Vaag stelletje

Gestart door jeroenverburg, augustus 26, 2015, 21:14:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Deze twee zaten samen ver weg in een wilgenbosje. Verder dan 'roofvogel' kom ik niet.
Is er voor een kenner iets herkenbaars in beeld?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105776863
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2015-08-26 Alphen aan den Rijn - Zaans Rietveld
Foto's:



bij voorbaat dank Jeroen Verburg

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Oenanthe

Gelet op de locatie is sperwer waarschijnlijker. En ik zie op de foto twee vrijwel even grote vogels waarvan de een een nogal vlekkerige rug heeft. Dat wijst op een adult en een jong vrouwtje.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankmeer

Waarom zou een Sperwer daar aannemelijker zijn Maarten? En heeft dat onderste beest niet een wat uitgesproken koptekening voor een Sperwer? Bij juveniele Havik zouden die witte vlekken niet ondenkbaar zijn, terwijl ze bij een Sperwer niet noodzakelijk op een jonge vogel duiden. De overeenkomende grootte zou je daarnaast natuurlijk ook als een argument voor Havik kunnen gebruiken, aangezien man en vrouw bij die soort minder in grootte verschillen.
Frank van der Meer

jeroenverburg

Hemelsbreed 3 kilometer hier vandaan is een haviksnest waar dit jaar gebroed is (resultaat mij niet bekend). Havik is dus wel een optie.

BramtK

Ik denk toch aan Sperwer. Vogels lijken wat fijn gebouwd. Ik meen een dunne tarsus te zien. Zo'n wbs kan daarbij best bij Sperwer. Ongeacht de soort lijken beide vogels mij van hetzelfde geslacht. Op dit forum is wel eens beweerd dat Havik nooit van die witte rugvlekken heeft. Ik weet niet of dat 100% waar is, maar het wijst wel naar Sperwer.
Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

De onderste lijkt iets kleiner. Dat zou dan heel goed een mannetje Havik kunnen zijn. Zo fijn gebandeerd dat de borst op de foto haast egaal van kleur lijkt. En ook de keel lijkt witter.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jeroenverburg

Ik constateer een lichte voorkeur voor havik, en zal ze dus als havik onzeker invoeren.
Ik heb er nog een foto bijgezet met wat meer omgeving, zodat het formaat beter kan worden geschat.


Volgende keer weer een poging om minder beroerde foto's te produceren. Allemaal bedankt voor de reacties.

ahjoon

De onderste vogel lijkt mij een zekere Havik. Ik zie een spierwitte (= fijn gebandeerde) onderzijde en een afgetekende, donkere oorstreek.
De bovenste vogel is vanuit dit perspectief lastiger te beoordelen.

Over het onderlinge verschil in grootte valt op basis van deze foto's natuurlijk weinig te zeggen.
Het is niet ondenkbaar dat de bovenste vogel (véél) dichterbij zit en daardoor groter lijkt.
Maar wellicht dat de waarnemer een beter beeld van de situatie ter plaatse heeft.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

En de bovenste, Arjan? Ik denk overigens niet dat ze op erg verschillende afstand zitten. Als dat zo zou zijn, dan was dat toch wel te zien aan een andere scherpte van beide vogels.
Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

Als de onderste een mannetje is en de bovenste een jong vrouwtje... ik weet niet hoe hard ze groeien, maar op een gegeven moment zal ze groter zijn dan haar vermoedelijke vader.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

ahjoon

Citaat van: BramtK op september 01, 2015, 11:36:16 AM
En de bovenste, Arjan? Ik denk overigens niet dat ze op erg verschillende afstand zitten. Als dat zo zou zijn, dan was dat toch wel te zien aan een andere scherpte van beide vogels.
Zoals ik al aangaf vind ik de bovenste vogel lastig te beoordelen, Bram. De witte vlekken passen zowel op juveniele Havik als op Sperwer. Als de vogels daadwerkelijk dicht bij elkaar zitten ligt juv. Havik wellicht wel wat meer voor de hand.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

ahjoon

Citaat van: mgieskens op september 01, 2015, 12:00:35 PM
Als de onderste een mannetje is en de bovenste een jong vrouwtje... ik weet niet hoe hard ze groeien, maar op een gegeven moment zal ze groter zijn dan haar vermoedelijke vader.
Voordat een jong vrouwtje het nest verlaat is ze al groter/zwaarder dan het ouderlijk mannetje.
Deze laatste komt in de late nestfase ook steeds minder lang op het nest. Prooien worden uiteindelijk snel in het nest gesmeten, of ernaast. Het risico op verwondingen door toedoen van onstuimige jongen (vrouwtjes) wordt dan te groot.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Hmm... 'Ja, maar' ik zie een grijze rug. Dat past dan weer niet zo op een juveniele Havik, die is immers hoofdzakelijk bruin. Een grijze rug in combinatie met witte vlekken daarop, wijst toch eerder op een adulte accipiter en wel een Sperwer. Ik meen dat jij eens schreef dat geen Havik zulke witte vlekken op de rug heeft (ik kan me vergissen). Als je dat combineert met de opvatting dat de vogels op min of meer dezelfde afstand zitten, dan lijkt me dat twee Sperwers meer voor de hand ligt. De tekening op de borst en kop bij de onderste vogel is mijns inziens niet goed te beoordelen, te ver en te weinig pixels.
Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

Het bovenste is het jong, niet het onderste. En voor zover ik kan zien heeft de bovenste geen grijze rug; hooguit iets grijzig bruin.
En volgens mijn boek (Svensson) is juist juv. Havik vlekkerig op de rug, terwijl de juv. Sperwer wel lichte zomen aan de dekveren heeft, maar van afstand haast egaal/gelijkmatig overkomt.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

BramtK

Ik weet niet waar je de stelling op baseert dat de bovenste het jong is, Michèl, maar de bovenste vogel is duidelijk grijs en wel te grijs voor zowel een onvolwassen Havik als Sperwer. Het is dus een adult.
Groeten,

Bram ter Keurs

jeroenverburg

Inmiddels was dat al min of meer geconcludeerd, maar de vogels zaten inderdaad op ongeveer een meter afstand van elkaar.

ahjoon

De onderste vogel is grijs.
De bovenste vogel is bruin. Tenminste, op zowel laptop, vaste PC als smartphone. Vergelijk ook eens met deze Havik.
Voor de bovenste vogel betekent dit - i.c.m. de witte vlekken - dat het óf een juveniele/2KJ Havik óf een Sperwer is.
Bij een >2KJ Havik komen deze vlekken níet in deze mate voor (en dat is wat ik inderdaad al eerder aangaf).




Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Citaat van: jeroenverburg op september 02, 2015, 00:35:48 AM
Inmiddels was dat al min of meer geconcludeerd, maar de vogels zaten inderdaad op ongeveer een meter afstand van elkaar.

Maar op basis waarvan?

Los daarvan, hier komen we niet gezamenlijk uit. Ik zie in ieder geval niet wat anderen zien, kan aan mij liggen. Helaas.
Groeten,

Bram ter Keurs