Hoofdmenu

pantserjuffer

Gestart door Roelemans, augustus 20, 2007, 22:18:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roelemans

Bij deze juffer kom ik al determinerend uit op de zwervende pantserjuffer. Dit vanwege de nauwelijks zichtbare rugstrepen.
Mee eens?
Ik heb eventueel nog een tweede foto, maar ik weet niet hoe ik meerdere foto's in een berichtje kan stoppen. Kan hem eventueel wel later posten, natuurlijk.

Bedankt alvast voor het commentaar.
Roel

ArjenDrost †

Nee, lijkt me niet. Een Zwervende heeft een tweekleurig pterostigma en een licht achterhoofd.

Ik zou zelf zo voor hout gaan eigenlijk, maar ik ben er een beetje uit.

Groeten, Arjen

Anne Hueber †

Dit is in ieder gval geen zwervende, geen 2-kleurig pterstigma. De achterkant van de ogen is op deze foto ook niet te zien.

Sticht

Lijkt me ook een houtpantser.
Hieronder een zwervende en let op het pterostigma:

Bertusvr

lijkt me een houtpantser. Is de 2e foto toevallig van de zijkant zodat we het borststuk kunnen zien? Gr, bertus

Goyatlah

#5
Witte pterostigma (het dier lijkt me echt niet zo jong), de gewoonte om in bomen te zitten, en de hele jizz, zou me verbazen dat het iets anders is dan houtpantser.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Roelemans

de tweede foto laat inderdaad de zijkant zien.
Dat van het tweekleurig pterostigma wist ik niet. Ik zal de opmerking in mijn determinatielijst gaan zetten. Bedankt.

Dit is de andere foto

Goyatlah

Duidelijk genoeg: doorntje op de zijkant van het borststuk maakt het af.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Bertusvr

#8
Zet ook meteen dat doorntje op je determinatielijst, dan weet je meteen dat het een houtpantser is  ;)
Gr, Bertus