vogel op braakliggend terrein

Gestart door Michael_Inden, augustus 31, 2015, 16:54:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michael_Inden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105913384
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2015-08-31 Haarlem - Waarderpolder
Foto's:




bij voorbaat dank Michael Inden

bas.drost96

Ik zie er zo snel een draaihals in, leuke waarneming!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Jan Borst

Citaat van: bas.drost96 op augustus 31, 2015, 18:05:34 PM
Ik zie er zo snel een draaihals in, leuke waarneming!

Bas zou je dan ook even zo snel uit kunnen leggen waarom? Ik zie er eerlijk gezegd meer een kneu in, maar misschien kijk ik er wel heel raar tegenaan.

OlivierO

Een Draaihals zie ik hier toch ook niet in.  :huh:
Een Kneu lijkt mij dus minstens een betere optie, maar zeker ben ik ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Borst

Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2015, 19:55:27 PM
Een Draaihals zie ik hier toch ook niet in.  :huh:
Een Kneu lijkt mij dus minstens een betere optie, maar zeker ben ik ook niet.

Ik ook niet Olivier  :P, bij bovenste foto dacht ik even aan rietgors door het patroon op de rug (die lichte vensters) zie bijvoorbeeld deze: http://waarneming.nl/foto/view/7404102 maar door de 2e foto (eigenlijk nergens op gebaseerd en dat is meestal niet zo slim  :rolleye:) dacht ik ineens aan kneu.

bas.drost96

Nu ik er beter naar kijk vind ik hem minder op een draaihals lijken :-X. Ik dacht aan een draaihals vanwege de wat lichtere plekken op de rug, maar nu ik beter vergeleken heb, lijkt de buik me ook te egaal voor een draaihals.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

frankneijts

Citaat van: bas.drost96 op augustus 31, 2015, 20:58:42 PM
Nu ik er beter naar kijk vind ik hem minder op een draaihals lijken :-X . Ik dacht aan een draaihals vanwege de wat lichtere plekken op de rug, maar nu ik beter vergeleken heb, lijkt de buik me ook te egaal voor een draaihals.

Dat niet alleen: bij Draaihals loopt de donkere baan over de rug door tot achter op de kruin, dus over de nek.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Maar Kneu is het ook niet, die heeft (in alle kleden) een egaal getekende/gekleurde rug zonder opvallende lichte en donkere banen en bovendien niet zo'n duidelijk afgetekende egale borst.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

Wat het is geen idee
maar is de vogel niet veel groter dan een kneu, het zouden erg dunne spijlen zijn in het hekwerk als het een vogel zou zijn ter grote van een kneu.
formaat doet mij meer denken aan een vogel ter grote van een torenvalk.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Steven Wytema

Citaat van: Jan Borst op augustus 31, 2015, 20:10:42 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2015, 19:55:27 PM
Een Draaihals zie ik hier toch ook niet in.  ???
Een Kneu lijkt mij dus minstens een betere optie, maar zeker ben ik ook niet.

Ik ook niet Olivier  :P , bij bovenste foto dacht ik even aan rietgors door het patroon op de rug (die lichte vensters) zie bijvoorbeeld deze: http://waarneming.nl/foto/view/7404102 maar door de 2e foto (eigenlijk nergens op gebaseerd en dat is meestal niet zo slim  :rolleye: ) dacht ik ineens aan kneu.


Niet eens zo zeer vanwege bovenstaand, maar omdat je op de tweede foto door het hek heen de witte buitenste staartpennen ziet denk ik ook aan Rietgors
Steven Wytema


Jan Borst

#11
Bedankt Frank en: manman.... neem ik me altijd zo voor om naar kenmerken te kijken (zeker als het om foto's gaat) en niet naar jizz wat nogal een hoge faalfactor heeft.

@Carel het leek mij nou juist een hekwerk met van die smalle spijlen, vandaar dat ik aan een vogel met grote van een kneu moest denken. Rug past m.i. op rietgors maar met die voorkant kom ik er echt niet uit. Al dacht ik idd die buitenste staartpennen ook te zien Steven.

mgieskens

Ik worstel toch nog een beetje met de grootte. Kan het niet een of andere pieper zijn? Een jong Graspieper?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jan Borst

Nu toch goedgekeurd als draaihals....?

jfbouwmeester

 :duim: Hoi kenners van het onmogelijke ;D

Op foto 1 meende ik ook een draaihals te zien en op foto 2 een torenvalk.

En dan te weten dat het dezelfde vogel moet zijn. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: Jan Borst op september 01, 2015, 15:38:53 PM

Nu toch goedgekeurd als draaihals....?

Tja, je kan over zulke onmogelijke foto's discussieren tot je een ons weegt, als een admin er iets in denkt te herkennen is het afgelopen.
Persoonlijk vind ik het belachelijk, zowel dat discussieren als dat benoemen en goedkeuren als Draaihals.
Goedkeuren aan de hand van een onmogelijke foto van iets waarvan de waarneming zegt dat het een Draaihals was kan ik nog begrijpen. Maar dit ...
Herman van der Meer

Jan Borst

Voor een deel ben ik het helemaal met je eens Herman, vandaar mijn 1e reactie want ik verbaasde me er nogal over dat er redelijk stellig werd/wordt beweerd dat het een draaihals zou zijn. Zie er namelijk echt geen draaihals in. Vervolgens had ik misschien beter mijn mond kunnen houden over die kneu  :P (of had ik eerst nog iets beter moeten kijken). Maar ik verwachte eigenlijk dat iemand met goede mysterybird-kwaliteiten er nog wel voldoende kenmerken uit zou kunnen pikken en met een goed passende soort zou komen. Dus ben het niet met je eens dat er over zulke foto's niet gediscussieerd zou mogen worden, want vaak leer je er een hoop van bij.

HPM

Uiteraard kan je leren van discussies, maar de gegeven suggesties Draaihals, Kneu, Koekoek, Graspieper ... zeggen toch al genoeg over de foto?
Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: HPM op september 01, 2015, 17:03:33 PM
Uiteraard kan je leren van discussies, maar de gegeven suggesties Draaihals, Kneu, Koekoek, Graspieper ... zeggen toch al genoeg over de foto?
Je vergeet de Torenvalk  ;) Daar dacht ik in het begin ook even aan bij het zien van de 2de foto. Maar dat kan ik niet rijmen met de eerste foto en de lichte randen langs de staart.
Daarbij is de 2de foto zo vaag dat niet goed te onderscheiden is wat nu kenmerken zijn van de vogel (of wat überhaupt onderdeel is van de vogel) en wat fotografische artefacts. 
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

De stippeltjes staan voor alle suggesties die ik ben vergeten  :)
Het leuke van dit soort foto's is dat 'iedereen' er wel iets van zijn gading in kan zien, ook ik, maar ik begin er niet meer aan maar vermaak me alleen nog met het volgen van de voorspelbare discussie.
Herman van der Meer

OlivierO

Kan er iemand eens uitleggen hoe dit een Draaihals wordt? Want ik zie het niet en met mij een hele hoop mensen schat ik zo ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Borst

Citaat van: HPM op september 01, 2015, 17:30:27 PM
maar vermaak me alleen nog met het volgen van de voorspelbare discussie.

Zinloos is het dan in ieder geval niet  ;), want we zorgen blijkbaar nog voor wat vertier  ;D

Robertmeer

De rugtekening doet me nog het meest denken aan een Huismus, om er nog maar een soortje tegenaan te gooien. ;)
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

Citaat van: HPM op september 01, 2015, 16:10:09 PM
Citaat van: Jan Borst op september 01, 2015, 15:38:53 PM

Nu toch goedgekeurd als draaihals....?

Tja, je kan over zulke onmogelijke foto's discussieren tot je een ons weegt, als een admin er iets in denkt te herkennen is het afgelopen.
Persoonlijk vind ik het belachelijk, zowel dat discussieren als dat benoemen en goedkeuren als Draaihals.
Goedkeuren aan de hand van een onmogelijke foto van iets waarvan de waarneming zegt dat het een Draaihals was kan ik nog begrijpen. Maar dit ...

Het is ook nog niet afgelopen: ik heb de betreffende admin gevraagd zijn ordeel te heroverwegen: het argument wat ik hierboven aanhaalde gaat nog steeds op natuurlijk .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op september 01, 2015, 17:48:12 PM
De rugtekening doet me nog het meest denken aan een Huismus, om er nog maar een soortje tegenaan te gooien. ;)

Was ook mijn eerste gedachte Robert maar de borst/buik-tekening past daar niet goed bij ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Heb de waarnemer om nog wat foto's gevraag en eventueel wat bewerkingen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Citaat van: frankneijts op september 01, 2015, 18:11:59 PM
Citaat van: Robertmeer op september 01, 2015, 17:48:12 PM
De rugtekening doet me nog het meest denken aan een Huismus, om er nog maar een soortje tegenaan te gooien. ;)

Was ook mijn eerste gedachte Robert maar de borst/buik-tekening past daar niet goed bij ..

Tjaaa die voorkant eh.... lijkt haast een ruiende juv roodborst met een pier in zijn snavel  :rolleye:

Michael_Inden

Heb deze foto's nogmaals, maar nu met wat meer contrast ingevoerd, misschien helpt het bij het determineren.

JohanvantBosch

Inderdaad geen Draaihals. Tekening klopt niet, zoals Frank eerder ook al aangaf. Mijn eerste gedachte was ook een vrouwtje Huismus. Rietgorst is een optie. Maar eerlijk gezegd zijn deze foto's zo  matig dat ik ze gewoon in het ronde archief zou kieperen, even diep ademhalen en op naar de volgende.... Jammer maar helaas! Soms heb je dat...

Michael_Inden

Ja, het is niet anders. Volgende keer beter.
Vond het wel een vermakelijke serie reacties.  :blink: