Wederom suf dat ze zich niet aan regels houden.
Welke regels doel je precies op in Georgie?
Maar zonder gekheid: Het mag duidelijk zijn dat dit programma gemaakt is door niet-vogelaars. Het idee is leuk, maar de uitwerking laat hier en daar behoorlijk wat te wensen over. Dat de opdrachten met valkeniers in NL niet echt goed zou vallen bij vogelaars, hebben wij als BRC (waar ik in het bestuur zit) van tevoren aangegeven, maar daar hadden ze geen boodschap aan. Sterker nog, een beetje controverse en discussie zagen ze juist wel zitten.
Over de jagers/valkeniers-discussie in Georgie: Wij als BRC zijn natuurlijk vooral blij met de aandacht die dit voor ons project genereert en de mogelijke toeristen die het naar Georgie brengt die weer bij kunnen dragen aan ons werk. Wat niet goed is uitgelicht in het programma, is het duidelijke verschil tussen het sperwer-vangen (zoals de twee heren met de sterke drank) en de illegale jacht in Georgie. Over beide mag je uiteraard een mening hebben, maar met BRC zijn wij vooral bezig om te proberen de illegale jacht uit te bannen door middel van samenwerking met de lokale bevolking(ipv de confrontatie en als buitenstaander komen vertellen wat goed en niet goed is). Dit doen wij door middel van bewustwording kweken, ecotourisme, onderwijs en wetenschap. De valkeniers hebben hierin ook een belangrijke rol als ambassadeurs binnen de gemeenschap. Afgelopen jaar is er bijvoorbeeld een vrij succesvolle pilot van een project geweest om sperwervangers op te leiden tot ringer: De bijvangst die zij normaal de nek om zouden draaien, wordt nu geringd (en gemeten) en weer losgelaten.
Daarnaast zijn de sperwervangers zelf ook vaak tegenstander van de illegale roofvogel-jacht. Voor de kwarteljacht gebruiken zij eigenlijk alleen de eerste jaars vrouwtjes sperwer (balkan-sperwers hebben een "kwaad karakter" en zijn niet te trainen, door hun sterke trek-drang). En de vogels (en zelfs de lok-klauwieren!) worden aan het eind van het seizoen weer losgelaten. Of zij Afrika nog halen, is maar de vraag, maar de impact op de populatie(s) is vele malen kleiner dan de illegale jacht.
Wat ik zelf aan het programma jammer vind, zijn de vragen tijdens de eliminatie. Wat het kunnen schatten van het oppervlakte van de Veluwe met vogel-kennis te maken heeft, is mij een raadsel. Ik heb ze ter inspiratie nog getipt om eens in de promiscuïteit en sexuele escapades van de Heggenmus te duiken, maar daar heeft de eo uiteindelijk toch een stokje voor gestoken denk ik

.
Ik vind het amusant om naar te kijken, alleen jammer dat ze er geen excuus Belg hebben bijgestoken! :-)
Volgende week is hij er hoor! Johannes Jansen himself aan het woord