Vreemde Es / Fraxinus spec.

Gestart door stefanhageman, augustus 28, 2015, 23:23:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

Kwam vandaag deze vreemd ogende Fraxinus spec. tegen. Groeide samen met o.a. Vederesdoorn, Gewone Es en Okkernoot tussen de keien van een krib in de uiterwaarden van de Waal. Ik vind vooral de donkere bijna roodachtige kleur tussen de 'deelblaadjes' zeer apart.





Stefan Hageman


dirder

Jonge essen zijn erg erg moeilijk (dat geldt voor vele boomgeslachten). De gewone Es is jong (en oud) al extreem variabel (en heeft dan bruine knoppen), wellicht geldt dat ook anderen soorten (en het is nog niet gezegd dat dit geen gewone Es is).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sipke Gonggrijp

Lijkt me geen Fraxinus, ik zie geen verdikte bladkussens en wel lenticellen. Ik zat nog te denken aan Tetradium maar dat komt ook niet goed overeen.
Groet, Sipke.

dirder

Ik denk toch dat het een Fraxinus is.
Groeten, Dirk Derdeyn.

stefanhageman

Citaat van: dirder op augustus 28, 2015, 23:39:31 PM
Jonge essen zijn erg erg moeilijk (dat geldt voor vele boomgeslachten). De gewone Es is jong (en oud) al extreem variabel (en heeft dan bruine knoppen), wellicht geldt dat ook anderen soorten (en het is nog niet gezegd dat dit geen gewone Es is).


Ik wil ook niet zeggen dat het een ander soort Es moet zijn. Het exemplaar viel gewoon op door z'n bladvorm, donkere stammetje met zichtbare lenticellen en de eerder genoemde roodachtige kleur tussen de 'deelblaadjes'. Had dit nog nooit eerder bij een Gewone Es gezien, vandaar.
Stefan Hageman


dirder

Dag Stefan, voor het goede begrip, ook ik wil niks zeggen, zou inderdaad een andere kunnen zijn...
Hier in Belgiƫ zijn jonge Fraxinus excelsior al erg snel herkenbaar aan de Essenziekte...
Groeten, Dirk Derdeyn.

stefanhageman

Citaat van: dirder op augustus 30, 2015, 16:10:42 PM
Dag Stefan, voor het goede begrip, ook ik wil niks zeggen, zou inderdaad een andere kunnen zijn...
Hier in Belgiƫ zijn jonge Fraxinus excelsior al erg snel herkenbaar aan de Essenziekte...


Ik kom er regelmatig, dus zal hem in de gaten houden. Nu maar hopen dat Rijkswaterstaat de plant in de tussentijd niet verwijderd.
Stefan Hageman