Rups Gehakkelde aurelia? >> ja. Ontwikkeling van mini-rups tot pop en imago!

Gestart door John Bouwmans, augustus 29, 2015, 10:20:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Citaat van: HPM op september 12, 2015, 10:32:34 AM
Citaat van: john.bouwmans op september 12, 2015, 09:39:21 AM
Citaat van: HPM op september 12, 2015, 09:33:08 AM
Citaat van: john.bouwmans op september 12, 2015, 09:11:46 AM

... Toch wel indrukwekkend zo'n metamorfose, ...

Ik ben altijd weer verbaasd dat het kan. Het lijkt magie.
inderdaad. Echt leuk dat je het zo van dichtbij mee kan maken altijd. Het mooie is toch ook altijd als de vlinder uit de pop komt, dat je de rups toch geholpen hebt om een vlinder te worden en dan het feit dat je dat allemaal hebt meegemaakt... geweldig  ;D
Helemaal mee eens Herman.  Hoe zo'n vreetmachine met kop en darmen ineens verandert in iets waar de antennen, palpen en ogen al herkenbaar aanwezig lijken. Benieuwd wat zich allemaal in die "black box" afspeelt. En als ik het goed interpreteer (plaatje hieronder) ook de roltong. Zeker iets magisch....... Gewoon super!

De metamorfose zelf is natuurlijk al een wonder, maar het meest wonderlijk vind ik toch wel de snelheid waarmee het gebeurt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

Zocht al waar de "antennes" nu zaten die ik zag tijdens het verpoppen. Aan de onderkant van de pop dus. Als je de pop bekijkt dan is het echt een waar kunstwerkje. Zou in een grotere uitvoering in een museum niet misstaan.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

haha, helemaal mee eens. Je kan echt gewoon alles (behalve de roltong) echt duidelijk zien zitten.. en als je naar de kleinere dingen als de stigmata kijkt zie je nog meer hoe complex zo'n pop in elkaar zit. Erg leuk om te zien!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

#33
Citaat van: r.majoor op september 12, 2015, 09:22:17 AMBij mij zijn alle dagpauwogen gister tegelijk uitgekomen en dat was 11 dagen na de verpopping. Eens kijken of de gehakkelde aurelia ook weer hetzelfde doet  8)

De 11 dagen die je noemde, kwam aardig in de buurt
:duim:  . Had dan gisteravond moeten uitkomen, maar pas vanmorgen op 23 september kwam het imago uit de pop. Vlinder kwam om 10.15u uit de pop en vloog om 14.15 naar het raam. Niet met open vleugels op de pop gezeten. Had geen idee dat het oppompen van de vleugels en het drogen zo lang duurde.



Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Henri van Dodeweerd

Fantastisch John!!

Geweldig dat je dit hier deelt!!
Kan ik een abonnement op je nemen  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Erg mooi om te zien! Ik heb nog nooit eerder een gehakkelde aurelia gezien die zó mooi gekleurd was aan de onderkant van de vleugels, vaak veel doffer en grijzer. Erg mooi! :duim:
En inderdaad, oppompen en opdrogen van de vleugels duurt aardig lang: eerst moet de vlinder de twee delen van de roltong (eerst bestaat de roltong nog uit twee delen) aan elkaar maken, ondertussen pompt hij zijn vleugels vol bloed om de vleugels de goede vorm te geven, daarna moet hij ze eerst volledig laten drogen en daarna weer al het bloed uit de aderen van de vleugels terughalen omdat het bloed daar dan verder geen nut meer heeft. Daarna zit hij ook nog een tijd stil om bij te komen en energie te verzamelen voor zijn eerste vlucht (daar is ook erg veel energie voor nodig).
Leuk ook om te zien dat de pop nog bruinig is, bij andere aurelia's is hij meestal gewoon grijzig en best doorzichtig.
en...
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 23, 2015, 20:42:37 PM
Kan ik een abonnement op je nemen  ;)
dit zou ik inderdaad ook wel willen. Heb nu deze en die van de wilgenzigzagbladwesp of wat het ook was gezien en het is echt super!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

#36
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 23, 2015, 20:42:37 PM
Fantastisch John!!

Geweldig dat je dit hier deelt!!
Kan ik een abonnement op je nemen  ;)

Abonnement is geen enkel probleem Henri en Rayan  ;D . Altijd leuk als ook anderen het leuk vinden om te volgen. Juist die ontwikkelingsprocessen zijn mooi om te zien.

Dat bloed Rayan, dit beestje had bloedrode ontlasting bij het drogen. Later (na 2,5-3 uur) werd het meer licht rose. Foto is na een half uur en toen was het beestje ook met zijn roltong bezig.
EDIT: Foto bloedrode ontlasting (meconium) nog even gewisseld. Deze is van circa 40 minuten naar start ontpopping. Zie je de kleurverschillen goed. Werd van donkerrood steeds lichter rose.
En het was trouwens een Iepenzigzagbladwesp Rayan  ;) .  (Ook nog levenscyclus van Nematus spiraeae en begin dit jaar van Gewone driehoekszweefvlieg (Melanostoma mellinum). Voor de liefhebbers / abonnementhouders)


Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

over die rode vloeistof hadden we het hier gisteren toevallig nog over http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=338231.0
Het bloed wat uit de vleugels komt wordt daarna gewoon weer in het lichaam gebruikt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Citaat van: john.bouwmans op september 23, 2015, 21:30:41 PM
(Ook nog levenscyclus van Nematus spiraeae en begin dit jaar van Gewone driehoekszweefvlieg (Melanostoma mellinum).
Erg interessant! Wat die bladwesp had was inderdaad erg apart... leek wel een vergroeing of de ingewanden die naar buiten gedrukt waren of zoiets (en leek inderdaad ook wel op de kop alsof hij net aan het vervellen was, maar dat kan niet helemaal lijkt mij...)
En van de zweefvlieg: nog nooit zo'n zweefvlieg uit de pop zien komen. Enorm leuk om te zien! De poppen heb ik wel vaker gevonden, maar dacht altijd dat het een of ander uitgedroogd wormachtig beestje was (wel in de richting van (zweef)vliegen, dus zat er in de buurt). Volgende keer dat ik zoiets vind ook maar eens kijken of hij bij mij uit wil komen.
Bedankt voor het delen! Je zou haast een boek kunnen maken als je dit met nog wat meer soorten lukt. ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl