Hoofdmenu

Chenopodium spec.?

Gestart door Hinko, september 04, 2015, 14:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Deze plant vond ik in een boomspiegel. Geen bloeiwijze aanwezig. Het lijkt me een Chenopodium maar welke? Onderkant blad melig maar het lijkt me toch geen Zeegroene ganzenvoet. Quinoa overwogen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/105919454
Ganzenvoet spec - Chenopodium spec. gezien op 2015-08-31 Leeuwarden - Binnenstad

bij voorbaat dank Hinko Talsma
mvgr, Hinko

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

RutgerB

Een vorm van Zeegroene ganzenvoet volgens mij.  var. salinum

Ik fotografeerde (verzamelde en liet het controleren) er ooit eens eentje

Pieter Stolwijk

Ik zie ficifolium nooit zo gelobd. Maar misschien kan dat ook.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Citaat van: Pieter Stolwijk op september 04, 2015, 23:08:10 PM
Ik zie ficifolium nooit zo gelobd. Maar misschien kan dat ook.

Ik ben zo goed als overtuigd van mijn voorstel. Die van mij en Hinko lijken toch als twee druppels op elkaar.

Ik zag dat het in de recentste Flore de Belgique nog als een soort staat vermeld.  Chenopodium salinum. Filip Verloove is daar op teruggekomen / heeft dat verbeterd.

De officiƫle naam is nu zelfs Oxybasis glauca (L.) Fuentes & al. var. salina (Standley) Verloove (syn. Chenopodium glaucum L. var. salinum (Standley) B. Boivin)

Hinko

bedankt Rutger! Ik denk dat je goed zit. C.ficifolium is heel anders. Chenopodium glaucum var. salinum past ook mooi bij de melige onderkant v/h blad. Ik zal nog eens verder zoeken in de literatuur. En proberen betere foto's te maken :D. Gisteren kreeg ik een plens regen in m'n nek.

extra foto toegevoegd
mvgr, Hinko

Rense Haveman

Ik vind het ook een goed voorstel Rutger! Kende deze vorm niet, maar de kleur is ook meer glauca dan ficifolium - naast andere verschillen. Leuk!
Groet! Rense

havikskruiden!