Pop Hageheld - Lasiocampa quercus ???

Gestart door bruinekikker, augustus 26, 2015, 20:32:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruinekikker

Ik heb zo mijn twijfels of dit een pop van een Hageheld - Lasiocampa quercus is ??
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105775247
onzeker Hageheld - Lasiocampa quercus gezien op 2015-08-26 Drents-Friese Wold - 't Groote Veen
Foto's:


bij voorbaat dank Petra Tenge
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Rayan Majoor

het zóu kunnen, maar meestal zie je daar veel haren in verweven, terwijl dit toch meer een papyrus-achtige cocon is. Kan misschien ook door regen of andere slijtage gekomen zijn.
Ook zou het van een sluipwesp kunnen zijn, maar dan zou hij vrij klein moeten zijn geweest, wat ik betwijfel als ik de foto zie. Beste is gewoon meenemen, goed verzorgen en afwachten ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bruinekikker

Rayan deze pop was ong. 1cm groot vandaar dat ik in de richting van een een Hageheld dacht .Ik heb ook nog even na de poppen van deze vlinder op vlindernet gekeken en denk zelf dat de naam wel kan kloppen.
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

Rayan Majoor

ja, heb zelf ook hageheld-rups gehad en was even vergeten dat hij zo erg kromp voor het verpoppen (want het zijn wel echt enorme rupsen). Bij mij kwam hij aardig snel weer uit en had hem op een best beschutte plek staan dus bij mij was hij niet zo versleten.
Voor het geval je hem mee naar huis neemt, probeer hem niet open te maken! De pop zelf is erg kwetsbaar (ik had hem toen wel opengemaakt dus had dat gezien) en als je hem voorzichtig openmaakt, zoals ik deed, krijg je al die haartjes in je vingers die door de pop geweven zitten en die breken erg snel af dus de restjes daarvan heb ik echt nog 6 weken in mijn vingers gehad ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

Ik heb ook een paar van deze "Hageheld-cocons" gehad. Daar kwamen sluipwespen uit. Cocon verkleurde nog nadat ik 'm in het veld verzameld had.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

die zou het inderdaad best eens kunnen zijn ja
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bruinekikker

Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl