Natuurverstorende fotografen....

Gestart door Stefan v. Schaik, augustus 25, 2015, 19:40:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Beste natuurliefhebbers,
Ik verbaas me al enige tijd over het feit dat sommige 'natuurliefhebbers' telkens maar weer bepaalde grenzen opzoeken/overschrijden voor die ene foto...
Dit heb gezien bij kwetsbare wateren waarbij mannen in lieslaarzen een kwetsbaar ven inliepen om een bepaalde waterjuffer te fotograferen en nu opnieuw bij de roze pelikaan in Arnhem.
Ik las van eerdere waarnemingen dat er afgelopen weekend ook al een iets te enthousiaste fotograaf te dichtbij kwam en het dier daardoor deed opschrikken. Nu was dit weer het geval (dezelfde fotograaf?)
Deze beste man met een gigantisch objectief klom over een met prikkeldraad afgezet boerenweiland. Deze draad staat hier niet voor niks lijkt mij. Toch liep deze beste man onverstoord verder naar de waterrand waar de pelikaan natuurlijk op reageerde door weg te vliegen. De man was nog bezig met zijn stoeltje uitklappen, kwam tot de conclusie dat het beest weg was, liep weer terug en reed met zijn auto naar de vijver iets verderop. Korte tijd later kwam de man weer terug (de pelikaan was weer opgevlogen) en zo bleef het riedeltje zich herhalen.
Kan iemand mij vertellen wat deze mensen bezield? Er zijn heel veel mensen die van dit prachtige beest willen genieten, maar gewoon netjes voor de afzetting blijven staan. Deze mensen (waaronder ikzelf) willen graag wat langer genieten van deze vogel, alleen denk ik dat het op deze manier niet lang meer gaat duren.
Ben ik de enige die hier zo over denkt en is dit de normaalste gang van zaken? En zo niet, kunnen we hier dan niet iets aan doen?

Vriendelijke groet,

Stefan van Schaik
Stefan van Schaik

OlivierO

Het is niet de normale gang van zaken en je bent heus niet de enige die er zo over denkt.

Die man aanspreken is op zijn plaats lijkt mij. Eventueel nadien zijn nummerplaat noteren en doorgeven aan de betreffende instanties ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Stefan v. Schaik

Citaat van: OlivierO op augustus 25, 2015, 22:12:40 PM
Die man aanspreken is op zijn plaats lijkt mij. Eventueel nadien zijn nummerplaat noteren en doorgeven aan de betreffende instanties ...

Tja, dat is het lastige want ik weet niet wie ik daarvoor kan benaderen. Ik heb namelijk wel een nummerbord...
Als iemand dat weet hoor ik het graag. Het gaat om het gebied: Westervoort - Hondsbroekse Pleij
Stefan van Schaik

OlivierO

Allicht weet iemand het wel, maar ik eigenlijk ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

lennartv

Dit is de eeuwenoude discussie die al een hele tijd speelt. Er gaan inderdaad soms fotografen over de schreef. De beste oplossing is volgens mij nog steeds in het veld aanspreken en de persoon wijzen op zijn fouten. Als hij daar geen gehoor aan geeft kun je altijd nog zijn persoonlijke informatie (als je daarover beschikt) doorgeven aan sites als birdpix en ook waarneming.nl als hij daar een account heeft. Foto's maken als bewijs is altijd goed. Wat ik in elk geval NIET zou doen is zonder de persoon in kwestie aangesproken te hebben, zijn persoonlijke informatie verspreiden, een nummerbord hoort daar ook bij.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

SlechtValk

#5
Citaat van: lennartv op september 04, 2015, 10:43:24 AM
... Wat ik in elk geval NIET zou doen is zonder de persoon in kwestie aangesproken te hebben, zijn persoonlijke informatie verspreiden, een nummerbord hoort daar ook bij.

Jij misschien niet, maar lang niet iedereen staat zo sterk in zijn schoenen dat hij daar "het lef" voor heeft.

Als je iemand aanspreekt op zijn/haar tekortkomingen/overtredingen kun je verwachten dat er een weerwoord komt en velen zullen daar niet om staan te springen.

Ik zou het allerminst raar vinden om dit (incl. kenteken of andere persoonlijke gegevens) door te geven aan de officiele instanties (beheerder van het gebied zoals boswachter of eigenaar), alsook aan sites zoals waarneming.nl en birdpix etc.

Als de situatie het toelaat zou het natuurlijk fijn zijn als je de persoon ter plaatse met zijn (storende) gedrag kan confronteren, maar de situatie laat dit lang niet altijd toe.

Om heel eerlijk te zijn neig ik steeds meer naar een wat intolerantere houding waarbij ik ook "naming and shaming" helemaal geen gek idee zou vinden... het moet gewoon eens ophouden!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Stefan v. Schaik

Citaat van: SlechtValk op september 07, 2015, 23:17:59 PM
Als je iemand aanspreekt op zijn/haar tekortkomingen/overtredingen kun je verwachten dat er een weerwoord komt en velen zullen daar niet om staan te springen.

Om heel eerlijk te zijn neig ik steeds meer naar een wat intolerantere houding waarbij ik ook "naming and shaming" helemaal geen gek idee zou vinden... het moet gewoon eens ophouden!

Precies,
Ik heb in het verleden heel wat mensen aangesproken. Een tijdje geleden nog iemand die in een kwetsbaar biotoop fietste!!!! Ik sprak deze beste man aan en hij vertelde dat hij een onderzoek deed in dit gebied. Ik reageerde weer door te zeggen dat juist deze mensen zouden moeten begrijpen dat fietsen door zo'n gebied niet kan. De man kon tevens niet vertellen welk onderzoek hij deed......
Ook reageren mensen soms vrij agressief.
Het is om moedeloos van te worden.
Stefan van Schaik

Yeronimo

Ook ik heb (helaas) teveel verstorende 'fotografen' meegemaakt de afgelopen tijd. Natuurlijk doen niet alleen fotografen het, maar het betreft wel de meerderheid van de overtreders in onze tak van sport. Daar zijn we het allen mee eens denk ik zo.

Het allergrootste probleem zit hem niet per se in het verstoren van de vogel zelf. Ik ben ervan overtuigd dat het bij zeldzame vogels eigenlijk niet zozeer kwaad kan als je kijkt op populatieniveau. De vogels zijn verdwaald en zijn in mijn ogen vaak al ten dode opgeschreven. Bij doortrekkers geldt dat ze zelf wel kunnen vluchten voor de fotograaf of vogelaar. Maar als het gaat om plekvaste overwinterende vogels of broedvogels is het een andere kwestie.
Overigens komt hierbij ook nog eens dat de personen in kwestie verboden gebied in gaan. Dit kan enerzijds in natuurgebieden kwetsbare situaties (onherstelbaar) beschadigen en ervoor zorgen dat terreinbeheerders hun terreinen op slot gaan gooien in het ergste geval. Een afkeer krijgen richting 'vogelaars/fotografen' is iets dat we niet willen. Nog iets erger vind ik het in het geval van particuliere terreinen zoals achtertuinen en boerenland. Deze personen hebben er niet om gevraagd en worden heel zuur met onze hobby geconfronteerd. Een slechtere start kan je niet maken... En daarnaast hebben we ook nog het negatieve effect dat de persoon in kwestie de vogel kan wegjagen terwijl liefhebbers van elders, soms wel de andere kant van het land, nog onderweg zijn om de vogel te zien. Het is daarom ook niet voor niets dat er gedragsregels zijn opgesteld door verschillende fotografiewebsites, maar ook op waarneming.nl: http://waarneming.nl/gedragsregels.php.

Het 'probleem' is niet makkelijk op te lossen, verre van! Zeker als je niet sterk in je schoenen staat of niet goed op de hoogte bent van alles dat speelt. Toch begint alles bij sociale controle, het aanspreken van mensen in het veld, en dat systeem werkt in de meeste gevallen ook. Dit is een stappenplan wat ikzelf de laatste tijd volg;

1) Spreek de persoon in het veld aan op zijn gedrag. Wellicht heeft deze persoon namelijk toestemming dit te doen van de grondeigenaar en heeft ervoor ook een goede reden die hij/zij uit kan leggen.
2) Mocht er geen toestemming zijn voor hetgeen waar de persoon mee bezig is of de persoon heeft er geen goede reden voor kan je de persoon vriendelijk verzoeken zijn gedrag aan te passen. Als deze persoon daar gehoor aan geeft en begrip voor heeft is het over het algemeen op dat moment opgelost.
3) Mocht je genegeerd worden of in het ergste geval zelfs een grote mond terug krijgen kan je verwijzen richting wetgeving als dit aan de orde is (Flora- en Faunawet of ander geldende wetgeving die overtreden wordt). Ook is het goed om te vragen naar de naam van de persoon, die hij/zij waarschijnlijk dan niet zal geven. Bel in het geval van een duidelijke overtreding van wetgeving naar het lokale politienummer of nummer van een BOA die erover gaat. Probeer zelf de situatie ook zoveel mogelijk te documenteren in beeld (en geluid).
4) Mocht de persoon niet bekend zijn en je zijn/haar naam ook niet los kan krijgen gebruik dan het beeldmateriaal via regionale vogelaarsgroepen (vogelwerkgroepen, whatsappgroepen etc.) om achter de naam te komen. Gooi het niet gelijk in de openbaarheid, dit ook gezien het materiaal dat je verzameld hebt vaak in strijd is met privacyregels (bewijs maken vanaf openbare weg geeft je wat meer vrijheid) en er nog steeds wat anders kan spelen.
5) Mocht je de eenmaal achter de naam zijn gekomen van de persoon in kwestie, google er dan stevig op los. Kijk of de persoon geregistreerd is op fotografiesites, waarneming.nl en zelfs social media zoals Facebook. Vraag om je heen of de persoon in kwestie vaker van dit soort dingen doet en probeer de ware reden van de overtreding te achterhalen.
6) Mocht de persoon in kwestie gedragsregels overtreden door bijvoorbeeld de foto's te publiceren via bijvoorbeeld Birdpix of zijn/haar waarneming in te voeren op waarneming.nl, waarvan jij zeker weet en ook vastgelegd hebt dat er verstoring plaats vind, kom dan in actie. Stuur een mail naar de organisatie achter de sites om ervoor te zorgen dat deze de persoon aanspreken en van bovenaf druk uitoefenen.
7) Mocht de situatie dusdanig erg zijn waarbij je niet het gevoel hebt dat de persoon zichzelf hierna zal verbeteren, kan je diegene aan de spreekwoordelijke schandpaal binden. Doe dit tactisch en zorgt ervoor dat jijzelf kan bewijzen dat je ook echt gelijk hebt. Een erg sterk middel dat je tegenwoordig hebt is de social media en ook de media zelf. Een bericht op Facebook erover plaatsen, ook op de verschillende groepen waar de persoon in kwestie lid van is kan wonderen doen. Laat maar zoveel mogelijk mensen uit zijn/haar kenniskring weten wat de persoon heeft uitgespookt en dat dit niet door de beugel kan.

Het allergrootste probleem aan zwarte lijsten maken is dat het controleerbaar moet zijn. Je moet zo oppassen dat je niet mensen zwart gaat maken die in principe geen overtreding hebben ondergaan. Nooit mensen dus zwart maken die je zelf niet hebt aangesproken, waar je de reden tot zijn/haar beweging niet van weet en al helemaal niet zonder bewijs! Anders gaan zo meteen allerlei mensen roepen dat er overtreding is geweest terwijl deze personen niets weten van werkelijke intenties. 

Kortom, als iedereen die een goed hart heeft voor de natuur (en een gezond denkvermogen) uit gaat van sociale controle en dit zelf ook uitvoert via bovenstaande stappenplan dan kan er niets fout gaan en zorgen we gezamenlijk dat deze hardnekkige verpesterij van onze hobby de grond in gedrukt wordt. Eén ding is zeker, via forumonderdelen als dit gaat het niet opgelost worden omdat deze personen daar vaak niet op zitten die je wil bereiken. Deze personen hebben vaak niets met de natuur maar zien het enkel als één groot verzamelobject zonder esthetische waarde.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Aanvullend op 1): Blijf hierbij altijd beleefd en rustig.

Ik loop ook wel eens door normaliter afgesloten gebied, of ben beesten aan het vangen (uiteraard met de benodigde ontheffingen), en maak ook zeker af en toe mee dat iemand bij voorbaat al heeft besloten dat jij daar niks te zoeken hebt en vanaf een flinke afstand al begint met schreeuwen en agressief gedrag. Ik heb dan zelf ook gelijk een stuk minder de neiging om rustig uit te leggen wat ik daar doe (zeker als/omdat die persoon me gewoon stoort in mijn werk).
Vorige week bijvoorbeeld, werd ik aan het begin van mijn uitleg al onderbroken met "Heb je niks beters te doen ofzo?" en "Ik geloof er helemaal niks van, je moet gewoon oprotten." (en dat was terwijl ik rustig op de openbare weg stond). Zulke dingen roepen helpt niemand.
Douwe van der Ploeg

Stefan v. Schaik

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 15, 2015, 00:44:27 AM

Ik loop ook wel eens door normaliter afgesloten gebied, of ben beesten aan het vangen (uiteraard met de benodigde ontheffingen), en maak ook zeker af en toe mee dat iemand bij voorbaat al heeft besloten dat jij daar niks te zoeken hebt en vanaf een flinke afstand al begint met schreeuwen en agressief gedrag. Ik heb dan zelf ook gelijk een stuk minder de neiging om rustig uit te leggen wat ik daar doe (zeker als/omdat die persoon me gewoon stoort in mijn werk).
Vorige week bijvoorbeeld, werd ik aan het begin van mijn uitleg al onderbroken met "Heb je niks beters te doen ofzo?" en "Ik geloof er helemaal niks van, je moet gewoon oprotten." (en dat was terwijl ik rustig op de openbare weg stond). Zulke dingen roepen helpt niemand.

Dat is inderdaad ook weer absoluut niet goed te praten. Maar over het algemeen heb ik meestal wel redelijk goed in de gaten wie daar wel of niks te zoeken heeft.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat sommige mensen natuurlijk wel in afgesloten gebieden moeten zijn voor tellingen/onderzoek etc.
Stefan van Schaik

Yeronimo

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 15, 2015, 00:44:27 AM
Aanvullend op 1): Blijf hierbij altijd beleefd en rustig.

Ik loop ook wel eens door normaliter afgesloten gebied, of ben beesten aan het vangen (uiteraard met de benodigde ontheffingen), en maak ook zeker af en toe mee dat iemand bij voorbaat al heeft besloten dat jij daar niks te zoeken hebt en vanaf een flinke afstand al begint met schreeuwen en agressief gedrag. Ik heb dan zelf ook gelijk een stuk minder de neiging om rustig uit te leggen wat ik daar doe (zeker als/omdat die persoon me gewoon stoort in mijn werk).
Vorige week bijvoorbeeld, werd ik aan het begin van mijn uitleg al onderbroken met "Heb je niks beters te doen ofzo?" en "Ik geloof er helemaal niks van, je moet gewoon oprotten." (en dat was terwijl ik rustig op de openbare weg stond). Zulke dingen roepen helpt niemand.

Helemaal gelijk  :duim: Gelukkig heb ik niet in die positie tot nu toe gestaan terwijl ik ook wel eens in afgesloten gebied kom (uiteraard met toestemming gebiedseigenaar). Maar je moet je natuurlijk wel realiseren dat je ook een publieksfunctie hebt op dat moment en het goede voorbeeld moet geven. Het uitleggen van je werk is dan onderdeel van je werk en ook vaak opgenomen in de vergunning. Helaas concluderen mensen al gauw te snel zaken zonder het uit te zoeken, daarom had ik mijn bericht ook geëindigd met 'gezonde denkvermogen' te benoemen. Maar, goed dat je het benadrukt  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Melchior van Tweel

Aanvullend op 3: In de FFW staat ook nog het voorzorgsprincipe. Daarmee in de hand zou elke verstoring aan te pakken moeten zijn...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl