Blauwe kiekendief?

Gestart door Mark B., augustus 31, 2015, 17:38:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark B.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105915023
Blauwe Kiekendief - Circus cyaneus gezien op 2015-08-31 Enschede - Aamsveen
Foto's:








bij voorbaat dank Mark B.
Mark Beekhof

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Mark B.

Een sperwer valt naar mijn idee af, die heeft vele kleinere vleugels. Ik denk dat ik die ook wel herkend had aan de vlucht.
Mark Beekhof

BramtK

Mijns inziens ook een Sperwer. Kleinere vleugels vind ik een beetje een moeilijke, bedoel je korter?
Groeten,

Bram ter Keurs

Mark B.

Citaat van: BramtK op augustus 31, 2015, 19:38:18 PM
Mijns inziens ook een Sperwer. Kleinere vleugels vind ik een beetje een moeilijke, bedoel je korter?
Op de derde foto lijkt hij aardig lange vleugels te hebben, een sperwer heeft naar mijn idee best korte vleugels.
Mark Beekhof

OlivierO

Ik zie hier toch ook (alleen maar) een Sperwer in.  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Mark B.

Oke dan zal het een sperwer zijn, bedankt voor de hulp!  :duim:
Mark Beekhof

OlivierO

Sorry Mark!

Soms wil je iets zien en dan is het moeilijk om dat niet te zien. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt, helaas.  ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Mark B.

Klopt en ik had natuurlijk gezien dat anderen hem daar hadden gezien, dan hoop je die te zien  :rolleye:
Mark Beekhof

OlivierO

Citaat van: Mark B. op augustus 31, 2015, 19:58:49 PM
Klopt en ik had natuurlijk gezien dat anderen hem daar hadden gezien, dan hoop je die te zien  :rolleye:

Inderdaad. Zo gaat dat. Ik zeg het, dat heb ik al tig keer meegemaakt. Stom dan nadien, maar je leert er wel van bij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Mark B.

Deze foto's had ik ook op dezelfde locatie geschoten, er cirkelden 3 roofvogels boven de hut.
Tussen deze twee zie ik een groot verschil:
- de staartvorm is anders
- de kleur is anders
- de vingers verschillen ook

De ene lijkt me een buizerd, maar is die ander (helaas weer wat minder duidelijk) weer de sperwer of een ander?
Later zag ik degene op de derde foto, dit kan dezelfde zijn geweest.
Mark Beekhof

Jan Borst

1e lijkt me een slechtvalk, 2e idd buizerd en heb je misschien nog meer foto's van die 3e (het zal wel een boomvalk zijn en door de belichting komen, maar met alleen deze foto lijkt hij wel erg veel op een roodpootvalk  :P).

Mark B.

Bij de eerste denk je dat het een slechtvalk is omdat hij smalle vleugels heeft? Niet dat ik je niet geloof, maar meer voor mezelf hoe ik hem de volgende keer kan herkennen.  ;)

Ik heb nog een foto (zie bijlage) , maar duidelijker is hij zeker niet.
Mark Beekhof

Jan Borst

In 1e instantie die smalle vleugels idd (maar dat hebben meer valken) het wat gespierde uiterlijk door de brede borst (een beetje of je superman ziet vliegen)  ;) en verder (maar dat is beter te zien als je de foto wat oplicht) zwarte kopkap met brede baardstreep, maken er voor mij een slechtvalk van.
Met deze foto erbij durf ik over de 3e niet meer te zeggen nee, maar misschien heeft er iemand anders nog een idee over....

Mark B.

Oke bedankt voor de uitleg.  :duim:

Een boomvalk is toch ook een beetje bruinig bij zijn "broek", is dat niet wat je ziet op de foto? Of is het iets anders wat je aan de roodpootvalk doet denken?
Mark Beekhof

Jan Borst

Nou ja hoe leg ik dat uit...... soieso de vorm wijst m.i. richting boom/roodpoot-valk, de rood/bruine broek hebben ze alle 2.
Maar het gekke is hoe ik ook aan de foto trek de vogel blijft verder egaal van kleur, dan zou het dus een roodpootvalk zijn, maar durf niet zeker te zeggen of dat niet komt door de belichting van de foto (als er geen contrast in de foto zit krijg je die er ook niet weer in, ook al schuif je met alle knopjes die er in photoshop zitten) en de poten lijken geel, wat een roodpootvalk (zoals zijn naam al doet vermoeden) niet heeft.

Steven Wytema

Dat kan toch weinig anders zijn dan een Roodpootvalk. Ten eerste is hij denk ik nog niet volgroeid, ten tweede is de kleur rood (check foto's maar eens) van de poten een andere kleur dan de broek. Het zou me niks verbazen als hier door het schuiven aan de panelen de kleuren net wat verdraaid zijn.
Steven Wytema


Jan Borst

Citaat van: Steven Wytema op augustus 31, 2015, 21:31:10 PM
Dat kan toch weinig anders zijn dan een Roodpootvalk. Ten eerste is hij denk ik nog niet volgroeid, ten tweede is de kleur rood (check foto's maar eens) van de poten een andere kleur dan de broek. Het zou me niks verbazen als hier door het schuiven aan de panelen de kleuren net wat verdraaid zijn.

Nog niet volgroeid? Als het er 1 is dan is het een adult man, die groeien niet zo heel veel meer uit volgens mij ;) , (bij een 2ekj najaar zou je ook meer contrast in de vleugel verwachten).

Mark B.

Bedankt voor de reacties  :duim:

Ik heb hem nu hier neer gezet: http://waarneming.nl/waarneming/view/105921177
Met de bewerkte foto en het (gecropte) origineel)
Mark Beekhof

OlivierO

Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2015, 19:56:16 PM
Soms wil je iets zien en dan is het moeilijk om dat niet te zien. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt, helaas.  ;D

En soms zie je niet wat je wél moet zien. Mooie Roodpootvalk (hoop ik)!!  O0
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

De vogel in reactie #12 is trouwens een Bruine kiekendief.
Groeten,

Bram ter Keurs

Mark B.

Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2015, 21:52:19 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2015, 19:56:16 PM
Soms wil je iets zien en dan is het moeilijk om dat niet te zien. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt, helaas.  ;D

En soms zie je niet wat je wél moet zien. Mooie Roodpootvalk (hoop ik)!!  O0

Klopt, misschien wel  ;D
Mark Beekhof

Mark B.

Citaat van: BramtK op augustus 31, 2015, 22:12:50 PM
De vogel in reactie #12 is trouwens een Bruine kiekendief.

Waar zie je dit aan? Dit is dezelfde vogel als die in deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/105921177
Mark Beekhof

Jan Borst

 :-X (sorry, zie het commentaar bij je waarneming en het bericht van Bram) ik heb me blijkbaar toch teveel blind gestaard op de schijnbaar erg rood/bruine broek, wat versterkt werd door een fotografisch effect. En dan komen we weer bij het: soms wil je iets zien van Olivier uit. Als je je eenmaal blind gaat staren op iets dan ga je het op een gegeven moment ook zo zien.

Mark B.

Citaat van: Jan Borst op augustus 31, 2015, 22:33:28 PM
:-X (sorry, zie het commentaar bij je waarneming en het bericht van Bram) ik heb me blijkbaar toch teveel blind gestaard op de schijnbaar erg rood/bruine broek, wat versterkt werd door een fotografisch effect. En dan komen we weer bij het: soms wil je iets zien van Olivier uit. Als je je eenmaal blind gaat staren op iets dan ga je het op een gegeven moment ook zo zien.

Ja dat is nu maar weer gebleken ;) Blijft toch lastig met de foto's alleen.
Mark Beekhof

BramtK

Ja, ik zie nu ook dat dat dezelfde vogel en dus een Bruine kiekendief is. Waar zie je dat aan? Ja... Een combinatie van geheel donkere vogel, smalle staart, zwaarte van de borst in relatie tot vleugellengte (lange vleugels) en dan blijft voor mij alleen Bruine kiek over. Ondanks die schijbaar rode broek, maar lange knalgele poten past dan weer minder fijn op Roodpootvalk.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan Borst

Jep, je gaat zelfs zo blind staren dat ik dacht dat je je foto's misschien wat door elkaar had gehaald en dat de vogel uit post 12 dus een andere vogel was want daar maakte ik idd ook een bruine kiek van. En het gebeurt nog wel eens dat mensen heilig overtuigd zijn dat het om 1 en dezelfde vogel gaat en dat de foto's toch duidelijk 2 verschillende laten zien.

Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals Fred en Bram  :duim: die wel scherp zijn en je er even uit trekken. En dan zie je ineens ooohwja een bruine kiek kan ook die rood/bruine (dan meer richting bruin) kleur hebben. Als het stukje op de flank dan net in de zon zit en de rest zit in de schaduw dan krijg je dit.

Steven Wytema

Damn! inderdaad blind gestaard op die broek,  en veel te snel geantwoord. Verhoudingen (jizz) kloppen idd totaal niet voor een valk.
ik had echter wel een beetje gelijk ;)
Citaat van: Steven Wytema op augustus 31, 2015, 21:31:10 PM
Het zou me niks verbazen als hier door het schuiven aan de panelen de kleuren net wat verdraaid zijn.
Steven Wytema