Diksprietdaas?

Gestart door sjaakvantiel, augustus 25, 2015, 14:32:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105741824
Daas onbekend - Tabanidae indet. gezien op 2015-08-24 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:










Toelichting:
Prikte me. Ik denk een Daas (Diksprietdaas wellicht). Wel klein; ca. 7 mm, met vleugel ca. 1 cm. Hopelijk volstaan de foto,s, maar ik krijg ze niet beter.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel

zijn de foto' s te slecht om er iets zinnigs over te zeggen?

paulhoekstra

Ik denk dat het een Haematopota pluvialis is. Volgens mij is het eerste antennelid 3-4x zo lang als breed en zie ik een lichte insnoering aan het uiteinde van het eerste antennelid. Verder lijkt het achterlichaam olijfgroen i.p.v. grijzig. Maar voor mij is het onzeker, misschien kan iemand anders het met zekerheid zeggen.


Een ander kenmerk wat niet zichtbaar is en wat haar onderscheidt van de diksprietregendaas is dat de basis van het 3e antennelid roodachtig moet zijn, dat heeft buiten H. pluvialis verder alleen maar H. subcylindrica.
groeten,
Paul

sjaakvantiel

#3
Dank je Paul. Ik zal je kenmerken nog proberen te checken, hopelijk zijn deze bij dode vliegen kleurvast. Ik heb het exemplaar nl. nog op een schaaltje liggen. Lukt niet, zie geen groene kleur op ogen en achterlijf. Ziet er grijzig grauw uit. Ik zet deze wel op spec. anders. Mvg. Sjaak.