donkerbroek nog wel een doodgereden Bunzing gevonden, thv Oosterwolde is vorig jaar een Das doodgereden. Van Boommarters heb ik geen gegevens. Alleen op een zijweg van de N381, de Bosweg is eens een Boommarter gesneuveld (voor zover bekend...).
Rudmer

Aaldrik pot

Ook uit Bakkeveen, Duurswouder Heide, Beetsterzwaag, Wijnjeterper Schar zijn boommarters bekend. Boommarter als verkeersslachtoffer op de noordelijke N381 is helaas dus erg goed mogelijk...

Kun je wat meer gegevens achterhalen over het verkeerslachtoffer van de Bosweg waar je het over hebt?

Alvast bedankt.  
Aaldrik Pot