paarse loopkever? => korrelschalenbijter?

Gestart door Rayan Majoor, augustus 24, 2015, 17:03:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/105721816
onzeker Paarse loopkever - Carabus violaceus gezien op 2015-07-23 France - Ax-les-Thermes
Foto's:








bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Volgens mij zie ik hele vage lengteribben, dan is het denk ik toch een Carabus problematicus (bij afwezigheid van lengteribben zou het heeeel misschien een C. monticola kunnen zijn).
groeten,
Paul

Rayan Majoor

hij heeft inderdaad lengteribben op zijn dekschild. Ik zal hem dan wel op Carabus problematicus zetten. Bedankt voor de determinatie!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Thomasr

Hallo, Ik was ook benieuwd, vondt dat de kever kenmerken van zowel problematicus als violaceus had, die lengteribben die je vaag kunt zien maar de rijranden van het pronotum komen niet boven het middenstuk van het pronotum uit lijkt het, wat weer duidt op violaceus..
Met vriendelijke groet,
Thomas

Thomasr

Overigens lijkt het dekschild niet zo lang in verhouding en wat breder dus ik zou ook problematicus zeggen.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Rayan Majoor

oke, bedankt voor het meedenken! Zulke verschillen vallen mij niet snel op bij andere dieren dan vlinders en rupsen ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Thomasr

Met vriendelijke groet,
Thomas

Rayan Majoor

haha, is inderdaad (vrouwtje) Aspitates ochrearia :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Thomasr

Met vriendelijke groet,
Thomas