Welke Bekerzwam?

Gestart door marnakroese, augustus 22, 2015, 20:42:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

marnakroese

Aan de rand van een pad (beetje kleiige bodem)
Onder Hazelaar.
Ongeveer 3 cm.
Kleur roodachtig bruin.
Geen gele verkleuring van melk.


Met vriendelijke groeten,
Marna

wimperzwam

Bruine bekerzwammen (daar zijn er veel van) zijn in het veld lastig te benoemen en dienen meestal microscopisch gecontroleerd te worden. Mede ook gezien de vindplaats is Peziza depressa in dit geval een goede mogelijkheid. Atte vragen om controle?

Mvgr.,
Henk Huijser.

marnakroese

Helaas is Atte naar Zweden.


Met vriendelijke groeten,
Marna





wimperzwam

Marna, ik heb nog eens goed naar jouw foto's gekeken, vergis ik me of zie ik bij een van de foto's op het hymenium lichtblauwe druppeltjes?  Er zijn een paar soorten die bij beschadigen een geelgroenig melksap geven (P. sucossa, P. michelii) maar ook een paar die een licht blauw (wat opaliserend) melksap geven. Macroscopisch past o.a. dan ook P. badiofuscoides (Opaalmelkbekerzwam). Je kunt het materiaal drogen en bewaren tot Atte terug is. Het is wel een behoorlijk zeldzame soort die zeker controle nodig heeft.

Mvgr.,
Henk Huijser.

marnakroese

Ben vandaag nog even langs geweest.
Stukje er af gesneden, niks te zien. Echt met een loepje gekeken, maar helaas geen druppeltjes.
Foto's van gisteren wel druppeltjes(?) te zien.
Ik heb er 1 meegenomen (staan er een stuk of 20) en die ligt in de koelkast. Hoelang kan je zo'n zwam bewaren?


Groetjes Marna

wimperzwam

Als je geluk hebt een kleine week. Op de eerste twee van de laatste serie foto's meen ook nu weer duidelijk de blauw opaliserende druppeltjes te zien. Ik zelf controleer eventueel "sap" bij Peziza door met een mespunt een paar keer in het hymenium te prikken en met de loep een tijdje naar het dan eventuele uittredende druppeltje te kijken. Bij het afsnijden of afbreken van een stukje treedt op het (snij-)breukvlak ook vocht uit, maar bij droogte zijn de hoeveelheden hiervan bij genoemde soort vaak gering en is dat aan de lucht licht blauw opaliserende vocht niet altijd duidelijk te zien. Bij het missen van deze reactie kan de soort ook nog gedetermineerd worden met behulp van de sporenornamentatie. Het eist wel de nodige ervaring aangezien de ornamentatie verward kan worden met die van P. badia of P. limnaea. Ook aan zorgvuldig gedroogd, rijp materiaal kan met behulp van deze ornamentatie dus een determinatie uitgevoerd worden.

Mvgr.,
Henk Huijser. 

marnakroese

Ik heb in de buitenkant geprikt, er verschenen druppeltjes waterig/melkachtig. Opaal? geen idee.
Henk zou ik er een paar kunnen opsturen?
Atte gaat is in ieder geval langer dan 1 week nog weg (is dit weekend net vertrokken)
Of vind je dat vervelend?


Groetjes Marna

wimperzwam

Stuur maar op. Is altijd bij warm weer wel een gok.

Mvgr.,
Henk Huijser.

marnakroese

Bedankt!
Gaan vandaag op de bus.

marnakroese

Overigens stonden er vluchtig geteld 35.


Groetjes Marna

wimperzwam

Hallo Marna, heb afgelopen dinsdag jouw zending in goede staat ontvangen en direct bekeken. Het probleem was dat geen van de beide vruchtlichamen al sporen in de asci bezaten, wel was duidelijk dat ze inderdaad wat blauw opaliserend melksap bezaten.  Heb in een vochtige doos geprobeerd de bekertjes een paar dagen zo goed als mogelijk te laten "narijpen". Bij een ervan is dat redelijk gelukt en kon dus de sporenornamentatie bestudeerd worden. Nu deze is regelmatig wrattig en dan kom je uit op Peziza badiofusca (Adelijke bosbekerzwam). De dubbelganger P. badiofuscoides (Opaalmelkbekerzwam) heeft een ornamentatie bestaande uit richels die een onvoledig netwerk vormen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

marnakroese

Hallo Henk,


Hartelijk dank voor alle moeite.
Zo zie je maar hoe een foto je op het verkeerde been kan zetten. Ik was er bijna van overtuigd dat het de Opaalmelkbekerzwam zou zijn.
De Adelijke heb ik ook nog nooit gevonden, dus leuk
Ik zag op de verspreidingsatlas dat deze in de buurt van Eik of Beuk groeit. Deze stonden onder een Hazelaar maar ik zag vanmiddag dat aan de andere kant van het pad een grote Eik staat.


Nogmaals bedankt.


Met vriendelijke groeten,
Marna