Afgeplatte stuifzwam?

Gestart door sjaakvantiel, september 03, 2015, 20:22:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105893651
Afgeplatte stuifzwam - Vascellum pratense gezien op 2015-08-30 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:






Deze zwam staat al enkele jaren op het erf. Om deze zwam min of meer als streeplijst op te voeren wil ik graag duidelijkheid of deze klopt. Ik heb deze niet eerder opgevoerd, vandaar via het forum.
Bij voorbaat dank sjaak van tiel

ratje

Als je deze doorsnijdt kun je aan een helft zien of er op bijna de helft een soort tussenschotje doorloopt. Daar kun je aan zien of het de afgeplatte stuifzwam is.

sjaakvantiel

Dank Hannie. Ik ga het uit proberen. Groet. Sjaak.

JW_2all

Deze foto:

Deze foto is voor mij 100% zeker een afgeplatte stuifzwam (trapezium-vormig op doorsnee), in combinatie met de eerste foto van de bovenkant. Hij is nog jong. Dus, als je hem doorsnijdt zoals Ratje aangeeft, dan zie je alleen een geel lijntje en nog geen tussenschotje.

Vaak is voor het macroscopisch determineren van stuifzwammen een foto van de doorsnede erg handig, zowel om soorten uit te sluiten, als om soorten positief uit te sleutelen.

Voor admin's is dit geen bewijs van een zekere determinatie. Voor stuifzwam-kenners wel.
Het verschil zit hem in het feit dat alle boeken over stuifzwammen uitgaan van oudere, vaak gedroogde,  herbarium exemplaren die onderzocht zijn op sporee.

Stuifzwam kenners determineren de soort in veel jongere (en oudere) stadia, zonder microscoop, in het veld. Daarvoor gebruiken zij aanvullende macroscopische kenmerken.

Als je  hier kijkt:
http://werthof.home.xs4all.nl/paddenstoelen/basidiomycetes/ga231010%20vascellum%20pratense.html

dan zie je een hele serie foto's van jong tot oud.

In elk stadium kan een beginner een soort verwisselen met een andere, ook in het allerlaatste stadium van versterving, kan dat nog steeds.  De kunst is, als schrijver van dit stukje proza, de tekst zo te verbeteren (met hulp van forum fotografen) dat verwisselbaarheid vrijwel uitgesloten kan worden. Zo ver was ik nog niet helemaal in 2012. Maar dat komt vast wel bij de volgende update, in 2020 of zo, als ik weer eens tijd heb.
Groet,
Jan

sjaakvantiel

Bedankt voor je reactie Jan. Hier kan ik verder mee. Een goede :micro: heb ik niet, zodat de macro kenmerken voor mij belangrijk zijn. Met de tabellen kan ik avonden vooruit. 'k ben benieuwd hoever ik hier mee kom. Mvg. Sjaak.