Sonogram bij geluid waarneming toevoegen lukt niet

Gestart door Gerben Mensink, augustus 30, 2015, 23:19:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Hoi,

Ik zou een sonogram aan mijn geluid moeten kunnen toevoegen via het scherm waar ik ook foto's of geluiden upload. En dan door 'type' sonogram aan te klikken.
Als ik dat doe wordt mijn sonogram echter gewoon bij mijn foto's geplaatst, als afbeelding opgeslagen. Bij de waarneming komt hij ook met een foto-icoontje te staan, en niet met een sonogram-icoontje.

Ik doe vast iets verkeerd, maar wat?
groet,
Gerben Mensink

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerben Mensink

Sorry Hisko, ik snap niet wat je bedoeld. Ik heb het over een sonogram dat wordt omgezet in een afbeelding en jij stuurt mij een link met geluiden van Appelvinken?
groet,
Gerben Mensink

HPM

Citaat van: Gerben Mensink op augustus 31, 2015, 19:54:41 PM
Sorry Hisko, ik snap niet wat je bedoeld. Ik heb het over een sonogram dat wordt omgezet in een afbeelding en jij stuurt mij een link met geluiden van Appelvinken?

Een sonogram IS een afbeelding. Je voert het gewoon in als zijnde een foto in, maar als je dan aangeeft dat het een sonogram is kan er op worden geselecteerd, zoals Hisko in zijn link laat zien.
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Dat snap ik. Maar wellicht was ik wat te snel met mijn vraag. Toen ik gisteren na het uploaden van mijn geluid en sonogram bij mijn waarneming keek, miste ik het pictogram van het sonogram. Blijkbaar duurt dat even, want inmiddels staat het er wel bij.

Sorry voor mijn ongeduld. Maar nu weet ik wel hoe het werkt  B) :angel:
groet,
Gerben Mensink

frankaroos

#5
Sinds kort zie ik dat je in wrn.nl geen sonogrammen meer kan toevoegen aan waarnemingen, maar in plaats daarvan spectrogrammen (via foto-invoer).

Een sonogram is de standaard in de vogelwereld voor vergelijkende analyse, zie bijv. Xeno Canto.

Een spectrogram kom je zelden tegen in die context en heeft inderdaad niet zoveel nut.

Sonogram: x-as -> tijd; y-as -> frequentie
Spectrogram: x-as -> frequentie; y-as -> intensiteit/amplitude

Is het inderdaad de bedoeling om geen sonogrammen meer in te voeren?

HPM

Ik kan dit niet goed volgen.
Een sonogram is een visuele weergave van geluid, een spectrogram is er als weergave van het spectrum een van. Spectrogram, ook al wordt het sonogram genoemd, is de standaard en dat wordt ook in XC gegenereerd.
In Waarneming kan alles wat je wil als foto worden ingevoerd. Al heel lang kunnen spectrogrammen als zodanig worden aangegeven. In de foto-overzichten kan je er dan op selecteren.
Herman van der Meer

frankaroos

#7
Dit kan ik nou weer niet volgen. Kijk eens naar een sonogram in Xeno Canto (dat heet niet voor niets een sonogram; waarom zou waarneming dit nou ineens een spectrogram willen noemen?) en kijk eens naar een spectrogram in bijv., Audacity. En kijk dan vooral eens naar de x-assen en y-assen van beide grafen.

Edit: Bij Audacity onder "Analyseren" -> "Spectrum weergeven" = spectrogram.


HPM

Frank, het maakt niet uit hoe het genoemd wordt. Het blijven spectrogrammen.
Herman van der Meer

frankaroos

Citaat van: HPM op oktober 16, 2017, 19:24:49 PM
Frank, het maakt niet uit hoe het genoemd wordt. Het blijven spectrogrammen.

Nee, joh. Veel te simpel. Er is duidelijk verschil. Maar in de wereld van Babel wordt alles ineens gelijk. Ben wel benieuwd welke lobby hier nou weer spectrogram van heeft willen maken. Ik blijf het lekker sonogram noemen (en verder ook als zodanig uploaden hoor)  ;)

HPM

Het is als Koe en rund. Een koe is een rund maar een rund niet noodzakelijk een koe.
En 'iedereen' noemt een spectrogram een spectrogram. Niet alleen  Audacity maar ook Audition, Raven enz.
Herman van der Meer

frankaroos

De wereld van Babel ... Als een sonogram een spectrogram is zal ik mijn bul maar inleveren.

HPM

Sonogram zegt het al: een grafische weergave (gram) van geluid (sono).
Herman van der Meer

frankaroos

Spectrogram = grafische weergave (gram) van het (geluids)spectrum (spectro). We komen er wel hoor, maar het duurt even.

frankaroos

Citaat van: frankaroos op oktober 16, 2017, 20:35:54 PM
Spectrogram = grafische weergave (gram) van het (geluids)spectrum (spectro). We komen er wel hoor, maar het duurt even.

Nog maar even toegevoegd wat een spectrum is (courtesy Wikipedia): "Het spectrum van een golfverschijnsel is een beschrijving van de in het signaal voorkomende golflengtes en hun sterkte. Meestal wordt een spectrum weergegeven als een grafiek waarin op de verticale as de amplitude wordt uitgezet tegen de frequentie op de horizontale as. Een spectrogram laat in een 3-dimensionaal plaatje het verloop van het spectrum zien in de tijd."

Enz. etc.


frankaroos

Het is dus inderdaad een kwestie van terminologie. Een spectrogram is een Fourier transformatie van een spectrum van frequenties in brede zin. Met de term "spectrogram" bedoel je dus niet per se een sonogram. Een sonogram refereert echter aan het domein van geluidsgolven. Om misverstanden te voorkomen gebruik je in het geval van geluiden dus het best "sonogram". Audacity gebruikt overigens de knop "spectrum" voor het genereren van een sonogram, wat men dan weer spectrogram noemt.