Onbekende graafwesp Drentse Aa

Gestart door gerbenth, augustus 28, 2015, 10:25:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

Ik begrijp dat ze moeilijk op naam te brengen zijn zonder goede foto's van vleugeldelen etcetera maar is er iets te zeggen over dit beestje?
Nysson spinosus komt qua tekening dichtbij -zegt de leek- vanwege de roodbruine poten, lichte beharing, ononderbroken gele rugschildvoorrand, niet heel lange antennes, knopjes op kop, banden op achterlijf en vleugels. Helaas is het geheel niet scherp.

Argogorytes, Gorytes en Nyssus zijn families die niet in Drenthe zijn 'Waargenomen', dus kans is groter dat het iets anders is maar wat dan?

edit: als ik de vleugeltekening vergelijk met het patroon voor Nysson in de Levende Natuur-tabel lijkt het aardig te passen.


http://waarneming.nl/waarneming/view/105803169
onzeker Nysson trimaculatus gezien op 2015-07-14 Tynaarlo - Zwijnmaden
Foto's:







Ik ben benieuwd of iemand hier iets van zeggen kan.

Alvast dank voor de moeite

Gerben

Stijn Schreven

Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

gerbenth

Hallo Stijn,

Dank. Leuk te weten dat ik het goede spoor waarschijnlijk gevonden heb. Het zou natuurlijk leuk zijn hem verder af te maken maar of dat lukt.

groeten
gerben

gerbenth

#3
Ik heb een scherper beeldje van de antennes (12 delen?, wat telt mee en wat niet) en een nog maar net - of net niet meer - te ontcijferen crop van de vleugels toegevoegd.

Ik zou graag willen weten of op deze soorten standaard de reactie moet luiden: niet te determineren op basis van foto's
of - minder frustrerend - alleen te determineren met een vooraanzicht | een goed beeld van de vleugels | de onderzijde | ...

Het valt op hoe weinig er te vinden is over deze familie. Waarneming bevat maar een paar foto's, Observado helemaal weinig.

Ik redeneer hier even als leek:
Volgens een veldonderzoek uit 2005 (http://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2006/66-3/70-90.pdf) zijn beide soorten vastgesteld in de regio.
Er zijn twee goede kandidaten Nysson: spinosus en trimaculatus
Van de andere Nederlandse Nyssons is erg weinig bruikbare informatie vindbaar. De meeste andere soorten zijn niet uit te sluiten maculosus, dimidiatus en bv distinguendus (Duitse soort) hebben rood aan het onderlijf, dat hier ontbreekt (niet perse beide geslachten dus geen uitsluitsel)

Ik kan nergens een uiteenzetting vinden over het onderscheid tussen beide soorten, zie wel verschillen maar of die bepalend zijn, is me niet bekend. Daarvoor is het aandeel goedgekeurde foto's ook te laag op wn.nl
Als ik hiernaar kijk
http://www.boldsystems.org/index.php/Taxbrowser_Taxonpage?taxid=349406 lijkt bij trimaculatus gemiddeld de gele voorrand anders dan bij spinosus en zijn vooral de poten minder rood...


trimaculatus
donkerder poten (meer zwart,  naast de zwarte dijen)
donker gezicht

spinosus
zwarte dijen, verder roodoranje poten
lichte vlekjes in gezicht

Ik ben benieuwd of er meer over het onderscheid te zeggen valt, het gezicht heb ik nergens vergeleken gezien, maar is blijkbaar wel bepalend?
Zegt het vleugelpatroon meer dan dat het beestje tot de Nysson-familie behoort?

Sorry voor de rommelige post

Hopelijk kan iemand de puzzel iets verder helpen: voor de zekerheid:
'zeker Nysson spec' is dus ook prima!, jammer, maar prima.

hartelijks
Gerben