van welk roofdier is deze schedel?

Gestart door Anna Kreffer, augustus 31, 2015, 19:04:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anna Kreffer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105916724
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2015-08-31 Monster - noordelijk duingebied
Foto's:










bij voorbaat dank Anna Kreffer

Rob Koelman

#1
Kleine of middelgrote marterachtige: bunzing (inclusief nerts), hermelijn of wezel. Voor de determinatie moet je een aantal maten nemen. Schedellengte is de belangrijkste...

Zie op de eerste foto dat de schedellengte ongeveer 7,5 / 8 cm is. Zo uit mijn hoofd kom je dan bij bunzing of nerts uit.
Met vriendelijke groet, Rob

Anna Kreffer

Dank voor je reactie Rob.
Nertsen lopen niet in de duinen rond lijkt me ...
We zagen in de buurt sporen van poten met bijzonder lange nagels en ook op het zand boven een hol lange grote nagelsporen.
Helaas niet op foto, zou dat ook van bunzing kunnen zijn....
Groet Anna

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Anna Kreffer

Doet de vindplaats er niet toe? Fretten lopen ook niet massaal in NL rond Bunzing daarentegen ...
(kaarten van waarneminig)

Fretbunzing?

Rob Koelman

Bunzing is meest waarschijnlijk - want 'in het wild' veel meer voorkomend dan fret en nerts - maar dat is natuurlijk geen hard determinatiekenmerk.

Fretten en bunzingen kunnen kruisen en er zijn naast typische fretten en bunzingen ook dieren die qua kenmerken tussen fret en bunzing inzitten...
Met vriendelijke groet, Rob

Anna Kreffer

Dank voor de reacties en uitleg, ik hou het op onzekere bunzing, de laatste lijkt me ondanks alles het inderdaad het meest waarschijnlijk, groet Anna

OlivierO

Rob, de CBL voor Bunzing is 61-75, voor Fret "langer dan 52". Voor Steenmarter 78-87 en Boommarter 80-92 mm.

Maar de vorm van de oogkas klopt niet voor een marter (toch niet volgens de determinatiegids die ik heb).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Anna Kreffer

Wat is CBL? Iets met schedelmaat?

Ik ben benieuwd of er nog wat uitkomt, andere maten of foto's kan ik geven, het schedeltje ligt naast mij.

peterv

Volgens mij zeker een bunzing. Postorbitaalbreedte bij Bunzing is >15 mm, bij Fret < 15 mm, op de 1e foto duidelijk veel breder. Verder stevig gebouwde jukbogen (bij Nerts fragiel), relatief zware kiezen (bij marter relatief kleiner).
Peter Venema

Anna Kreffer


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

CBL = Condylobasaallengte. Eigenlijk gewoon de schedellengte van voorkant van bovenkaak tot achterkant.
Douwe van der Ploeg

Anna Kreffer

Dank je Douwe, ik ben niet thuis in de schedelwereld en kon het niet vinden (wel allerlei andere termen - een aparte wereld)
Groet Anna

OlivierO

Ja, excuses voor de onduidelijkheid, ik had het vooral aan Rob bedoeld en die wist allicht wel wat ik bedoelde.

Dat neemt echter niet weg dat deze schedel mij precies te groot lijkt voor een Bunzing. Ik schat de CBL op ongeveer 85 mm en dat is toch ruim buiten wat ik in mijn gids vindt voor Bunzing.  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

De (relatief) hele korte snuit wijst op bunzing/fret/nerts. Echte marters (steen- en boommarter) hebben een ander type schedel met een verhoudingsgewijs langere snuit.

De schedellengte is lastig te bepalen aan de hand van de foto met de lineaal er bij. Door perspectivische vertekening kan de schedel groter lijken dan deze in werkelijkheid is (schedel op voorgrond, de lineaal ligt op de achtergrond). Ik gaf al eerder aan dat ik de lengte van de schedel op 7,5 / 8 cm schatte. Een lengte van 7,5 cm past nog net op een bunzing (grote man)...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op september 04, 2015, 15:28:00 PM
De (relatief) hele korte snuit wijst op bunzing/fret/nerts. Echte marters (steen- en boommarter) hebben een ander type schedel met een verhoudingsgewijs langere snuit.

De schedellengte is lastig te bepalen aan de hand van de foto met de lineaal er bij. Door perspectivische vertekening kan de schedel groter lijken dan deze in werkelijkheid is (schedel op voorgrond, de lineaal ligt op de achtergrond). Ik gaf al eerder aan dat ik de lengte van de schedel op 7,5 / 8 cm schatte. Een lengte van 7,5 cm past nog net op een bunzing (grote man)...

Oké, ik kan dat niet weerleggen, dus ik ga met je mee (zijn we weg?).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Anna Kreffer

Was even weg, dus lees alles nu pas.
Met de lineaal langszij is de lengte van het bot waar de voortanden in steken tot het achterrandje vd schedel 6,8 cm.

OlivierO

Citaat van: Anna Kreffer op september 06, 2015, 21:15:50 PM
Was even weg, dus lees alles nu pas.
Met de lineaal langszij is de lengte van het bot waar de voortanden in steken tot het achterrandje vd schedel 6,8 cm.

Zo, dat is dan ineens duidelijk! Op de foto is dat zeer slecht te zien dus. :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Anna Kreffer

Leer elke dag wat nieuws, een volgend schedeltje zal ik meteen op die manier meten!
Dank aan allen ....