smerige stuifzwam.

Gestart door carpediem, september 04, 2015, 15:45:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

carpediem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105994875
Stuifzwam p.p. - Lycoperdon spec. gezien op 2015-09-04 Skûlenboarch
Foto's:






Toelichting:
Onder eik in het gras.
bij voorbaat dank Henk D

IJlstra

lijkt wel op afbeeldingen van de zachstekelige stuifzwam op waarneming.nl, kijk zelf maar eens aldaar!

carpediem

Bedankt voor je reactie Teunis,
Ik ga dat eens bekijken.

Groet Henk.

carpediem

#3
Bijna zeker dat het deze is Teunis, laat de stekels los en er blijft een glad oppervlak over zonder netwerk.
voer `m als zodanig in, thanks.

Henk.




Melchior van Tweel

Ik zou hier zo geen naam aan durven geven...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

carpediem

Wat is er buiten de microscoop om nodig om tot een naam te komen Melchior.
Ben benieuwd en wil het gewoon weten, het laat me nu niet meer los.

Henk.

Melchior van Tweel

ALs je paddenstoelen bekijkt is het slim om altijd verse exemplaren te bekijken. Daaraan zijn de determinatiekenmerken tenminste goed te zien. Zulke afgeregende stuifzwammen laat ik meestal gewoon staan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

carpediem

Okééé, afgeregend dus terwijl er best wel een redelijk verse bijzat. Dat gaat redelijk snel dan. Laat ze voortaan links liggen, Moeiiilijkkkk!!

Will Jansen

Wat is het toch dat alles hier zo weinig opbouwend klinkt.....de toon is zo negatief gewoon jammer

IJlstra

daar erger ik mij ook al een tijdje aan, er hoeft maar iets een klein beetje niet te kloppen en een stortbui aan negativeit wordt jouw deel.

grietaf

Komt vast door de stortbuien buiten  ;) .
Grieta.

JW_2all

Citaat van: Melchior van Tweel op september 05, 2015, 17:05:41 PM
Ik zou hier zo geen naam aan durven geven...
Ik ben het vaak niet met Melchior eens, maar in dit geval wel.

Bij de Zachtstekelige stuifzwam waarneming staat bij de soort:
Determinatie alleen mogelijk na microscopisch onderzoek en goede foto's gewenst

Met die stellingname ben ik het ook vaak niet eens.
Maar wel als je wilt beweren dat je een soort op naam hebt gebracht met, zie commentaarveld:
"Onder eik in het gras.Stekels laten los en er blijft een glad oppervlak over."

Op zich is het dus terecht dat je de waarneming op onzeker hebt gezet, maar daarmee is de tenaamstelling nog steeds onjuist. Ik durf met stelligheid te beweren dat het er geen is.
Zelfs voor de determinatie stuifzwam geldt wat mij betreft: "zou hier zo geen naam aan durven geven".

Wimperzwam wel, maar die is op buitenlandse werkweek, denk ik.

Wat ik dus wil beweren is dat er informatie mist, en dat er 2 foto's ontbreken die nodig zijn om met zekerheid te kunnen vast stellen dat dit wel een stuifzwam is, en ook welke. Dat zijn 2 macroscopische foto's, en die moeten erbij staan. Zo niet: aju paraplu, pak je microscoop maar uit de kast ....

Voor wat leesvoer en vergelijkingsmateriaal:  http://werthof.home.xs4all.nl/paddenstoelen/basidiomycetes/ga216070%20lycoperdon%20lividum.html , en verwante links.

Ik heb, hoop ik toch echt, die pagina's in 2012 niet voor niets geschreven, en met hulp van diverse fotografen op dit forum.

Mocht je commentaar hebben op die inhoud, geef die dan door, dan kan ik, als ik weer eens tijd heb in 2020 of zo, die pagina's bijwerken en verbeteren.

Groet,
Jan

carpediem

 :blink: Jippie. Bedankt voor je reactie Jan,
Had het al op een laag pitje gezet, In dit stadium(beginner) wil ik nog niks beweren en ga af op wat mij wordt toegereikt door neem ik aan met meer ervaren paddenstoel kenners.Ik moet het doen met summiere info en weinig opbouwend , daarom ben ik blij met jouw reactie waar ik zeer zeker verder mee kan.
Ik hoop dat de zwammen er nog staan om de twee ontbrekende foto`s te maken. jouw site is heel informatief en zeker de moeite waard cq leerzaam om helemaal door te spitten dus niet voor niets.Tot 2020 kan er veel gebeuren als je begrijpt wat ik bedoel.

Henk.