een locatie invoeren via gps gegevens van de foto

Gestart door rodewouw, augustus 29, 2015, 10:25:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

rodewouw

Deze vraag hoort waarschijnlijk op een andere plek op het forum maar ik heb die niet kunnen vinden.

De afgelopen 6 jaar heb ik altijd de locatie van mijn waarnemingen ingevoerd door zelf de druppel te plaatsen op het Google Earth plaatje op de aanmeldpagina.  Dat secuur doen is vaak erg tijdrovend. Ik zou daarom graag mijn camera willen vervangen door eentje met GPS.

Vóór ik die aanschaf wil ik er wel zeker van zijn dat het ook inderdaad kan. Ik dacht ooit ergens de mogelijkheid tegengekomen te zijn dat de aanmeldpagina de GPS in de gegevens van de foto kan uitlezen en dan vervolgens automatisch de pijl plaatst. (Omdat het bepalen van de soortnaam mij vaak ook tijd kost, is aanmelden via een smartphone geen handige optie).

Waar kan ik vinden of het inderdaad kan en hoe een en ander in z'n werk gaat??

De camera die ik overweeg is de Nikon Coolpix S9900.

Groet,
           Addy




addy

Leon Olsthoorn

Op de startpagina van waarneming.nl vind je onder "invoeren" als derde optie, de optie "Toevoegen waarneming d.m.v. foto's met GPS informatie".
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

rodewouw

Dank je wel. Inderdaad, dat was het. Suf dat ik het zelf niet meer vond. Meteen geprobeerd met foto uit andermans camera. Geweldig. Vr. gr., Addy
addy

DiederikN

Ik zie dat je de oplossing al hebt, maar heb zelf de NIKON D5300 en die heeft ook een ingebouwde GPS functie, maar moet zeggen dat ik die functie zelden gebruik. Wel even een wat andere camera natuurlijk :)

Lowieke

Citaat van: rodewouw op augustus 29, 2015, 10:25:33 AM
(Omdat het bepalen van de soortnaam mij vaak ook tijd kost, is aanmelden via een smartphone geen handige optie).
Als je wel een smartphone hebt met ingebouwde GPS kan je met je huidige camera al je fotos ook al voorzien van GPS coördinaten door je fotos te geotaggen. Iets omslachtiger maar wel meer vrijheid wat betreft keuze van camera.
Jeroen.

hiskodevries

Citaat van: Lowieke op februari 05, 2016, 12:19:49 PM
Citaat van: rodewouw op augustus 29, 2015, 10:25:33 AM
(Omdat het bepalen van de soortnaam mij vaak ook tijd kost, is aanmelden via een smartphone geen handige optie).
Als je wel een smartphone hebt met ingebouwde GPS kan je met je huidige camera al je fotos ook al voorzien van GPS coördinaten door je fotos te geotaggen. Iets omslachtiger maar wel meer vrijheid wat betreft keuze van camera.
dan kun je ook gelijk je waarnemingen invoeren via 1 van onze apps en later of tegelijk de foto(S) toevoegen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rodewouw

Dank, jullie allemaal. De camera was nog niet gekocht. Ik kan deze verdere info, ook rond de smartphone,  dus goed gebruiken! Vr.gr., Addy
addy