Hoofdmenu

Meeuw

Gestart door OlivierO, september 02, 2015, 16:59:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Gegroet,

Kan iemand mij zeggen welke meeuw dit is en vooral waarom? Ik kom er niet uit.


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://wielewaal.waarnemingen.be/waarneming/view/105954976
Meeuw (Larus) onbekend - Larus spec. gezien op 2015-09-01 Beneden Netevallei - Anderstad
Foto's:


Toelichting:
Determinatie volgt.
bij voorbaat dank Olivier Olyslaegers
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Niemand die wat input kan geven?  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Mars Muusse

Beste Olivier,
Het probleem is een beetje dat belangrijke kenmerken voor identificatie eigenlijk niet te zien zijn op je foto. Dan wordt het al snel gissen, en ik vraag me af of je daar op zit te wachten?
Mocht je daar wél op zitten te wachten: mijn giswerk is 'pontische meeuw'.

OlivierO

Citaat van: Mars Muusse op september 03, 2015, 21:02:33 PM
Beste Olivier,
Het probleem is een beetje dat belangrijke kenmerken voor identificatie eigenlijk niet te zien zijn op je foto. Dan wordt het al snel gissen, en ik vraag me af of je daar op zit te wachten?
Mocht je daar wél op zitten te wachten: mijn giswerk is 'pontische meeuw'.

Beste Mars, uw naam is me ondertussen bekend, dus als jij zegt dat het moeilijk is om met zekerheid iets te zeggen over deze meeuw dan neem ik dat aan. Ik laat het verder voor wat het is, tenzij nog iemand anders meer stellig iets te zeggen heeft. Onzekere Pontische dus. Dank!

Ik heb het bewust niet vermeld maar ik dacht (hoopte?) een Geelpootmeeuw.

Ik kreeg de suggestie van Pontische ook al van een kennis (die wel aangeeft er niet alles van te kennen, maar hij kent er precies toch meer van dan hij denkt  ;D ).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

stevenvdb


OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Mars Muusse

Tsja Olivier,
Zo nu en dan zal er wel eens een meeuw tussendoor schieten die als onzeker de boeken in gaat, helaas onvermijdelijk.
Er zijn een paar zaken pro cachinnans:
- de snavel lijkt me slank en al aan het verkleuren,
- brede lichte toppen op de dekveren,
- overall een wat vaalbruine kleur (bij geelpoot is die vaak wat rood-bruin, maar variabel),
- opvallend verschil tussen bruintoon van secondaries en dekveren.

Minpunt is de donkere ondervleugel (meestal licht bij cachinnans, maar donker komt voor), en idealiter zou je een opengespreide start zien van boven.

Maar een onzekere meeuw is ook een meeuw.

Grootste minpunt is het ontbreken van een ring (een ongeringde meeuw is een meeuw, een geringde meeuw is zijn gewicht in goud waard, zoiets, Pim verbetert me wel indien nodig, ik ben niet zo goed in quotes).

Rob Koelman

Citaat van: Mars Muusse op september 05, 2015, 23:58:54 PMeen geringde meeuw is zijn gewicht in goud waard

Daarbij neem je dus aan dat ringers altijd een correcte ID geven aan hun vogels. Ook aan juvenielen en nestjongen..  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Mars Muusse

CiteerDaarbij neem je dus aan dat ringers altijd een correcte ID geven aan hun vogels. Ook aan juvenielen en nestjongen..  :wacko:

Rob, heb je reden aan te nemen dat het mis gaat?

Rob Koelman

#9
Ik heb begrepen dat de determinatie bij het ringen van nestjongen in gemengde kolonies van soorten als zilvermeeuw, kleine mantelmeeuw, geelpootmeeuw en Pontische meeuw niet altijd 100% zeker is...
Met vriendelijke groet, Rob

Mars Muusse

Ik ben bang dat je in het leven van wel meer zaken geen 100% zekerheid moet verlangen; hoe onterecht dat soms ook schijnt. Maar neem van mij aan, iedere ringer doet haar/zijn uiterste best.

Rob Koelman

#11
Citaat van: Mars Muusse op september 15, 2015, 20:53:46 PMMaar neem van mij aan, iedere ringer doet haar/zijn uiterste best.

Daar twijfel ik ook niet aan, maar het betekent wel dat de id die in het ringsysteem zit van als nestjong geringde meeuwen niet per definitie correct is...

Om even terug te keren naar een eerdere uitspraak: een geringde meeuw kan zijn gewicht in goud waard zijn, maar is dat niet per se altijd...

Ik neem overigens aan dat er wel gegevens beschikbaar zullen zijn over het aandeel als nestjong geringde meeuwen die bij latere terugmelding toch aantoonbaar een andere soort (of hybride) blijken te betreffen dan als gemeld in het systeem...
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Das een lastige Rob. Ik vermoed dat een percentage van het aantal fouten zeer lastig te maken is. Er zullen vast gegevens zijn, maar aangezien sinds 1911 wordt geringd is lang niet alles mooi en eenduidig bijgehouden. De analyse van die data zal dus dagen (tot weken?) kosten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pdeknijff

De betrouwbaarheid van als jong geringde meeuwen hangt voor een groot deel af van de manier waarop deze jongen worden geringd.
Soms worden in een gemengde kolonie grote groepen jongen bijeengedreven en dan stuk voor stuk geringd.
In dit geval is het maken van een identificatie fout altijd aanwezig (afhankelijk van de leeftijd van de jongen).
In andere gevallen wordt doelgericht een specifiek nest in de gaten gehouden en uiteindelijk geringd.
In dit geval zal de identificatie zeer dicht tegen de 100% correct liggen.

Let wel, dit is alleen voor gemengde kolonies van toepassing.
Er zijn ook kolonies die niet gemengd zijn, en ja, dan is het meestal niet zo moeilijk.

Er is dus geen algemene uitspraak te doen.

Overigens, ook bij terugmeldingen worden identificatiefouten gemaakt, dus niet iedere afwijkende terugmeldingsidentificatie is de ringer fout bezig geweest.



Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

OlivierO

Zolang er maar iets gebeurt als er verschillen in identificatie voorkomen zie ik eigenlijk het probleem niet. In tegendeel. Mits goed gedocumenteerd kan men daar véél uit leren.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Mars Muusse

#15
Er zitten vast vogels met een verkeerde ID in Griel. Hoeveel? Dat zal lastig te zeggen zijn.
Ik verwacht dat de kans op een fout bij het ringen en invoeren kleiner is dan de kans dat de fout ligt bij een aflezer (nummers aflezen, nummers noteren in je boekje, nummer overtypen in Griel).

Maar misschien is dat niet het belangrijkste van het systeem. Het is toch prachtig dat een vervolgwaarneming van een geringde vogel duidelijkheid geeft over de ware identiteit, daar waar dat eens misging tijdens het ringen van pulli? Zo komt het uiteindeljk toch correct in de data.
En over dat gewicht in goud: ik denk dat we, door observaties van geringde vogels, een enorme sprong hebben gemaakt in meeuwenherkenning. Met name toch wel de kennis over individuele variatie binnen kolonies. De website ORG richt zich dan ook vrijwel uitsluitend op geringde vogels, waar mogelijk. Ik ken aardig wat Amerikaanse meeuwenliefhebbers die verlekkerd kijken naar al die geringde beestjes.