Herman, het interesseert mij helemaal niets wat wedstrijdvissers vangen of niet, ze zijn slechts een middel waarbij je kunt aflezen wat zich onder water bevindt. Inmiddels heb ik contact gezocht met Hugo Verreyken die namens het Inbo onderzoek doet naar exotische grondels in Vlaanderen. Ik vroeg hem naar zijn bevindingen en dit was zijn reactie:
Today at 12:21 PM
Geachte heer Parlevliet,
Ik hou mij inderdaad bezig met de opmars van de Ponto-Kaspische grondels in Vlaanderen. Ik deel je mening dat het hier over een zeer ernstig probleem gaat en dat, vooral in natuurlijke waterlopen, deze grondels een bedreiging vormen voor de inheemse visfauna. Aangezien zwartbek- en marmergrondel nog maar sinds 2010 en Kesslersgrondel sinds 2012 in Vlaanderen gevonden worden is er nog geen hard wetenschappelijk bewijs voor de achteruitgang van andere, inheemse soorten maar alles laat uitschijnen dat bodembewonende soorten achteruitgaan in rivieren zoals de Maas en de Berwijn sinds de massale opkomst van de Ponto-Kaspische grondels (en vooral de zwartbekgrondel). Ook in Vlaanderen vormt de zwartbekgrondel een groot probleem voor de hengelaars, vooral op kanalen, die vaak niet veel anders meer aan de haak krijgen dan deze grondel. Een oplossing voor dit probleem is er echter niet direct. Misschien zullen (zoals ook al in de blogs wordt aangegeven) die grondelpopulaties met de tijd afnemen door intra- en interspecifieke concurrentie maar ik vrees dat er daarvoor reeds heel wat schade zal aangericht zijn aan de inheemse (vis)fauna. Wij doen ondertussen verder onderzoek naar deze Ponto-Kaspische grondels en zodra er een impact kan worden aangetoond zullen wij dit publiceren in wetenschappelijke en andere tijdschriften.
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Hugo Verreycken