Wie (her-)ontdekt deze framboos in Den Haag?

Gestart door peterv, september 03, 2015, 22:45:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterv

Bij de frambozen is een afwijkende vorm beschreven die in Nederland alleen bekend is uit het Haagse bos (http://rubus-nederland.nl/nl/soorten/systematische-namenlijst/32-braam-genus-rubus-l/framboos-subgenus-idaeobatus-focke-focke/195-r-idaeus-var-anomalus-arrh).
Echter: de laatste waarneming betreft herbariummateriaal uit 1858, verzameld door H. de Bruyn, nu in de collectie van Naturalis. Je kunt deze planten op internet bekijken (bioportal naturalis) het gaat om de herbariumvellen L 3263072, L 3263110, L 3263111, L 3263112 en L 3263113.
Het is niet bekend of deze vorm nog in het Haagse bos voorkomt, er leven geen mensen meer die het weten, en ook de exacte groeiplaats van destijds valt niet goed te achterhalen. Ik heb onlangs een bescheiden poging ondernomen met een wandeling door het Haagse bos, maar alleen gewone frambozen gezien. Wie gaat/gaan de uitdaging aan om het gebied eens goed uit te kammen op zoek naar een plant die er misschien is uitgestorven maar er misschien toch nog steeds groeit? De vinder is de eerste sterveling die deze dan met eigen ogen in levende lijve mag aanschouwen. Wat kan je je nog meer wensen?

Peter Venema

HPM

Herman van der Meer

peterv

Peter Venema

HPM

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik ben nog niet eens gewone Framboos in het Haagse Bos tegengekomen. Niet dat ik mij herinner in ieder geval. Gelukkig ben ik niet de enige want in Waarneming staat Framboos ook niet voor het Bos opgegeven. In de atlas waarschijnlijk wel en er zijn ook oude opgaven. Ik zal eens beter gaan opletten, maar het bos is groot.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Het helpt wellicht als je aan kunt geven wat de meest opvallende verschillen zijn van deze afwijkende vorm met gewone framboos...
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Het opvallendste verschil is (denk ik) dat die vorm ook zulke bladeren heeft:


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: Datura op september 04, 2015, 21:17:19 PM
Het opvallendste verschil is (denk ik) dat die vorm ook zulke bladeren heeft:

...

Ja, alleen zulke bladeren of de topblaadjes in deze vorm.
Herman van der Meer