Wijnrode boleet en Blauwvlekkende roodsteel fluweelboleet??

Gestart door sjaakvantiel, september 02, 2015, 19:49:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105961953
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-09-02 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:












Toelichting:
Deze zwam kleurde rood (vraat) en blauw door beschadiging (grasmaaier). Lag onder Eik in deze toestand. Je denkt aan Heksen.......buisjes/boleet. Maar of er voor de kenners nog wat van valt te maken???? Niet geschoten, altijd mis. Grond is van origine kalkhoudend, lemig, verschraald; maar bovenlaag is denkelijk ook verzuurd (mos). Valt niet mee denk ik met deze slechte foto's.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel

#1
Dan zelf maar een suggestie: Blauwvoetstekelzwam? Maar wel: waar zijn de stekels? Alle kleuren van de foto zitten erin en stond onder Eik.

Leonard Minkema

Van wat ik op de foto s zie doet me ook wel aan een vd Fluweelboleten denken.

Mvgr. Leonard

sjaakvantiel

#3
bedankt voor je reactie. Nieuwe richting, ga daar weer kijken. Gekeken en ja een Roodsteel fluweel boleet kan natuurlijk ook. Als de rode-roze kleur kan worden vertaald in roodbruin kom ik weer terug op mijn 1e impuls: een boleet. War er fluweel aan is, kan ik niet ontdekken. Groet. Sjaak.

Leonard Minkema

Toevallig vond ik vandaag ook een groepje Boleten waarvan ik denk dat het om een soort Fluweelboleet gaat.
zie ook:
http://waarneming.nl/waarneming/view/105988376

Het is waarschijnlijk wel een andere soort dan uw waarneming maar bij deze waren de hoedhuiden allemaal gebarsten.
En dat zie ik ook bij foto 4.
Als goed is zijn er meerdere soorten Fluweelboleten waarvan de hoedhuid gebarsten kan zijn.

Mvgr. Leonard

sjaakvantiel

Hoi Leonard. Die van jou is al goedgekeurd zag ik. Die van mij heeft nog geen naam. Ik vind al die kleuren best intrigerend, de blauwe kleur kwam naar boven toen ik hem een beetje uit elkaar trok voor de foto en de kleur werd ook weer snel zwak grijsblauw. Afwachten maar of er iemand er nog iets van kan maken. Hopelijk komen er nog meer te voorschijn. Bedankt voor meedenken. Groet. Sjaak.

kasper49

Het is een Fluweelboleet maar om welke het gaat zal moeilijk te ontdekken worden aangezien de afgetakelde staat van de paddenstoel.
Ik acht de kans klein dat hier meer uit gaat komen dan Fluweelboleet spec.

Vriendelijke groet, Kasper

sjaakvantiel

#7








Deze exemplaren kwam ik op dezelfde vindplaats tegen. grote kans dat dit dezelfde zwam is als de vorige foto's. 2 Verschillende soorten boleten op 10m2 lijkt me eigenlijk geen optie. Aan de andere kant: de hoed is wel erg roodbruin (wijnrode boleet?) en dat zag ik niet bij de eerste foto's (blauwvlekkende roodsteel fluweelboleet?), het is veel moeilijker dan ik hoopte.

ridderzwam

Stel dat hier nog niemand iets gesuggereerd had, we hadden alleen de foto's, dan zou ik bij de eerste serie hebben gezegd : Blauwvlekkende Roodsteelfluweelboleet (heb  ik net van de week nog eens onmiskenbaar aangetroffen en vanmiddag op Waarneming gemeld) en bij de tweede spontaan de Wijnrode.

Groet,
Ria.

sjaakvantiel

Dank  je voor je reactie Ria. Dan zijn wij het eens. Wel apart dan 2 soorten bij elkaar. Ze staan bij ons beiden op het erf onder een Eik, vandaar dat ik het heel leuk vind om te weten om welke soort(en) het gaat. De laatste zal ik nog doorsnijden.  Mvrg. Sjaak

sjaakvantiel






Deze doorsnede is van de mogelijk wijnrode. In Brummen, aan de andere kant van de IJssel, is deze ook gevonden door Hannie. Een paar km hemelsbreed weg. helaas was de zwam binnen 1 dag al erg droog. De sporee is olijfgroen-gelig. Hopelijk brengt dat weer wat meer duidelijkheid. Er staat nog 1 exemplaar. maar die is bijna weggevreten door de slakken.