In de ban van de Condor

Gestart door Wilfred, augustus 25, 2015, 23:14:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman

#30
Citaat van: jeroenroelofsen op september 13, 2015, 10:19:42 AM
Dat zeker. Bevestigde ook wel dat je het wel met beleid aan moet pakken,  wat haar partner ook probeerde duidelijk te maken.
Vond trouwens ook mooi om te zien hoe de vonk tussen Debby en Arjan over sloeg.


De vonk oversloeg tussen CAMILLA en Arjan! :-)
Dat wilde ik even rechtzetten, ze schrijft ook een leuk blog:  https://www.facebook.com/biologiemetcamilladreef?fref=ts


En het klopt dat het programma vorig jaar al is opgenomen inderdaad!


Groeten,
Debby

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Ruben Vermeer

Vanavond aflevering 3 van In de ban van de Condor, welke ditmaal is opgenomen op de Veluwe! NPO1 21.30
Groeten, Ruben Vermeer

Wilfred

Als ik het voorstukje van gisteravond mag geloven wordt het een verhitte aflevering vanavond.
Met name m.b.t. team Arjan/Gallyon.

jeroenroelofsen

Geen voorstukje gezien, dus laat me verrassen vanavond. Waar zitten ze vanavond?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

lennartv

Nou, nou, nou behoorlijk stukje dramatiek hoor...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankneijts

Ach, Freek de Jonge zei t al ooit: dat is t spel, dat zijn de regels en zó moet t gespeeld worden ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wilfred

Toch jammer om de bevlogenheid, deskundigheid en eigenzinnigheid van Arjan te moeten missen. 
Ook jammer voor de strijdvaardige Gallyon die serieus aangestoken leek te zijn door het vogelen virus.
Gelukkig hebben we Camilla nog die zelfs knap is als ze huilt.
:'(

HPM

Citaat van: Wilfred op september 26, 2015, 09:43:23 AM
..
Gelukkig hebben we Camilla nog die zelfs knap is als ze huilt.
:'(

Jammer dan dat het programma van de EO is, want anders zou er misschien nog wat gevogeld worden.
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Bij deze omroep kun je trouwens een GRATIS Vogelkalender 2016 aanvragen (met Condorfoto!) zie: https://www.eo-acties.nl/gratis-producten/bestel-uw-gratis-product?productid=5906
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Yeronimo

Citaat van: Ted van der Knaap op september 26, 2015, 20:45:40 PM
Bij deze omroep kun je trouwens een GRATIS Vogelkalender 2016 aanvragen (met Condorfoto!) zie: https://www.eo-acties.nl/gratis-producten/bestel-uw-gratis-product?productid=5906

Er is altijd een addertje onder het gras:

CiteerU gaat ermee akkoord dat een EO-medewerker u eenmalig belt met een passend aanbod.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op september 28, 2015, 17:51:08 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op september 26, 2015, 20:45:40 PM
Bij deze omroep kun je trouwens een GRATIS Vogelkalender 2016 aanvragen (met Condorfoto!) zie: https://www.eo-acties.nl/gratis-producten/bestel-uw-gratis-product?productid=5906

Er is altijd een addertje onder het gras:

CiteerU gaat ermee akkoord dat een EO-medewerker u eenmalig belt met een passend aanbod.

Een abonnement op een 48-delige bijbel?
Herman van der Meer

Timo Roeke

Zonder Arjan heeft het programma toch wat van zijn flair verloren. Denk dat de programma makers zelf niet hadden verwacht dat de reactie zo heftig zou zijn. Benieuwd naar aflevering vier vanavond in Georgië.
Vind het ook jammer dat Debby al na een aflevering moest vertrekken.

jeroenroelofsen

Ik vind zowiezo het "spelelement" een beetje vreemd opgezet.
Als je in aflevering 1-3 heel goed bent (zoals Arjan) en je in aflevering 4 minder scoort je dus kunt verliezen van iemand die net het "spel" is binnen gekomen.

Maak er dan 2 poules van 4 van, waarvan elke poule de beste nummers 2 door gaat naar aflevering 4.....

Neemt niet weg dat dit programma wel mooi alle facetten van het vogelen in beeld brengt; Van het twitchen van een enkele soort, tot het zien van zoveel mogelijk soorten, maar ook een telling voor SOVON is al aan bod gekomen.
Hoop dan ook zeker dat er een vervolg gaat komen waarbij het spel element wat meer naar de achtergrond verdwijnt of in elk geval eerlijker wordt opgezet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

BramtK

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 02, 2015, 10:52:36 AM
...
Maak er dan 2 poules van 4 van, waarvan elke poule de beste nummers 2 door gaat naar aflevering 4.....
...


Aan de andere kant: Het is geen Champions League, het is een spelprogramma. Ik weet dat wij het allemaal bloedserieus opvatten, maar in zo'n programma is dat misschien een beetje 'over the top'. :)
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Citaat van: BramtK op oktober 02, 2015, 11:57:36 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 02, 2015, 10:52:36 AM
...
Maak er dan 2 poules van 4 van, waarvan elke poule de beste nummers 2 door gaat naar aflevering 4.....
...


Aan de andere kant: Het is geen Champions League, het is een spelprogramma. Ik weet dat wij het allemaal bloedserieus opvatten, maar in zo'n programma is dat misschien een beetje 'over the top'. :)
Ik neem aan dat de deelnemers het gaan naar Georgië zien als een soort prijs. Dan vind ik het ook apart dat sommige teams drie of vier afleveringen door moeten zien te komen om naar Georgië te gaan en andere teams gewoon in Georgië mogen instappen. Wat dat betreft ben ik het met Jeroen eens... die wasmachine win je meestal ook niet zonder een vraag te beantwoorden.

migratorius

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 02, 2015, 10:52:36 AM
Ik vind zowiezo het "spelelement" een beetje vreemd opgezet.
Als je in aflevering 1-3 heel goed bent (zoals Arjan) en je in aflevering 4 minder scoort je dus kunt verliezen van iemand die net het "spel" is binnen gekomen.

Maak er dan 2 poules van 4 van, waarvan elke poule de beste nummers 2 door gaat naar aflevering 4.....

Neemt niet weg dat dit programma wel mooi alle facetten van het vogelen in beeld brengt; Van het twitchen van een enkele soort, tot het zien van zoveel mogelijk soorten, maar ook een telling voor SOVON is al aan bod gekomen.
Hoop dan ook zeker dat er een vervolg gaat komen waarbij het spel element wat meer naar de achtergrond verdwijnt of in elk geval eerlijker wordt opgezet.
Een poulesysteem is "eerlijker", maar het belonen van de beste speler vond ik ook vreemd. Juist een handicap inbouwen (zoals Arjan met ballast op weg sturen, maar daar had hij helaas geen zin in) maakt het spannend.

JanHein

Lowieke

Citaat van: BramtK op oktober 02, 2015, 11:57:36 AM
[Aan de andere kant: Het is geen Champions League,
Juist wel. Als je het niet op een normale manier kan winnen dan gewoon met gestrekt been erin op de meest gevreesde tegenstander.
Jeroen.

August

August van Rijn

Yeronimo

Ben ik de enige die het eigenlijk wat jammer vind dat tapen van vogels om ze te zien/fotograferen een beetje wordt gepromoot?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jan Borst

#50
Citaat van: Yeronimo op oktober 02, 2015, 23:29:54 PM
Ben ik de enige die het eigenlijk wat jammer vind dat tapen van vogels om ze te zien/fotograferen een beetje wordt gepromoot?

Nee Jeroen, ik zat de aflevering net terug te kijken en toen ik hier kwam, verbaasde ik me er behoorlijk over dat dit topic nog niet uit 30 pagina's bestond. In 2 van de 5 afleveringen loopt er een valkenier door het beeld (of gaan ze zelfs aan de slag met valkeniersvogels). Iets waar allerlei werkgroepen de afgelopen jaren toch een duidelijk signaal over af proberen te geven, dat dat echt niet meer van deze tijd is. En vervolgens lopen ze, in verband met een weinig zeggend wedstrijdje, volop spechten te tapen. Iets waar verschillende organisaties al een aantal jaar een duidelijk signaal over af proberen te geven. Manman... als er in een bigday verslag iets over tapen staat is de wereld te klein, en als het in een tv-programma, wat een visitekaartje voor onze hobby zou moeten zijn, gebeurt hebben we het enkel over de tranen van Arjan en of het nou wel of niet eerlijk is wie er uiteindelijk richting Peru vertrekt.

Max Berlijn

Jan, zoals je kon zien is het najaar in Batumi. Het afspelen van een tape om een specht te zien lijkt me dan geen probleem. Op alle ringbanen in NL staan in dat seizoen de tapes luid te loeien. Het werken met die valkeniersvogels vind ik wel "een dingetje". Hadden die, in mijn optiek Georgische jagers, nu een Balkansperwer op de arm? Indien dit jagers waren, was het beter geweest ze niet te gebruiken in deze aflevering.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

temmie

ik vond het een beetje jammer om het nieuwe team zo snel te zien verdwijnen, zeker omdat de opdracht met het fotograferen en herkennen van een roofvogel toch wat fotografeerervaring vraagt van de BN-er.

Die sperwer (of balkansperwer, heb er niet op gelet) gebruiken Georgische jagers om kleine zangvogels mee te verschalken. Eerst vangen ze een klauwiertje, dat ze blinddoeken en op een takje open en bloot zetten met draad rond de poot. Dit trekt migrerende sperwers aan, die ze in netten vangen. Met die sperwers vangen ze weer andere zangvogels.

Ik denk dat die mannen in beeld komen om:
1. dat ze er eenmaal zijn. Je kan ze niet negeren in Batumi
2. door ze in het programma op te nemen, wordt er lokaal over gepraat: 8 jaar geleden was er helemaal niets. Toen zijn Brecht en Johannes daar de boel komen tellen, en nu is een groot deel van de locals betrokken bij ecotoerisme / transport / educatie / bewustwording van de effecten van de jacht / ... Dat er nu een cameraploeg komt draaien doet hopelijk nog wat meer locals inzien wat het belang is van de trekroute.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Max Berlijn

Helemaal eens Temmie, beter aandacht en in beeld dan helemaal niets zodat ze hun gang kunnen gaan en er geen andere mindset bij de locale bevolking kan optreden.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jeroenroelofsen

Heb het net pas terg kunnen zien. Wederom suf dat ze zich niet aan regels houden. Eerst op texel al verboden terrein in, en dan nu het tapen. Dat mag een volgend seizoen wel wat meer aandacht verdienen.

Verder blijft het leuk om naar te kijken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

temmie

Ik vind het amusant om naar te kijken, alleen jammer dat ze er geen excuus Belg hebben bijgestoken! :-)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jan Borst

Citaat van: Max Berlijn op oktober 03, 2015, 08:02:10 AM
Jan, zoals je kon zien is het najaar in Batumi. Het afspelen van een tape om een specht te zien lijkt me dan geen probleem. Op alle ringbanen in NL staan in dat seizoen de tapes luid te loeien. Het werken met die valkeniersvogels vind ik wel "een dingetje". Hadden die, in mijn optiek Georgische jagers, nu een Balkansperwer op de arm? Indien dit jagers waren, was het beter geweest ze niet te gebruiken in deze aflevering.

Ja Max dat weet jij, de gemiddelde gebruiker hier op het forum en ik. Maar de club waar al zo vaak over gesproken is niet. Dus vanuit dat oogpunt vind ik het niet erg slim.

fkdeboer

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 03, 2015, 14:18:10 PM
Wederom suf dat ze zich niet aan regels houden.
Welke regels doel je precies op in Georgie? ;D


Maar zonder gekheid: Het mag duidelijk zijn dat dit programma gemaakt is door niet-vogelaars.  Het idee is leuk, maar de uitwerking laat hier en daar behoorlijk wat te wensen over. Dat de opdrachten met valkeniers in NL  niet echt goed zou vallen bij vogelaars, hebben wij als BRC (waar ik in het bestuur zit) van tevoren aangegeven, maar daar hadden ze geen boodschap aan. Sterker nog, een beetje controverse en discussie zagen ze juist wel zitten.
Over de jagers/valkeniers-discussie in Georgie: Wij als BRC zijn natuurlijk vooral blij met de aandacht die dit voor ons project genereert en de mogelijke toeristen die het naar  Georgie brengt die weer bij kunnen dragen aan ons werk. Wat niet goed is uitgelicht in het programma, is  het duidelijke verschil tussen het sperwer-vangen (zoals de twee heren met de sterke drank) en de illegale jacht in Georgie. Over beide mag je uiteraard een mening hebben, maar met BRC zijn wij vooral bezig om te proberen de illegale jacht uit te bannen door middel van samenwerking  met de lokale bevolking(ipv de confrontatie en als buitenstaander komen vertellen wat goed en niet goed is). Dit doen wij door middel van bewustwording kweken, ecotourisme, onderwijs en wetenschap. De valkeniers hebben hierin ook een belangrijke rol als ambassadeurs binnen de gemeenschap. Afgelopen jaar is er bijvoorbeeld een vrij succesvolle pilot van een project geweest om sperwervangers op te leiden tot ringer: De bijvangst die zij normaal de nek om zouden draaien, wordt nu geringd (en gemeten) en weer losgelaten.
Daarnaast zijn de sperwervangers zelf ook vaak tegenstander van de illegale roofvogel-jacht. Voor de kwarteljacht gebruiken zij eigenlijk alleen de eerste jaars vrouwtjes sperwer (balkan-sperwers hebben een "kwaad karakter" en zijn niet te trainen, door hun sterke trek-drang). En de vogels (en zelfs de lok-klauwieren!) worden aan het eind van het seizoen weer losgelaten. Of zij Afrika nog halen, is maar de vraag, maar de impact op de populatie(s) is vele malen kleiner dan de illegale jacht.


Wat ik zelf aan het programma jammer vind, zijn de vragen tijdens de eliminatie. Wat het kunnen schatten van het  oppervlakte van de Veluwe met vogel-kennis te maken heeft, is mij een raadsel. Ik heb ze ter inspiratie nog getipt om eens in de promiscuïteit en sexuele escapades van de Heggenmus te duiken, maar daar heeft de eo uiteindelijk toch een stokje voor gestoken denk ik 8) .
Citaat van: temmie op oktober 03, 2015, 14:36:32 PM
Ik vind het amusant om naar te kijken, alleen jammer dat ze er geen excuus Belg hebben bijgestoken! :-)
Volgende week is hij er hoor! Johannes Jansen himself aan het woord ;)

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

jeroenroelofsen

Citaat van: fkdeboer op oktober 05, 2015, 16:46:06 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 03, 2015, 14:18:10 PM
Wederom suf dat ze zich niet aan regels houden.
Welke regels doel je precies op in Georgie? ;D

Nou gaat me meer om de regels die wel in Nederland van toepassing zijn. Zoals het tapen en betreden van verboden terrein.
Een programma als dit zorgt er voor dat er mensen geïnteresseerd raken in vogels kijken. Of het nu twitchen is, of gewoon lekker wandelen en dan kijken wat je ziet maakt daarbij niet uit. Wat wel belangrijk is, dat die nieuwe mensen het goede voorbeeld krijgen, en daar hoort houden aan de in Nederland geldende regels ook bij.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Aniram

Ik denk dat dit programma  vooral ook bedoeld  is voor mensen die niet zo veel met vogels hebben. Het doel is ze enthousiast maken voor de natuur en voor vogels. In mijn omgeving kijken mensen amper naar vogels. Als  je ze er op wijst zijn ze toch wel onder de indruk en vinden ze het ook wel leuk of belangrijk dat het beschermd wordt.  Ik hoop dat door deze natuurprogramma's mensen inderdaad natuur belangrijker vinden en er zuiniger op zijn. Natuurlijk kunnen er dingen beter maar de niet vogelaars zijn denk ik niet zo kritisch op wat ze zien en vinden de beelden alleen al mooi.
Drama hoort daar ook bij, eerlijk of niet.

Ik amuseer me in ieder geval wel en ik vind dat veel onderdelen van het vogels kijken aan de buurt komen. Ook de dingen die eigenlijk niet horen maar velen wel doen om dat ene vogeltje te zien of te horen.