Zuidelijke of niet?

Gestart door e.walstra, augustus 24, 2015, 22:36:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105623042
onzeker Zuidelijke heidelibel - Sympetrum meridionale gezien op 2015-08-21 Leeuwarden - Aldlân-Oost
Foto's:




Toelichting:
Ik twijfel best wel,maar heeft; - weinig tekening op borststuk - weinig tekeing op poten - behoorlijk haaks afstaande humulus - rode ptero`s met zwarte naden - rood/gele voor aderen. - en volgend mij de Zuidelijk stippen. Maar kan de kleine gele adertjes die in de vleugels horen te zitten niet goed vinden. En heeft twee vlekjes boven op s 8 en 9. Zal vanvond of morgen de foto`s plaatsten.
bij voorbaat dank Erwin Walstra

JohanvantBosch

Waarom maak je het 'ingewikkeld' en  plaats je niet gewoon de volledige versie van die tweede foto, zodat het borststuk goed zichtbaar is?

e.walstra

Omdat ik een sukkel ben geweest en een paar dagen geleden mijn sd-kaart heb geformateerd alle foto's weg en dezen zaten nog in de prullenbak.   :'( maar dacht dat op de eerste foto het borststuk wel prima te zien was.

e.walstra


heb nog wel deze die ik met mijn mobiele van mijn camera heb genomen.


grunsven

Vanuit deze hoek is het erg lastig te zien maar wat ik zie vind ik vrij dik zwart.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Eens met Roy om dezelfde reden. Ik ben niet zo goed in hamuli, maar ik vind deze juist niet zo lang en niet passen op Zuidelijke. De combinatie van foto's laat voor mij weer eens duidelijk zien dat je erg voorzichtig moet zijn met het beoordelen van halfvooraanzichten van uitgrkleurde mannen, zoals de bovenste foto. Een deel van de zwarte tekening zoals zichtbaar op de tweede en derde foto kan daarop helemaal wegvallen. Dat gebeurt in dit geval duidelijk ook.

In hoeverre is het aderkenmerk van onderaf te beoordelen? Of lijken ze dan altijd donker.Ben benieuwd of Es en Faz daarnaar hebben gekeken (ik vermoed van niet).

grunsven

Het zwart zit in de naden en valt dus weg als je van voren kijkt.
De hamulus is moeilijk te zien want ook van voren maar ik zou van voren toch een smallere hamulus verwachten bij zuidelijke.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Es en Faz

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 25, 2015, 09:36:05 AM
In hoeverre is het aderkenmerk van onderaf te beoordelen? Of lijken ze dan altijd donker.Ben benieuwd of Es en Faz daarnaar hebben gekeken (ik vermoed van niet).

We hebben toevallig ook de onderkant van de vleugels bekeken (bij Naturalis waren er veel exemplaren met ingeklapte vleugels). We kwamen hierbij tot de conclusie dat de adertjes niet zichtbaar zijn vanaf de onderzijde van de vleugels. De aders zijn hier inderdaad vaak donker, maar soms ook wat oranje/lichter van kleur. Ze laten in ieder geval geen duidelijk verschil in contrast zien.


@ E.Walstra, de foto met de hamulus is een uitsnede en doet vermoeden dat er nog een stukje van het borststuk beschikbaar is, klopt dit?
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

e.walstra

Nou ja dat zou zo zijn als ik de foto's nog had. Ik baal echt enorm dat ik ze kwijt ben.  Dacht eerst een wat beter gelukte foto in te voeren,  zoals de bovenste.  De rest was niet erg mooi (gehele foto) maar soms wel met scherpe details zoals de uitsneden.  Maar heb de originele foto's met mijn domme kop verwijderd en toen bleven alleen de uitsneden over on de prullenbak. Dus sorry het moet met deze foto's gebeuren sorry. Als dat niet kan dan zal ik de waarneming op heide spec. zetten.   :-\

migratorius

Ik begrijp niet waarom dit niet gewoon een Steenrode is. Volgens mij klopt dat toch met borsttekening, pootkleur en hamulus?

JanHein

grunsven

Zegt iemand dan dat het dat niet is?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Es en Faz


Dat is jammer. We hadden al gelezen dat je je foto's helaas kwijt was en hoopte dat je van deze foto's misschien nog het origineel bezat.

Aan de hand de desbetreffende foto's zouden we er in ieder geval geen Zuidelijke van maken omdat de combinatie van foto's (ondanks dat veel zwarte tekening door het schuine vooraanzicht wegvalt) alsnog te veel zwarte tekening op het borststuk laten zien. Dikke zwarte pleurale naden, een dikke stip op het mesokatepisternum en zwarte tekening op het metakatepisternum zijn in dit geval zichtbaar.

Omdat Zuidelijke afvalt, kan je aan de hand van de mooie close up van de korte/forse hamulus een Steenrode ervan maken. Heidelibel spec. lijk ons niet nodig.
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

e.walstra


AvanderHeijden

Tenzij je je camera-kaartje alweer overschreven hebt met nieuwe foto's zijn verwijderde foto's (zelfs van een geformatteerd kaartje) meestal prima te recoveren.

e.walstra


Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

AvanderHeijden

Nou ja, daar bestaat software voor. 1001 verschillende programma's waarvan een deel gratis. Het is lang geleden dat ik hier zelf helaas ervaring mee op moest doen maar het overkomt een boel mensen. Ik meen dat ik toen EaseUS Data Recovery heb gebruikt maar sla me er niet op dood, ik weet dat ik meerdere opties heb geprobeerd omdat ze niet allemaal even goed werkten. Ik kan het ook niet meer controleren want ik heb intussen mijn PC opnieuw geïnstalleerd en heb die software niet meer.

http://www.easeus.com/data-recovery/card-recovery-software/sd-card-recovery-freeware.htm

Let op, er zijn ook programma's die claimen freeware te zijn maar die alleen scannen welke data ze nog kunnen recoveren, daarna moet je de volledige versie kopen om inderdaad je data terug te krijgen.

Hoe dan ook, als je zoekt op "SD card data recovery" of iets dergelijks kom je vast een heel eind verder!  :duim:

bas.drost96

Ik heb een gelijksoortig probleem gehad en daarvoor had ik Recuva (gratis) gedownload waarmee ik al mijn foto's terug had.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

HJDT

Soms krijg je zelfs meer foto's terug dan er volgens de fabrikant op de kaart passen. Hoe dat kan is me nog een raadsel. Ik heb zelf goede ervaringen met Rescue Pro. Recent kocht ik een nieuwe SD kaart waarbij het programma RecoverX (gratis te downloaden) zat. Heb deze getest en werkte gemakkelijk.


Succes!


Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.