Raadselkieken

Gestart door frankneijts, september 11, 2015, 21:05:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Vandaag op telpost Loozerheide (grens B/Li) in een kwartiertje tijd 3 ringtails: 1 met tegenlicht 'achter' ons gedurende 'n halve minuut op 400 m. ; 1 in beter licht maar nog korter zichtbaar op ca. dezelfde afstand en 1 op ca. 1 kilometer in goed licht. De eerste 2 gingen op typische kieken-manier laag over de grond en leken beide niet vreselijk klein of slank; no. 3 kwam af en toe wat hoger boven de grond en liet dan even vrij goed (zij het ver weg) de onderkant zien: tamelijk lichte (niet diep-oranje) onderzijde en vrij compact silhouet deden juv. Blauwe vermoeden.
Van de eerste 2 kon ik snel wat recordshotjes maken die ik in bijgaande compo's (betreffen dus 2 verschillende vogels!) heb gestopt. Iemand die een gokje wil wagen? Graag wel een beetje fatsoenlijk onderbouwd .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#1
Potverdikkie, zoiets wil ik nou ook wel eens, maar dat gebeurt me dus nooit. Maar misschien zou ik eens regelmatig op een telpost moeten gaan staan, in plaats van te klagen.

Opvallend, die 'open' hand van de eerste. Met name de binnenste handpennen hebben een echte lichte top. Echter weinig wit onder oog, donkere boa niet zichtbaar en niet echt een boomerang op de basis van de handpennen...
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#2
Citaat van: BramtK op september 11, 2015, 22:54:34 PM
Potverdikkie, zoiets wil ik nou ook wel eens, maar dat gebeurt me dus nooit. Maar misschien zou ik eens regelmatig op een telpost moeten gaan staan, in plaats van te klagen.

Opvallend, die 'open' hand van de eerste. Met name de binnenste handpennen hebben een echte lichte top. Echter weinig wit onder oog, donkere boa niet zichtbaar en niet echt een boomerang op de basis van de handpennen...

Ik zie aan die 1e vogel ongeveer hetzelfde als jij Bram met dus een paar goede punten voor Step (weinig wit rond oog en bleke binnenste handpentoppen; ook wel de althans hier breed lijkende arm en smalle hand). Ik vraag me af of die wat 'fletse' zijkop en - hals (geen duidelijke boa) niet een belichtingseffect is (een aanwijzing daarvoor is het 2e fotootje waar wel iets van een donkerder halsbandje te zien is..). Zal 's proberen of ik er nog iets beters van kan maken maar 't is al een flinke crop dus ik heb daar mogelijk te weinig pixels voor.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Nog meer uit de foto's kunnen halen Frank? Ben eigenlijk wel erg benieuwd. Naast wat Bram en jij al hebben gezegt lijkt op de 1e foto de bandering op de hand ook helemaal door te lopen tot de buitenste pennen en tot bovenaan. Iets bijna niet bij grauwe ziet en vaker bij steppe. Verder zijn de foto's het helaas net niet.

Heb vorig jaar een keer een helder fotooverzicht proberen te maken met alle kenmerken duidelijk in beeld. De boemerang was eigenlijk het kenmerk dat het "hardst" leek te zijn. Totdat het beest dat vorig jaar op de Maasvlakte rond hing voorbij kwam, toen heb ik mijn poging maar gestaakt  :P http://waarneming.nl/foto/view/7417969. Misschien van de winter nog eens een nieuwe poging wagen.

frankneijts

Citaat van: Jan Borst op september 14, 2015, 09:31:56 AM
Nog meer uit de foto's kunnen halen Frank? Ben eigenlijk wel erg benieuwd. Naast wat Bram en jij al hebben gezegt lijkt op de 1e foto de bandering op de hand ook helemaal door te lopen tot de buitenste pennen en tot bovenaan. Iets bijna niet bij grauwe ziet en vaker bij steppe. Verder zijn de foto's het helaas net niet.

Heb vorig jaar een keer een helder fotooverzicht proberen te maken met alle kenmerken duidelijk in beeld. De boemerang was eigenlijk het kenmerk dat het "hardst" leek te zijn. Totdat het beest dat vorig jaar op de Maasvlakte rond hing voorbij kwam, toen heb ik mijn poging maar gestaakt  :P http://waarneming.nl/foto/view/7417969. Misschien van de winter nog eens een nieuwe poging wagen.


Jan, ik juich het maken van dergelijke foto-overzichten enorm toe! Dus plaats ze a.u.b. zoveel als mogelijk op deze site, ook al blijken ze dan op basis van voortschrijdend inzicht niet meer helemaal te kloppen op een gegeven moment: die kiekjes blijven enorm leerzaam. Zo is de variatie in bijv. de ondervleugeltekening groter dan we zouden wensen maar daarom ook belangrijk om die varianten steeds weer te geven. Overigens heeft Peter Adriaens hier ook al 's zo'n fraaie (Step-) fotocollage laten zien, moet nog even zoeken waar die ook al weer staat..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Ja vind ze zelf vaak ook erg verhelderend. Er was een goeie te vinden op internet (op een Belgische site) maar die is nergens meer te vinden.
Als ik van de winter wat tijd over heb zal ik er nog eens serieus mee bezig gaan. En zag het eerst als probleem, maar inderdaad waarschijnlijk wel goed om juist ook van die afwijkende beesten te laten zien in dit geval. Want 1 "hard" kenmerk is er toch niet, dus het blijft een kwestie van een optelsom maken van verschillende kenmerken.

BramtK

Die onderste vogel, Frank, veel wit onder oog, gelijkmatige(r) brede vleugels, geen boa, Grauwe?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op september 14, 2015, 21:57:20 PM
Die onderste vogel, Frank, veel wit onder oog, gelijkmatige(r) brede vleugels, geen boa, Grauwe?

Eens Bram w.b. wit op de kop en de ontbrekende boa, alleen die vleugelvorm begin ik niet (meer) aan: op iets teveel foto's naar mijn zin is dat erg verwarrend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#8
Heb een 10-tal onv. Steppe en 10 dito Grauwe (allen uit de database van deze site) in een compo bijeen gezet waarbij ik in eerste instantie geinteresseerd was in de ondervleugeltekening volgens de 'regel van Peter' (Adriaens: eerst de ondervleugeltekening, dan de koptekening). Maar 'werkendeweg' begon ik die koppen toch ook erbij te betrekken omdat daar, getuige de beschrijvingen bij de waarnemingen, in het veld veel aandacht aan wordt besteed. Wat mij betreft zie ik toch wel wat 'heilige ID-huisjes' een tikje bouwvallig worden: let maar 's op de hoeveelheid wit rond het oog, de donkere boa bij sommige Grauwe, de donkere toppen aan de handpendekveren bij sommige Grauwe en, de al of niet donkere toppen van de binnenste handpentoppen bij Steppe (zie daarvoor ook de opmerking van Johan Buckens hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=12983&page=zoek). Enfin, zoek er zelf ook eens een paar zou ik zeggen, zowel pro als contra... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

#9
Citaat van: frankneijts op september 14, 2015, 22:55:11 PM
let maar 's op de hoeveelheid wit rond het oog, de donkere boa bij sommige Grauwe, de donkere toppen aan de handpendekveren bij sommige Grauwe en, de al of niet donkere toppen van de binnenste handpentoppen bij Steppe.

Precies waar ik destijds ook tegen aan liep Frank. De "boemerang" leek eigenlijk nog het hardste kenmerk (kom je bij grauwe maar heel zelden tegen en bij steppe bijna altijd.) Maar helaas is die eigenlijk alleen op goeie foto's goed te beoordelen.

De handpentoppen van de laatste pennen zijn vaak (oa door belichting) lastig te beoordelen. Daarom kan het handig zijn om te kijken hoever de bandering doorloopt. Bij grauwe stopt de bandering eigenlijk altijd waar de top/vinger begint (hoop dat duidelijk is wat ik bedoel) en bij steppe zitten daarboven vaak ook nog 1 a 2 bandjes.

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)